• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2013-01-18 09:19:00 följande:

Max lowcarbburgare med sourcream & pepperdip!

Gud vad gott, den dippen är underbar! Nu blev jag lite sugen faktiskt!
    Men jag ska på dejt med min man ikväll, vårt barn ska sova hos en kompis! Så det blir nog någon god thai-rätt utan ris  
  • Gladskit
    LillfisenE skrev 2013-01-21 13:40:57 följande:
    Måste tipsa om Trainalong.se

Jag gör mittstyrkan just nu, för det är det jag känner att jag är svag i efter två barn tätt och saknar styrka i när jag gör min andra gymträning. Det är övningar man gör hemma utan speciella redskap. Har kroppstyngd och yogamatta (mest till plankan) endast.

Annars är ju hennes andra trainalongs med massa burpees o sånt jobbigt asbra! 

Tack för tips, alltid lite bra med extra inspiration de dagar man inte tar sig iväg till gymet. Lite hemmaträning kan man ju få till enkelt utan att det behöver ta en massa tid!
  • Gladskit
    Tuvaduva skrev 2013-01-22 08:10:35 följande:
    Okej tack så mycket.
    Jag hade tänkt vara ganska strikt nu -men framöver vill jag kunna äta en frukt då och då. Som det känns nu så saknar jag det faktiskt inte (trodde det skulle bli mycket svårare -är värsta fruktomanen)

Nä tur att kaffe är så gott!
    Men det känns ju lite fel när t.ex. som i helgen då jag ska bort på ett dop. Då blir det mycket folk, mycket frågor och kommer vara så uppenbart att jag antingen väljer att avstå eller äter ngt annat -men ja -kanske får man bara acceptera och vänja sig.

En annan sak som jag tänkt på är detta med mandel och kokosmjöl. Vad är det egentligen?
     Är det något annat i? Eller är det behandlat på nåt sätt? (alltså det man köper t.ex. från en speciell lchf-butik)
    Så man kan alltså inte testa att mala, krossa, stöta mandel eller kokos själv?
    Skulle ju vara fantastiskt enkelt om det fungerade, men ni kanske har provat eller bara vet ändå?

Till frukost åt jag en supergod äggröra med chèvre. Nu redo för dagen.
    Tack o hej!Solig
    Det man kan göra om man vill kunna äta något litet till fikat är ju att ta med sig en liten bit mörk choklad. Och som nu senast när min syster hade dop för sin yngsta så serverades kladdkaka med vispad grädde och bär. Då vispade jag grädden och såg till att det fanns en skål med grädde utan socker och så åt jag lite grädde med bär. För mig funkar det också som bäst om jag ser till att förebygga så att det aldrig uppstår något sug. Då bryr jag mig inte det minsta om alla sötsaker, så man kan ju tex. knapra i sig en näve nötter i kyrkan eller ha ett par babybel i väskan!

Mandelmjöl är mald mandel så har du en kvarn kan du enkelt göra eget. Annars finns det att köpa på tex. www.bodystore.se samt på Lidl!  
  • Gladskit
    Nennen sthlm skrev 2013-01-23 15:58:12 följande:
    Angående glukosbelastning ligger det till såhär:
    Beroende på vart du bor är det olika hanteringssätt. Vissa län erbjuder alla gravida kvinnor testet.
    I vissa län (tex Sthlm) får man göra det om man har ett BMI över 30. Jag fick göra det förra graviditeten men inte med första.

Sen vet jag inte om det även skiljer sig inom länen, på olika mvc-mottagningar tex.

Du kan också få göra det om du fått ett stort barn förut.
  • Gladskit
    Tuvaduva skrev 2013-01-23 22:32:20 följande:
    Jag undrar... Är det vanligt med dom som INTE går ner i vikt av lchf?
    Alltså man kan ju inte hålla på och "banta" i evighet -om man nu väljer att äta enligt lchf som livsstil.
    Men jag menar man äter ju ändå riktigt mycket kcal i form av fett för att gå ner i vikt... -men var går gränsen? Eller äter man kanske lite mer mejeriprodukter och något mer grönsaker när man har nått en vikt man är nöjd med?
    Funderar lite bara...

