• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Förresten. hälften majonnäs, hälften CF, lite svart och röd rom, lite dill ihoprört med rökor och kräftstjärtar, gärna i bitar, på ugnsrostat sesambröd, och så lite hela räkor som garnering! DÄR funkar även citronmajjonäsen ok, eftersom det blir så mkt andra smaker.

• jeng
    tiiitti skrev 2011-03-24 17:30:19 följande:
    Är ATkins barer ok när man går på LCHF?
    Det hade varit perfekt om man kunde ta en sån när man inte har tid att laga/äta.
    Det beror på hur strikt man är. Inte vad gäller kolhydraterna egentligen, utan vad gäller tillsatser och sötningsmedel och såna saker. Mycket skit i dom, men jag tänker som du. Himla smidigt att ha hemma eller i handväskan eller på jobbet "ifall att". Jag kan ju verkligen inte köpa NÅNTING på jobbet om jag skulle behöva.
  • jeng
    Denebola skrev 2011-03-24 18:01:20 följande:
    www.bodystore.com/3/sv/artiklar/low-carb-prot... kanske? Finns i 24-pack också.
    Kollade på dom eftersom jag nyss beställde på bodystore. De finns i min butik också eller har iaf funnits. Tänkte att jag kan köpa en där först isåfall och testa. Dessutom är dom ju inte lika strikta som Atkins, så det blir mer än halva mitt dagsintag på en sån där shake...

Men tack iaf för tipset! Ska nog testa att köpa hem om jag ser i butiken nästa gång jag är där.
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-03-24 18:27:40 följande:
    Okey, ja men nån gång ibland hade de varit perfekt att kunna ta till. Handlar man de i vanliga mataffärer, för de ska jag absolut se till att inhandla.
    Det fanns på min ica, men dom har slutat med det tydligen... Går att köpa i Atkins webshop på nätet, men självklart finns det väl butiker som säljer det också. Svårt att veta vilka bara, har inte hittat nån butikslista...
  • jeng
    yena89 skrev 2011-03-24 18:35:25 följande:
    jisses jag äter typ 4-6 ägg om dagen x) haha but it's good for you! :D
    Gått från min extra gula ICA ägg till billiga ägg. tycker inte dom är lika goda. men var tvungen nu när csn strular :(
    ja jag äter ju ägg i brödet tex. men kan inte med rena ägg efter gallstensgrejen... 
  • jeng

Har just klarat av ett träningspass. 2 boxvändor och en steprunda på wiiet. Lite väl mycket magträning i boxen dock, för min otömda mage... Urk! Mår lite illa, och det ska bli skönt att bara sitta still och läsa eller nåt ikväll! men jag är stolt över träningen! Trivs bra med den nu, känns inte jobbigt att sätta igång tvn och ställa sig en halvtimma! Jätteskönt! hoppas det fortsätter så.

• jeng
    Asereht skrev 2011-03-24 19:24:51 följande:
    Jag äter massor av ägg. Har diagnostiserade gallproblem men har inte haft några större problem under den här tiden då jag ätit lchf. Det funkar jättebra och ägg har jag aldrig haft problem med tidigare heller när jag tänker efter. Man måste inte ha problem med ägg för att man har gallproblem.Har du fått konstaterat att det är/var gallsten?

För när det hände så gissade du ju bara och det var inte likt något anfall jag haft det du beskrev. Lite ot intressant bara eftersom jag är nyfiken på om det är så olika för olika människor hur anfallen artar sig.
    Sjukvårdsrådgivningen sa att de absolut trodde det var det, 2 olika rådgivningar. Men det var ju inget akut anfall, utan bara känningar av att gallan var överaktiv. De sa åt mig att följa kostråden på hemsidan för att lindra det, och höra av mig direkt om jag fick mer ont! Jag har haft liknande känningar då och då tidigare, även utan lchf. Håller i sig i kanske 2-4 dagar och sen försvinner. 

Har varit lite yr och mått nästan lite illa i ett par dagar nu igen... Rädd att jag är på väg till samma ställe igen nu. Kan ju vara vad som helst, men oron finns där...

Äggen ja, nej jag fick ju bara en hemsk avsmak för ägg precis dagarna innan det var som värst. Kunde inte titta på ett ägg utan att må illa. Och det håller fortfarande i sig. Men det kan precis lika gärna vara helt psykiskt!! 
  • jeng

Alltså, det var på nåt vis symptom av att stenarna passerade eller nåt? Om jag hade fått akut ont så hade det ju tytt på att en sten hade fastnat, och då skulle jag åka in direkt.

• jeng
    yena89 skrev 2011-03-24 19:55:27 följande:
    Det är ju just såna råd som gör att man får problem med gallan? lite fett=lite galla=stenar.

Eller pratar ni om nåt helt annat nu? x)
    Ja, jag vet. Men det var det enda jag kunde få i mig.
    Åt mackor med smör och leverpastej, och korv med bröd... Det var det eller inget.
    Kroppen sa akut nej till i princip alla former av lchf-mat! Jag höll ut i typ 4 dagar eller nåt, med nästan ingen mat alls, men det höll ju inte i längden.

Det kan självklart ha varit nåt annat än gallproblem, men det är det enda jag har att gå på. LCHF vill ju rensa ut stenarna och ökar på jobbet i gallan, och det kan ge de symptomen jag hade. Genom att ta en paus från LCHF så stannade utrensningen upp och symptomen försvann. Däremot så håller jag med om teorin att LCHF kan hjälpa med att hindra uppkomst av nya stenar.
  • jeng
    Asereht skrev 2011-03-24 19:57:44 följande:
    Ja det är ju stor skillnad på en sten som passerar och en som fastnar. När en passerar så går det ju över till slut. det börjar med molvärk, stegrar vartefter stenen vandrar/passerar i kroppen och sedan når det en smärkulmen med väldigt ont och kräkningar och sedan försvinner smärtan då har stenen passerat.

Man kan ju ha molvärk pga överaktiv galla också men det är en helt annan sak och inte den kraftiga förlamande smärtan man får när en sten passerar.
    Ok, ja då var det nog så dom menade då, med överaktiv galla. Men jag fattade det som att det var att stenarna passerade, och de sa också att stenar kan passera utan att man behöver märka nåt av det. Men som sagt, jag hade ju inget akut ont, utan en molvärk, som jag tänkte på först kanske 3 dagar efter illamåendet och de andra symptomen kom.

Vet iaf att jag inte vill vara med om det igen.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**