• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-10-24 20:30:31 följande:

Man dricker ju bara en portion. En portion innehåller 3,4 g kolhydrater.

Precis. Men sett till innehållet per 100g så går det över gränsen för mig.
    Och då väljer jag hellre Charlotte Perrellis protein som innehåller 4g per 100g.
    Proteinpulvret tar jag för att få i mig protein, jag vill inte ha med några "smyg-kolisar" i och med att jag vill att det ska ersätta ett gäng skinkrullar eller annan proteinkälla.
  • Gladskit
    RebornEve skrev 2012-10-25 09:24:16 följande:
    Glaskit : vilken gräns har du satt på livsmedel?
    Det finns ju många livsmedel som innehåller relativt hög mängd kolhydrater per 100 gram livsmedel som ändå är ok för att man äter såpass liten mängd.
    Ex vitlök som innehåller ca 30 gram/100

Ja det är ju 5g/100g som jag håller mig till i stort.
    Men som du skriver så finns det ju tillbehör/kryddor osv som ligger högre men då är det mängden som avgör. Har jag två klyftor vitlök i biffarna så är det ju inget att räkna på.
    Inte heller om man har lite senap på korven eller tomatpuré i sin korv stroganoff. Däremot väljer jag alltid de produkter med lägst kolhydatinnehåller när jag köper exempelvis senap och tomatpuré. Det sitter i ryggraden numera att kolla sånt på allt jag köper.

Jag kan också använda dinkelmjöl ibland när jag bakar paj, som i receptet jag skrev här igår. Men det är bara om degen har svårt att hålla ihop, det är inget måste. Och det är samma där, det är så liten mängd på hela pajen och det är ännu mindre mängd per bit så jag har svårt att tro att det påverkar.
  • Gladskit
    spökplumpen skrev 2012-10-25 12:08:19 följande:
    Känner mig positivt laddad och ska stänga av plattan nu och gå och göra mina plankor.

• Gladskit

För bukplastik gäller ganska hårda krav, man ska ha stora problem med ptos (häng) som ger eksem och skaver för att det ska anses vara så gravt att landstinget ska finansiera operationen. Det är vad jag hört i alla fall. Har i och för sig också hört om en person som rev sig själv med rivjärn under hänget så att säga, för att påvisa att hon hade besvär och eksem och fick operationen betald....

Jag har själv gjort en bröstförminskning genom landstinget. Där är kraven (i Stockholms läns landsting) att du ska ha BMI under 25, du ska ha en viss volym och det ska samtidigt gå att ta bort en viss volym. Det bästa jag gjort i hela mitt liv!

• Gladskit
    Zvartaliljan skrev 2012-10-25 14:38:44 följande:
    Aaaaaajjjj! då är man rätt desperat om man gör så....så det var nog det bästa för henne ändå, psykiskt sett.
    Kan man nog säga...
  • Gladskit
    Paulas mamma skrev 2012-11-01 10:21:46 följande:
    Snart ger jag upp. :( varför går jag inte ner? Jag pendlar hela tiden. Jag vill gå ner till 70 till jul och tänkte att det skulle vara lätt. 3 1/2 vecka har jag hållt på med LCHF. Tycker att jag är bra påläst nu och äter ganska strikt. Jag pendlar mellan 74 och 73 hela tiden. Och idag var mitt skärp lite på gränsen med det hålet jag brukar ha. Behöver lite pepp så jag inte ger upp. Vet att det kan ta ett tag men tråkigt när man kämpar så och det inte händer något. Äter mycket mjölkprodukter, smör, ost grädde, creme fraiche osv, många kaffe med grädde. Ska jag dra ner på mjölkprodukterna? Hur får jag i mig fett isåfall? Förutom fet fisk avokado och nötter.

Tror också att det kan vara mejerierna.
    Det är lite pyssligt men tror du att du kan kostregistrera EXAKT allt du äter en dag eller två?
    Dvs måtta hur mycket grädde du faktiskt har i kaffet? Hur många dl creme fraiche / yoghurt du använder i matlagningen? Hur mycket kolisar du får i dig från alla tillbehör, grönsaker mm?
    Jag tror att det är enklaste sättet att dels se hur mycket du får i dig, dels ha som underlag om du vill göra förändringar. Ofta får man i sig mer än man tror.   
  • Gladskit
    häjhäj skrev 2012-11-01 15:22:52 följande:
    Jag behöver lite hjälp med att komma på vilket smarrigt tillbehör jag ska ha till den hängmörade entrecoten vi ska äta imorgon. Nån som har något förslag? Vi äter bara ovanjord grönsaker, inga rotfrukter.
    Blomkålsmos? Någon slags gratäng? Lättstekt färsk sparris? En rejäl sallad m avocado i?
  • Gladskit
    Paulas mamma skrev 2012-11-01 17:24:15 följande:
    Inget mellanmål? Oj hur ska jag klara det? Ibland hinner jag inte äta lunch eller middag i tid då tar jag ett mellanmål så jag inte blir hungrig. Haha, jag får väl sluta med det också då :)

Jag brukar äta ett par babybel, 1/2 avocado, rysk yoghurt/kesella m bär eller en proteindrink till mellis. Inte varje dag men särskilt de dagar jag tränat brukar det behövas.
  • Gladskit
    Jag1977 skrev 2012-11-04 11:06:20 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-4-362/m67285661.html Här diskuteras det ni säger och TS anser att många i den här tråden påstår att de äter paleo fast TS vet att ni inte gör det. Det påstås även att ni härinne påstår att man bara kan gå ned i vikt genom lchf (dvs ingen annan metod fungerar) och att ni anser att alla som inte äter lchf äter fel och bara skräp. Tänkte det kunde vara intressant för er att veta att era ord används på ett annat ställe. Har försökt bemöta det men det är ju lite svårt att få plats bland lchf- hatare, fast lite kul är det då jag finner det rätt fascinerande att hur jag äter kan provocera andra så fantastiskt mycket

Skriv inte i såna där trådar, de är bara ute efter att provocera och kan ändå inte ta till sig det man säger. Att vi alla faktiskt fungerar olika. Det är inte värt att ens visa sig där inne!
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-11-08 19:51:29 följande:

Perfekt att laga på en söndag och ha med i matlådan varje dag till jobbet kommande vecka

Brukar jag göra ett par ggr per månad, jätteskönt att ha veckans luncher klara!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**