**Den stora feta LCHF-tråden**
vet inte om jag är FÖR trött än, eller jag som är blond...för jag förstår inte nu :(
VAD ska jag KÖPA hem :P

när du är i butiken, så måste du titta på näringsdeklarationen. om du inte vet hur man läser en sån så är det dags att du lär dig, med andra ord!

produkter du köper ska ha max 5 gram kolhydrater per 100 gram vara. det kan du lätt läsa ut i deklarationen.
dessutom, för att se till att du inte slösar dina kolhydrater i onödan, så kan man använda skaldemans ratio. det säger att antalet gram fett i en produkt, ska vara minst lika mycket som antalet gram protein + antalet gram kolhydrater tillsammans. det kan man också väldigt lätt läsa av i näringsdeklarationen. OBS! Alla följer inte den här regeln!!!
sedan när man väl är hemma, så rekommenderar jag som sagt att man äter max 20 gram kolhydrater om dagen, till att börja med! då får man ju räkna lite på hur mycket av de produkter man har köpt hem som man stoppar i sig. det måste inte vara exakt, men det är bra att ha en ungefärlig uppfattning! OBS! Även här så finns det gott om personer som äter LCHF som ligger högre än 20 gram, och som inte räknar. Går man ner i vikt på det viset så är det ju kanonbra, såklart! Det här är bara min rekommendation! Jag tycker att man lär sig mycket av att räkna på det man stoppar i sig! Men alla orkar inte eller har lust.
Ett exempel. vanlig mjölk har mindre än 5/100, och enligt regel 1 så är den alltså ok. MEN enligt regel 2 (skaldemans ratio) är den inte ok, för den innehåller för lite fett! att dricka eller äta mjölk är alltså slöseri med kolhydraterna. man blir inte mätt på produkten helt enkelt, utan att man hamnar alldeles för högt på kolhydraterna totalt.
vispgrädde däremot, blir godkänt enligt både regel 1 och regel 2. alltså skippar man mjölken, och använder grädde istället i matlagningen, i kaffet eller vad det nu må vara. det är ett exempel.
Produkter som du bör handla hem är:
* Ägg, fisk, kött, blandfärs eller fläskfärs...
* Ostar (med låg kolhydrathalt. max 1.5 gram / 100 gram skulle jag tipsa om) fetaost, hårdost, halloumi, brie osv
* Creme fraiche (den fetaste) och vispgrädde
* Smör, dvs äkta smör! Och ev rapsolja
* Färdiga såser med låg (mindre än 0.5 gram) kolhydrathalt, tex Lallerstedts bearnaise. Om du inte vill och orkar göra såserna själv!
* Grönsaker från ovan jord, med låg kolhydrathalt. Tex grönsallader av olika slag, gurka, sparris, squash. I mer begränsad utsträckning kan du använda tex tomat, paprika och lök.
* Som "godis" kan man köpa hem rostade mandlar (men inte äta för mycket av dom) eller riktigt mörk choklad, tex marabou premiums 86% elelr Lindts 90%.