• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

WemmaM skrev 2011-03-23 09:35:25 följande:
    hmm kan du ta det på svenska!?!? hahaha
    vet inte om jag är FÖR trött än, eller jag som är blond...för jag förstår inte nu :(
    VAD ska jag KÖPA hem  :P
    nejdå, jag gav ju ingen förklaring till "reglerna" så det är inte konstigt om du inte förstår allt på en gång

när du är i butiken, så måste du titta på näringsdeklarationen. om du inte vet hur man läser en sån så är det dags att du lär dig, med andra ord! säg till isåfall så kan vi visa dig med exempel!

produkter du köper ska ha max 5 gram kolhydrater per 100 gram vara. det kan du lätt läsa ut i deklarationen.

dessutom, för att se till att du inte slösar dina kolhydrater i onödan, så kan man använda skaldemans ratio. det säger att antalet gram fett i en produkt, ska vara minst lika mycket som antalet gram protein + antalet gram kolhydrater tillsammans. det kan man också väldigt lätt läsa av i näringsdeklarationen. OBS! Alla följer inte den här regeln!!!

sedan när man väl är hemma, så rekommenderar jag som sagt att man äter max 20 gram kolhydrater om dagen, till att börja med! då får man ju räkna lite på hur mycket av de produkter man har köpt hem som man stoppar i sig. det måste inte vara exakt, men det är bra att ha en ungefärlig uppfattning! OBS! Även här så finns det gott om personer som äter LCHF som ligger högre än 20 gram, och som inte räknar. Går man ner i vikt på det viset så är det ju kanonbra, såklart! Det här är bara min rekommendation! Jag tycker att man lär sig mycket av att räkna på det man stoppar i sig! Men alla orkar inte eller har lust.

Ett exempel. vanlig mjölk har mindre än 5/100, och enligt regel 1 så är den alltså ok. MEN enligt regel 2 (skaldemans ratio) är den inte ok, för den innehåller för lite fett! att dricka eller äta mjölk är alltså slöseri med kolhydraterna. man blir inte mätt på produkten helt enkelt, utan att man hamnar alldeles för högt på kolhydraterna totalt.

vispgrädde däremot, blir godkänt enligt både regel 1 och regel 2. alltså skippar man mjölken, och använder grädde istället i matlagningen, i kaffet eller vad det nu må vara. det är ett exempel.

Produkter som du bör handla hem är:
    * Ägg, fisk, kött, blandfärs eller fläskfärs...
    * Ostar (med låg kolhydrathalt. max 1.5 gram / 100 gram skulle jag tipsa om) fetaost, hårdost, halloumi, brie osv
    * Creme fraiche (den fetaste) och vispgrädde
    * Smör, dvs äkta smör! Och ev rapsolja
    * Färdiga såser med låg (mindre än 0.5 gram) kolhydrathalt, tex Lallerstedts bearnaise. Om du inte vill och orkar göra såserna själv!
    * Grönsaker från ovan jord, med låg kolhydrathalt. Tex grönsallader av olika slag, gurka, sparris, squash. I mer begränsad utsträckning kan du använda tex tomat, paprika och lök.
    * Som "godis" kan man köpa hem rostade mandlar (men inte äta för mycket av dom) eller riktigt mörk choklad, tex marabou premiums 86% elelr Lindts 90%. 

• jeng

oj, vad långt det blev. nu ska jag sluta spamma och gå och fika och sen jobba lite

• jeng

Vilken skillnad. När jag åt ca 30 gram kolhydrater, så kände jag aldrig av den här riktiga mättnaden. Låg på absolut minst 2000 kcal skulle jag tippa på! Nu när jag ligger på 10 gram så går jag oftare mätt, och har landat nånstans mellan 1200 och 1500 kcal. Det är ju så att man reagerar på om det är för lågt!

Var brukar ni andra hamna, och vad tycker ni i frågan rent spontant?? (om man bortser från ät när du är hungrig, och tills du blir mätt-diskussionen)

• jeng

Kaya,
    För mig räckte det ju uppenbarligen med 30 gram för att totalt skippa den här lchf-mättnaden som jag alltid upplevt tidigare (inte ätit så mycket carbs förut, utan det var ju ett test efter gallstensgrejen)

Jag har i princip aldrig heller nåt idiot-sug, och väldigt sällan sug över huvud taget efter nånting. Jag äter 3 ggr per dag, om det inte är helg och jag inte är hungrig på morgonen för då kan det bli 2 mål istället, och hinner bli hungrig men inte vrålhungrig (oftast iaf). Hade mer sug på 30 gram, kände mer behov av den där chokladen på kvällen. Nu kan jag mer känna "ska jag ha lite choklad" kanske av ren vana, men sen bara tänka att "nej, det kvittar!". Det är ju en styrka i sig, att se att man inte behöver. Däremot har jag aldrig känt det här fusk-suget, och det är ju superskönt!!

