• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Rosapingvin skrev 2012-11-09 07:31:08 följande:
    Har följt tråden i tysthet, min sambo och jag har ätit LCHF i 6 veckor. Jag har fuskat än hel del så jag har inte gått ner något än, är inte överviktig direkt heller... Men min överviktiga sambo har gått ner 8 (!) kg och hans blodsocker (han har diabetes) efter måltid har gått från 14-19 till 4-6!

Grattis till honom, det är ju toppen!!
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-11-09 13:37:10 följande:
    Du undrar "när man är färdig och inte behöver göra det mer". Menar du att du ska gå ner i vikt med lchf och när du gått ner kommer du återgå till mat som du åt innan lchf? I så fall kan du sluta med lchf på en gång, för du kommer gå upp alla kilon igen om du återgår till "vanlig" mat efter att du gått ner dina kilon. Lchf är ingen quick-fix utan man måste kunna tänka sig att äta så här resten av livet. Självklart väljer man själv vilken kolhydratsnivå man lägger sig på. I början om man vill gå ner får man vara lite strikt, men när man nått sin målvikt kan man vara mer liberal och tillåta sig ett lite större kolhydratsintag.      
    Jag tänker precis som du, jag kommer äta lågkolhydratkost tills jag dör

Efter att jag nått mitt viktmål så kunde jag föra in vissa kolhydrater i kosten igen, och då har jag valt potatis och frukt i rimliga mängder och utan att det påverkat vikten. Men att återgå till att äta som innan är inte aktuellt. 
  • Gladskit

Jag har inte haft några problem de senaste jularna och kommer förhoppningsvis inte ha det nu i jul heller. Det mesta på julbordet är ju LCHF-vänligt och att hålla mig borta från de kokta potatisarna ska nog gå bra
    Vissa sorters sill är sötare än andra, de sötaste hoppar jag över. Pepparkakor och lussebullar? Inget måste för mig, och Aladdin-asken kan jag också hålla mig ifrån. Glögg däremot kommer jag nog unna mig ett par gånger under julveckorna.

Annars tycker jag inte att man behöver göra så stor grej av det, då tror jag det blir värre. Antingen går man all in och väljer att äta vad man vill under julen. Eller så försöker man göra den så LCHF-vänlig som möjligt och jag tycker att det finns så mycket gott på julbordet som jag KAN äta så jag känner aldrig att jag försakar något liksom. Jag är nöjd, mycket nöjd!

Och har vi gäster hemma hos oss på middag eller glöggmys eller whatever kring jul så bjuder jag givetvis på sånt som jag också får äta av. Så har det varit sen jag började med LCHF och jag har aldrig fått några negativa reaktioner på det. Oftast kommer ämnet inte ens upp så folk VET inte att det är LCHF-kladdkaka eller LCHF-pannacotta vi serverar, så det är liksom en icke-fråga.  

• Gladskit
    aaa653 skrev 2012-11-15 11:55:44 följande:
    Så jag är gör inte fel som börjar som "vanlig" lchf, med mkt mejeriprodukter??

Vanlig LCHF innebär inte mycket mejeri för mig. Däremot att man byter ut mot fullfeta produkter. Du ska inte ha MER grädde i såsen, däremot ska du välja vanlig grädde och inte matlagningsgrädde. Du ska äta rysk yoghurt istället för yoghurt naturell som innehåller 0,5% fett osv.

Som exempel så innehåller 1dl mjölk 5g kolhydrat. Säg att du har för avsikt att vara strikt i början och hålla dig kring 20g kolhydrat per dag. Dricker du då 2dl mjölk så har du vips fått i dig halva dagsransonen av kolhydrater. 

Men detta beror ju lite på vad man tänkt sig, hur strikt man tänkt att vara. Att många väljer att köra helt mejerifritt är ofta för att viktnedgången avstannat och man vill testa om det funkar att skippa mejerierna för att fortsätta minska.  
  • Gladskit
    förväntan skrev 2012-11-15 12:12:59 följande:
    Följt tråden lite grann, grattis till alla fantastiska viktminskningar. Har precis fått barn, o äter en del kolhydrater, men tänker om ett tag örtgå till mer lchf. Men vad innebär bea o MBt?
    Hej!
    Bea = bearnaise
    MBT = magic bullet tea = te med kokosfett och/eller smör i. Man gör vanligt te och smälter ner fettet, sen kör man med mixerstav så det blir fluffigt och gott. Funkar lika bra med kaffe (MBC) 
  • Gladskit
    förväntan skrev 2012-11-15 12:18:01 följande:

Wow, intressant blandning, låter sådär gott , men ska absolut pröva . Tack!!
    Ja alltså det låter väldigt mysko. Och man behöver inte dricka det alls om man inte vill. Men när man känner att man vill laborera lite genom att exempelvis minska på mejerier men samtidigt få i sig tillräckligt med energi från fett så är det ett enkelt sätt att göra det på. Jag brukar ta chai-the och smälta i lite kokosfett, ibland smör. Sen har jag alltid i soyamjölk för jag gillar inte the utan mjölk. När det smält så kör jag med mixern så blir det jättefluffigt och gott. Smakar inte smör eller kokos alls om man kör med smakfritt kokosfett, exempelvis det här http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g
  • Gladskit
    PernillaWaxin skrev 2012-11-16 08:36:11 följande:
    Stjierna: Vi vill och behöver gå ner i vikt för det första men vill även samtigt ändra våran livsstil till mer hälsosamt. Vi älskar mat och min man gillar framförallt fet mat och därför gav jag förslaget på LCHF. Ingen av oss har erfarehet av den men två av våra kompisar "kör" lchf som diet och det går riktigt bra för dom. Min man har BMI 28 och jag har 30.
    Hoppas inte din man blir besviken dock, för att gilla fet mat och gilla LCHF är inte riktigt samma. Ofta är det ju kombinationen av fet mat OCH kolhydrater (chips, Mc Donalds, kött med pommes och bearnaise osv) som folk går igång på. Men om ni läser på ordentligt så att ni förstår bakgrunden till LCHF, vad som är vitsen med att byta ut kolhydrater mot fett som energikälla och skaffar er en receptbok eller två för inspiration så kommer det säkert gå bra!
  • Gladskit
    häjhäj skrev 2012-11-16 11:02:22 följande:
    Vilka nötter äter ni helst?

Pecan eller macadamia... men oftast blir det cashew eller jordnötter.
  • Gladskit
    häjhäj skrev 2012-11-16 12:04:51 följande:
    Tack för era svar Eftersom jag själv inte äter nötter så är jag verkligen inte påläst men hade för mig att jordnötter inte var ok därför blev jag lite förvånad när någon skrev det... Tack för hjälpen i nötdjungeln
    Det beror på vilka jordnötter man menar. De vanliga i påse som är saltade är mindre bra. Naturella är bättre.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**