Det är nog precis så som de flesta gör. Sedan jag nått min målvikt så har jag fortsatt med en liberal form av LCHF, eller lågkolhydratkost. Min egen variant
    Fett från bra källor och fullfeta produkter. Inget laga lätt eller light eller sånt skräp (förutom Cola Zero, det är min enda last). Och sedan inga direkta kolhydratkällor (pasta, potatis, ris, bröd) utan alla möjliga andra tillbehör. Det jag valt att återinföra är främst frukt. Vissa dagar skriker min kropp efter vitaminer så då kan jag göra en fruktsallad på kiwi, avocado och ett äpple tex. Men jag äter aldrig frukten som den är utan vill gärna kombinera med protein eller fett för att jämna ut lite och minska insulinpåslaget. Och det funkar jättebra, det triggar inget övrigt kolhydratsug hos mig.
  • Gladskit
    Ninis skrev 2013-01-27 21:17:33 följande:
    Stjierna,
    Men det är ju långt ifrån alla som räknar kolhydrater, fett och protein. Jag har aldrig räknat något alls, utan testat mig fram och lärt känna min kropp. Lchf är ju just en kosthållning där man kan äta och njuta och slippa räkna
    Exakt, jag känner inte alls igen mig i det här med att dricka massa fett, räkna kolhydrater och räkna en massa. Gör man det tror jag som ni att man är illa ute för har man ätstörningar innan så tar man dem med sig in i LCHF'andet också. Jag har aldrig räknat något utöver att jag försökt hålla mig till livsmedel med mindre än 5g kolhydrat per 100g. Med det som huvudregel klarar man sig långt!

Har för övrigt stått och lagat mat i ett par timmar nu; panerad torsk och kyckling med röd pesto, samt kokt broccoli och ugnsbakade rödbetor med fetaost som tillbehör. Så nu har jag matlådor för hela veckan
  • Gladskit
    Mama Mia skrev 2013-01-28 09:07:48 följande:

Precis som du skriver går det lika bra att äta några ägg, alltså finns inget behov av pulver o grejer. Självklart väljer var o en hur man vill göra men nog är väl ändå äggen naturligare än proteinpulvret...?

För min del handlar proteinpulvret om att det är enkelt. Självklart är det bättre med riktig mat men jag har inte alltid möjlighet att hålla tex. skinkrullar eller ost kylt medan jag tränar. Därför tar jag hellre aminosyror eller en proteindrink för att få börja återhämtningen och sen kan jag komplettera med ett mellanmål lite senare när jag kommit hem/till jobbet, än att inte äta något alls.
  • Gladskit
    Mama Mia skrev 2013-01-28 10:21:07 följande:

Du gör naturligtvis som du vill, men det mesta håller sig utan kyla en timme eller två om det ska ätas upp. Ost äts dessutom med fördel rumstempererad om du frågar gourmanderna.
    Jag är ingen ostälskare men babybel-ostar kan jag äta väl kylda. Gourmanderna får göra som de vill  Ägg gillar jag också bäst kalla. Så det blir nog en proteindrink i veckan även i fortsättningen.
  • Gladskit
    Mama Mia skrev 2013-01-28 12:07:40 följande:

Som jag sagt flera gånger gör ni precis som ni vill. Men ni får det att låta som om det inte finns nåt alternativ, vilket det ju gör.
    Då uppfattar du mig helt fel. Jag skriver hela tiden att det bästa är mat men att jag inte har kylmöjligheter och då väljer jag det som i mina ögon är det näst bästa. Och i alla trådar där man börjar diskutera tillskott av olika slag svarar jag samma sak. 
  • Gladskit
    Mama Mia skrev 2013-01-28 15:17:37 följande:

Nej då, då har jag nog uppfattat dig rätt även om jag kanske hade kunnat uttrycka mig bättre i förra inlägget. Kan ju bli lite fel för den enskilda när man kortfattat försöker svara två samtidigt

Det jag menade var att även om man inte har kylmöjligheter så finns det ju saker man kan ta med sig ändå. Men du väljer ändå pulver. Och det får du göra! Men skulle du vilja äta något "riktigt" istället så skulle nog även du kunna komma på något som passar dig.

Jag brukar ha avocado och jag äter "riktig mat" nio gånger av tio. Men jag har ändå proteinpulver för den händelse jag inte skulle ha någon avocado hemma. Ljumna ägg och ostar går fetbort Det tar ändå rätt många timmar för mig från det att jag lämnar mitt hem tills att jag är färdigduschad och klar och vill ha något i magen. 

Mina kollegor sneglade för övrigt lite snett på mig nyss när jag stoppade i mig en bit panerad torsk till mellis. Själva åt de varsin banan. Low carb rules!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**