• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Livets Magi skrev 2012-11-22 14:46:53 följande:
    blandar du hej vilt mellan info som fins inom LCHF? för det fins mycket felaktigt "därute"
    blandannat ala dessa som bakar och använder POfiber med mera...

vi äter 30g kolhydrater VAR per dygn ungefär,lite beroende på.men oftast under det.

idag har jag druckit 3 muggar te med grädde hittils idag,inget annat.
    En fråga bara, varför tycker du inte att man ska baka med pofiber?
  • Gladskit
    Krollspell skrev 2012-11-22 15:40:49 följande:
    Åh herregud vad svårt det ska vara då, ta in mindre energi än ni gör av med, då går ni ned i vikt. I runda slängar kan man säga att 7 miljoner kalorier är ett kilo kroppsvikt, så ta in 1 miljon färre om dagen, så går man ned ett kg i veckan. Träna ordentligt, ät sunt och varierat. DÅ går man ned i vikt på ett beständigt sätt.

Vill man ta det lite lugnare, en halv miljon kalorier om dagen, så är det 2 kg i månaden.

Sedan kan man använda vilka metoder man vill, vill man vräka i sig fett, ja det funkar det också, det mättar, men man får ändå inte dra i sig för mkt. Sedan kan man ju bara spekulera i hur det proppar igen artärer. Vill man svälta sig på soppor, fine, funkar säkert också.

Eller så använder man sunt förnuft, äter vettigt, följer råden som 90% av världens dietister är ense om.

Lycka till allihopa.

Själv har jag gått ned 32 kg sedan nyår på vettig kost och träning.
    Jättebra, grattis till dig!
    Även om jag tycker att ditt inlägg kanske hör bättre hemma någon annanstans. Med tanke på denna trådens namn så är det just LCHF vi diskuterar här inne.

Jag är också starkt för sunt förnuft. Den som börjar med LCHF utan att läsa på och tror att det går ut på att äta ägg och bacon till förbannelse lär inte bli långvarig och säkert inte må så bra heller. 
    LCHF har för mig varit en bra hjälp till att stabilisera blodsockret, öka mättnadskänslan och minska sötsuget.
  • Gladskit
    Krollspell skrev 2012-11-22 15:49:57 följande:
    Överlag är det ju som med det mesta andra, det finns massor av självutnämnda experter som anser sig veta, gissar etc ... det finns faktiskt experter på riktigt, utbildade människor, som forskar, jobbar hela dagarna med frågan.

Absolut och det är ju där det sunda förnuftet kommer in.
    Det står i den här tidningen att om man äter bacon, ägg och kött med bearnaise så kommer man gå ner massor i vikt och bli jättesmal lagom till sommaren. F-n vad bra! Eller vänta nu, kan det stämma verkligen? 

Jag tycker det är lågt av media att plocka poäng på sånt trams. Samtidigt måste man låta folk bilda sin egen uppfattning och framför allt pröva sig fram. Men som sagt, sunt förnuft kommer man långt på

• Gladskit
    byggd av bomull skrev 2012-11-23 10:01:41 följande:
    Mejerifritt sen i måndags och 1,5 kilo borta! Härligt

Ikväll åker jag till London över helgen och vet varken ut eller in.. Helst skulle jag vilja hålla kosten, men vet att det blir svårt. Sitta på engelska pubar och INTE få dricka öl liksom Men jag mår så himla bra just nu och ligger på lägsta vikt sedan innan sommaren. Peppa mig!! Idéer om hur jag ska göra?  

Klart du ska unna dig en öl om du är på resa, förutsatt att det är det du vill? Men håll det i såna fall till en, välj din favoritöl och njut som bara den. Sen äter du ölkorv och kanske lite ost till, det är ju helt ok när man kör LCHF.
  • Gladskit
    byggd av bomull skrev 2012-11-23 10:12:07 följande:
    Hm, ja så kanske man skulle kunna göra, tack för idén  Men jag vill så gärna INTE halka ur ketos nu när jag har sånt flow.. Dricker jag vin så kan jag faktiskt dricka ansenliga mängder utan att halka ur, det har jag testat mååånga gånger haha Men jag kanske skulle kunna försöka nolla under resten av dagen, typ ägg och bacon frukost och nån kötträtt till middag. Då KANSKE det går om man har tur, att ta den där rackanrs ölen på kvällen.  