Yena,
    Haha oj då 4 kotletter? Hur stora är dom då? Det låter som massa mat, men självklart kan köttbitar vara olika sotra Vad bra att du kommit tillrätta med hur man beräknar proteinet, då förstår jag varför det var förvirring för ett tag sen

Jag ligger på ca 110 gram fett och 90 gram protein i snitt... Det känns som en rätt så ok nivå. Kolhydraterna låg i snitt på 10 förra veckan, höll 10 rätt så exakt om dagarna. Den här veckan ligger jag ungefär på 5 gram. Nu väntar jag mest på att kroppen ska svara på de här nya inställningarna så att kilona kan börja försvinna!! 10 kg kvar till målvikten och gud förbaske LCHF om den tror att det är så här mycket min kropp ska väga!

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-23 13:38:52 följande:
    Det har jag icke. Jag fick för mig att det var ganska mycket carbs i dem iaf.. och ganska mycket fusk? Rätta mig gärna om jag har fel

Var har du köpt dem? 
    Shirataki är inte en av de produkterna som det är fusk med. Mycket fusk däremot med low-carb-pastan! Den får fler upptagliga carbs ju mer man kokar, och för att få det som står på förpackningen så skulle man vad jag förstod i princip få äta dom okokta!

Shirataki är ju ett extrem-expanderbart pulver som blandas med vatten. Pulvret kommer från konjaksrot eller jamsrot, som i sig inte innehåller så mycket. När du tillsätter lite pulver till stora mängder vatten så förstår man ju att det naturligt blir väldigt mycket mindre.

Jag var tveksam nu när jag äter strikt, men åt 3-4 ggr under helgen och har inte märkt av nån förändring alls på ketostix eller rent allmänt! rekommenderas varmt alltså! 

Jag köper på Bodystore, finns ju på LCHF-butiken med men vet inte om det är exakt samma sort.
  • jeng
    Clanica skrev 2011-03-23 13:46:38 följande:
    Jag tycker att det kan bli lite tjatigt med kött och fett faktiskt. Är rädd att det blir det som gär att jag inte kommer att orka hålla i...

Har sån ide torka när det gäller mat just nu. Blir mycket köttfärs med CF och ost ovanpå och in i ugnen. Men familjen vill ju gärna ha lite variation

Måste ut på nätet och leta lite inspiration..
    Låter som att du också vill ha lite mer variation?!
    Hur strikt äter du? Lättare att komma med tips om man vet det! 
  • jeng
    Denebola skrev 2011-03-23 14:14:30 följande:
    Ja, själva nudlarna innehåller väl ganska mycket vatten, därför som de förvaras i vätska och inte torra?
    Ja, 98% eller nåt sånt tror jag det är som sagt, därför de måste förvaras i vätska för annars skulle de bara vittra sönder och knappt synas!
  • jeng

Det är ju inte så konstigt att man blir hungrigare av att äta kolhydrater, eftersom kolhydrater just är till för att dämpa mättnadssignalerna och öka på hungerskänslorna i kroppen. För att man tex ska kunna överäta inför en sträng vinter eller vad det nu må vara. Det som förvånar mig är just att det kan bli sån tydlig skillnad på så lite kolhydrater! 20-30 gram mer eller mindre kan göra hela skillnaden.

• jeng

Jag kämpar just nu inte så mycket med maten, tycker det flyter på bra! Däremot har jag ju lagt in 2 pass step i veckan sedan 2.5 vecka tillbaka. Och nu funderar jag på att lägga till ett box-pass också mitt i veckan för att få lite mer överkropp. Men jag är ju absolut ingen träningsmänniska, och minsta lilla svårighet så slänger jag mig gärna i soffan istället. Här får jag absolut kämpa om jag ska orka hålla i!!!

Hur tränar ni andra, och vad tycker ni om träning? 

Mina pass körs ju på Wiiet, med förhöjning till brädan så den är standard stephöjd. Jag kör steppen 30 minuter och ser till att utmana mig själv på antal steg. Boxen minns jag inte hur långa de passen är som jag har kommit upp i nu, men jag är nog på högsta avancerat-nivån, tror det är 20 minuterspass men kan vara 30 min också. även där använder man ju stepbrädan. Det är perfekt träning för mig som är i usel form! 

• jeng
    yena89 skrev 2011-03-23 15:30:24 följande:
    Tror jag frågade om glassen innan men vet inte om jag fick nåt svar.
    Jag har svårt att tro att den bara innnehåller 0,5g/100g. Menar han inte bara sockerarterna?
    För han använder ju grädde och allt och även om den är laktosfri innehåller den ju kolhydrater för Valios har 3g/100g så.
    Vägrar tro att den totala kolhydratsmängden är 0,5g/100g!! Förvånad
    Den är mycket "vattnigare/isigare/kompaktare" än vanlig glass. Har inte läst innehållsförteckningen, men jag kan tänka mig att dom har spätt ut grädden för att få ner innehållet. Jag tyckte dock den bar helt ok! Nackdelen är att den är så stenhård i fruset skick, att man knappt kan ta nåt ur den. Och jag som äter typ 1 dl åt gången vill ju inte ha den framme varje gång. Men men, man brände väl några kalorier på att kämpa ur glassen ur byttan!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**