• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Klas-Ã…ke skrev 2011-03-24 20:26:50 följande:
    Åå jag är lite nervös.
    Ska ligga på under 10g, min mage mår jätte bra av deetta då ja lider av ibs. Men jag kommer vilja öka intaget av kolisar(ska köpa en våg som visar exakt så ja hittar där jag ska stanna) Jag vill kunna fuska, dricka vanliga cider då och då , tex när vi ska utomlands,

Min fråga är om jag ökar succesivt som du sa jucea, så sänker man ju också på fettet. Men jag undrar om jag tillslut kan sluta kolla på näringsinnehållet och bara skita i frukt, bröd , potatis pasta och de man vet är jätte "farligt" och sen köra på mitt race, eller komme jag behöva lägga upp allt på matdagboken t.ex?? För jag vill slippa de samt att jag vill att magen ska må bra. Jag är lite virrig och försöker klura då ja i maj kommer börja öka intaget.
    Jag vet ju tyvärr inte hur det kommer bli just för dig. För mig är det ju uppenbart att jag ska ligga lågt om jag ska gå ner i vikt, och dessutom gärna hålla nere kalorierna... Jag har ju tänkt hamna på GI fas 2 såsmånigom, när jag är klar med viktminskningen. Äta ganska strikt, men inte ligga i ketos, och kunna fuska då och då om jag har lust med det. men jag vet ju att jag kommer behöva hålla koll på kalorierna också.
    Förhoppningsvis så är det inte så för dig, och då skulle jag tro att när du har ökat klart, lite i taget, så borde du kunna köra på 5/100 regeln och sunt förnuft, så att varken kalorierna eller fettet blir alltför högt.

Jag kan ju räkna ganska så bra i huvet, antal kolhydrater och kalorier jag får i mig på en dag. Man äter ju ofta samma livsmedel om och om igen och till slut så vet man ju bara att en kycklingfile är ca 150 kcal tex. Den "känslan" av totalen tror jag är viktig om man inte vill räkna. Så ju mer man nu kollar upp och lär sig, ju friare blir man ju såsmåningom.
  • jeng
    yena89 skrev 2011-03-24 20:50:39 följande:
    jucea:
    Kollade dom aldrig upp om det vart gallsten?
    För jag vet när jag hade extremt ont så jag nästan fick åka in på sjukhus då sa dom att jag genast ska sluta med LCHF och äta fettsnål kost. Jag fattar inte logiken där. Varför rekommendera den kost som gjort att jag fått stenar?? Jag fortsatte ändå och visst gjorde det ont men jag hade tur och inga stenar fastnade :)
    Nej, jag var ju i Sälen på semester när jag hade problemen och pratade med rådgivningen (både den i sälen och den hemma). Och dom sa samma sak. Jag kunde åka in om jag mådde så illa att jag villa ha tabletter mot det, men annars var det jobbigt men helt normalt för en överaktiv galla. Vi diskuterade ju maten, som dom såklart inte gillade Och så fick jag varningar om att om jag fick akut ont, eller blev sämre, så skulle jag ringa igen och åka in. Jag gav ju upp kämpet med lchf-maten och tog kolhydratmat, och mådde ju bättre ganska omgående. Sen dess har jag ju inte haft några problem alls så jag har inte åkt och kollat upp det heller.

Just den här molvärken till höger har jag haft till och från så länge jag kan minnas. Ibland får jag för mig att det bara är att jag har byxor som skaver upp mot fettet och revbenen där, men ibland så har jag det ju ihop med illamående och sådär. Fast aldrig så illa som det var den här gången. Så det var ju inget helt nytt heller, har dock aldrig funderat över vad det kan bero på, och att det här onda vid revbenet kunde ha med illamåendet och yrseln att göra...   Men jag har aldrig haft nåt akut gallstensanfall.