Ja man får ju planera lite. Det är en sån grej som mina kompisar har svårt att förstå. Att jag väljer att vara så strikt i veckorna och "det kan väl inte vara så farligt" att ta en bit sockerkaka till fikat. Men dom vet ju inte vad jag har för planer för helgen!? Har jag valt att gå på en fest och tillåter mig att äta av det som bjuds, kanske även sånt som inte är LCHF, så är det strikt som gäller dagarna före och efter. Hoppas det fixar sig för dig! 
  • Gladskit

Jag väger mig kanske 2ggr per månad. Oftast så kan jag känna i kroppen om jag lagt på mig eller om det gått nedåt. Men jag är ju nöjd nu så jag väger mig mest för att ha lite koll.

• Gladskit
    Lavinen skrev 2012-11-26 13:53:28 följande:
    När ni dricker te med kokosfett... Tycker ni inte det är äckligt att dricka när fettet flyter ovanpå? Eller mixar ni te med stavmixer?! Förvånad
    Jag tycker inte det flyter omkring. Men jag blandar också då och då, eller så är det att jag vant mig
    Ibland kör jag hela MBC-grejen med smör också, men då mixar jag.
  • Gladskit
    Hanniz skrev 2012-11-27 12:53:35 följande:
    Var kan man hitta celsius? Är det i vanliga mat-affärer?

Min ICA har celsius men där är det rätt dyrt. Jag brukar beställa från nätet, gymgrossisten, bodystore, sportkost eller mmsports beroende på vilka som har bäst pris.

(Men jag köper sällan bara celsius när jag beställer utan jag väger in priset på andra saker också samt frakten). 
  • Gladskit
    Hanniz skrev 2012-11-27 11:20:54 följande:
    Jag är lite nyfiken på ketos-stickor. Apoteket? Vad/varför kollar man? Dyrt? Kolla dagligen?
    Läs på Martinas sida!!
    Hon går igenom väldigt bra vad ketos är och varför man vill befinna sig där. Jag hade keto-stix i början när jag satte igång med LCHF vilket var lite spännande, men sen lärde jag mig snabbt hur det "känns" i kroppen när man är i optimal ketos så nu behöver jag dem inte längre.

Beställde på nätet och en burk kostade ca 100:- tror jag. 
  • Gladskit
    Linda5 skrev 2012-11-27 16:47:19 följande:

När man läser om er som gått ner mycket så verkar många av er varit smala eller normala fram till graviditeten.
    Jag har varit tjock sen jag var liten sen i tonåren gick jag upp o ner men sedan 22 årsåldern fet konstant, var lycklig under graviditeten för då behövde jag inte skämmas för o va tjock för första gången i mitt liv och nu är jag snart 45 och har sakta gått ner totalt 20kg och har 20kg kvar. Att som ninis o stjaerna komma ner 110 under sin längd har jag svårt att förstå då jag inte varit där sedan 2årsåldern. Är 165 och skulle vara lycklig om jag kom ner till 70kg.

NU en fråga är det svårare att få kroppen att fatta när man aldrig varit smal innan?  

Det tror jag inte. Däremot tror jag att det ligger mycket i att kroppen är seg på att släppa ifrån sig övervikten om man "misshandlat" den innan genom dieter, bantning, svält och såna saker. Då vågar den inte riktigt lita på att man försöker vara snäll sen...

Det där med längden -110 skulle aldrig funka för mig heller. Jag har varit i krokarna kring den vikten tidigare i mitt liv men då var jag sjuk och såg inte särskilt sund ut så det är inget för mig.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**