Dom sa egentligen inte åt mig att äta kolhydratmat, utan mer att försök undvika vissa produkter. Jag sa till dom att jag åt kolhydratsnålt pga IBS, så dom fattade ju att jag inte skulle må bättre om jag proppade med kolhydratmat heller. Jag hade ju hellre ätit lchf-maten, men det var ingen chans. Efter 4-5 dagar i princip utan mat så får man ju stoppa i sig det man kan tänka sig att äta...
  • jeng

Jag lagade fläskfile igår. Den var salt, men stöde mig inte på det då. Idag i lunchlådan var den suuupersalt, men jag hade ju inget annat... Fick äta helt enkelt.
    Ikväll tog jag fläskfilen, strimlade, stekte och sen hade nudlar och grädde. Inga extra kryddor. Och ändå så blev maten så salt att den inte ens gick att äta!!! Helt hemskt. Måste ha tagit fel hål på saltkaret igår, eller glömt att jag saltat och saltat igen.... Aldrig varit med om det förut...
    Tänkte jag skulle ha gjort nån ny mat, men jag la mig i sängen med chokladen istället... hmmm.... bra eller dålig idé? 

• jeng

Anledningen till att man inte brukar behöva bry sig om kalorierna på lchf är att man blir mätt på så få kcal att det hamnar på en vettig nivå ändå. Plus att en kalori fett beter sig inte lika illa i kroppen som en kalori kolhydrater, och på så vis så blir inte kalorierna på lchf lika mycket värda som samma kalorimängd på en kolhydratdiet.

Det funkar alltså inte riktigt att räkna rakt av. Ska jag gå ner i vikt på ren kaloridiet (kolhydratbaserad) så måste jag ner på ca 1300-1400 kcal per dag. men på lchf räcker det att jag ligger nånstans kring 1800. Så visst är det skillnad, men man kan ju inte bara kan strunta i det.

80/80/20 är ju just det tex, kaloribegränsad lchf för de som inte kan gå ner i vikt genom att följa standardreglerna. 

• jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-03-24 22:18:59 följande:
    Det där tänkte jag på idag... jag åt för att bli mätt, så där mätt som jag blev på kolhydrater, men det blir jag ju aldrig på gi-lchf... jag blir lagom hur mycket jag än äter så jag tänkte försöka stanna vid en normal portion... jag äter ju snart igen ändå
    Det är inte samma mättnad du ska känna! På kolhydrater ska typ magen bli full... Vilket ju är felfrån början, men kolhydraterna döljer de äkta mättnadskänslorna. På lchf lyssnar man alltså efter de riktiga mättnadskänslorna, i princip att hjärnan säger att kroppen fått det den behöver. Många kan ha svårt att ställa om sig, o om man fyller magen med lchf mat så lär man nog varken må bra eller gå ner i vikt!!
  • jeng

Oj vad med frågor det har kommit in som jag har lust att svara på! Synd att jag borde sitta med en jättestor ekonomiredovisning istället... *fikapaus just nu dock*

Ska försöka svra lite kort, och om det är följdfrågor så tar jag gärna det lite senare!

Majlo,
    Nej. 5/100 säger att du ska köpa livsmedel som har färre än 5 gram kolhydrater / 100 gram vara.
    E% bygger på förhållandet mellan mängden energi (kalorier) i produkten, och mängden av de olika näringsämnena. Enkelt sätt i butiken så räknar man inte E% utan där kan man räkna Skaldemans ratio istället! Ett ratio på 1 eller högre ger en bra E%. Alltså ytterligare ett sätt att se till att man får med sig bra produkter hem. Sedan använder man E% för att kolla det man har ätit under dagen. Alla ingående måltider, och dessutom dagens intag totalt, bör också ha ett ratio på 1 eller mer, eller i E% 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5 E% kolhydrater. Förklarar gärna mer sen som sagt.

Rainbowglow,
    Fredagsfusket skulle jagt a bort direkt! Det är helt enkelt en sån sak som väldigt få som äter LCHF "har råd med". Kör en kebabsallad med extra sås isåfall, även om det inte heller är optimalt eftersom många kebabställen har kebab med mjöltillsatser. Sedan - ge det tid! har man bantat sönder sin kropp och sina signaler så tar det en stund innan kroppen är igång på riktigt igen! 3 veckor brukar jag säga minst, innan man utvärderar en ändring på lchf, iaf som nybörjare när man inte vet sina gränser hit och dit. Eftersom du har fuskat så skulle jag säga 3 veckor från NU innan du vet vad kroppen faktiskt tycker om lchf.

Karilee,
    Platåer får man ju även på lchf. Din kropp kanske reagerade på att så många kilon försvann snabbt och blir rädd att nåt är fel. Det kan också vara så att du är som jag, och har en kämpig kropp. Du verkar ju redan ligga rätt lågt, men du kan läsa på om 80/80/20 som är lite "sista utvägen" för de som inte kan gå ner på en mer normal lchf. Annars är det håll ut som gäller.

• jeng

Jag har fasen den där jäkla molvärken nu igen...

Tänker nu att det MÅSTE vara byxorna som skaver när jag sitter ner, för om det vore gallan osv så skulle jag väl ha precis samma känningar tex om jag låg ner eller stod upp? I fjällen hade jag ju ont hela tiden i princip, även om det kom och gick, men nu känns det ju i princip bara när jag sitter ner. Har dessutom för tajta byxor på mig idag, så det kan ju inte vara nåt annat än helt anturligt byxorna som skär in i revbenet eller levern eller vad det nu är man har där innanför...? Men det känns väldigt likadant.... Alltså typen av känsla är väldigt lik.

• jeng
    Asereht skrev 2011-03-25 11:21:24 följande:
    Är det gallan så hjälper det inte att byta läge eller lätta på kläderna det är konstant värk och är det en sten tilltar värken hela tiden tills stenen passerat. För mig innebär det ordentlig överjävlig smärta och kräkningar när detta inträffar, själva passerandet alltså. Sedan tar det nästan ett dygn att återhämta sig, jag blir helt slut i hela kroppen. Men några sådana anfall har jag inte haft sedan jag började på lchf-kost. Känningar ja men anfall nej. Känningarna går över om jag tar en tablett. Fördelen med att få en diagnos är att man får rätt sorts läkemedel för att lindra eller ta bort smärtan.
    Ja det här är absolut inget ont som jag tar värktablett mot. Utan jag kan jämföra det med när jag hade barn i magen som tog spjärn mot revbenen. Känsla av att det är något där som inte ska vara där, som skaver eller nåt. Dom på rådgivningen förklarade det ju med ökad aktivitet i gallan, som gör att man känner av nåt man normalt inte känner. Jag vet som sagt, inte. Idag tror jag bara det är byxorna, men är det inte väldigt konstigt att det BARA känns på ett specifikt ställe på höger sida då? Eller man har kanske inte så mycket i magen på vänster sida som det kan skava mot...
  • jeng

Skaldeman i all ära (jag kan kanske vara hans största fan ) men han är trots allt en mycket överviktig karl. Eller ja han VAR det iaf. och han åt superstrikt! han har alla förutsättningar på sin sida för att snabbt gå ner i vikt. Är det en invändning jag har mot hans böcker så är det just att "så här funkade det för mig och så kommer det funka för dig också!" när man faktiskt vet att alla inte fungerar likadant.

Håller dock absolut med i att följer man Skaldemans ratio så äter man sig så mätt att mängden kalorier faktiskt håller sig på rätt nivå automatiskt. Notera bara att enligt skaldemans ratio är grönsaker ett stort ajabaja, och Skaldeman säger själv att man ska låta bli det om man inte har ett strängt behov av lite färg på tallriken, och att då ska grönsaker användas som pynt, inte som del i måltiden. Han är däremot inte lika kinkig med kolhydraterna från grädde tex, eftersom ratiot där är så bra. 

• jeng
    Denebola skrev 2011-03-25 11:45:09 följande:
    Hur var det nu, (kolhydrater + protein)/fett = >1, eller?
    fett / (kolh + prot) ska vara större än 1
    mer fett i en produkt, än kolhydrater och protein tillsammans alltså. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**