Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

BeccaStina skrev 2011-08-19 19:45:32 följande:
    hur får ni i hopp fetthalten??? vi blandar i majonäs i alla såser typ eller med grönsakerna ex coleslaw men eftersom jag inte tycker om smaken den ger så tar vi inte mycket.. så hur f**n får man upp fetthalten i kosten???

ge mig era tips, äggmjölken har jag fattat är ett bra alterna tiv men vad mer, ost med smör?? eller hur gör ni??
    Använder du köpemajjo? Tyvörr är svenskar sämst i världen på god majjo den smakar fan rent ut sagt. Testa med att köpa hellmans majonäs eller varöfr inte göra egen på kallpressad rapsolja och ägg och smaksätt om du vill.

Jag fixar inte våra svenska märken. Hellmans är dessutomgjord på rapsolja vilket är lchf ok. 
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Från kostdemokrati.. http://www.kostdemokrati.se/nyheter/2011/08/19/lita-inte-pa-myndigheternas-kostrad/ 

I vår kommun ger man nu enbart light och lättprodukter till barnen både på förskola och skola. Är tacksama tt vår rektor lyssnade på oss föräldrar och att det blev ett fullständigt uppror när detta presenterades på föräldramötet. Men när skolan börjar är det margarin och lättprodukter som gäller för barnen får väl tills dess jobba hårt med information och ett kostuppror.  Det roliga i kråksången är att på grannförskolan informerades föräldrarna om detta en kompis som har sina barn där var helt chockad då det blev ett jubel över beslutet och de få som protesterade mot detta dumförklarades i stort sett för alla vet ju att mättat fett är farligt!!

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Dissan skrev 2011-08-20 08:24:24 följande:

god morgon på er,

nu behöver jag lite hjälp igen...
    Började med denna kost för nästan två veckor sedan, det tog 6 dygn innan jag började gå ner men sen tog det fart, ca 200 gr om dygnet. Vilket jag tycker var perfekt.
    Men de senaste  två dygnen har jag istället gått upp igen:(
    Började på 79.5 och gick som mest ner till 77.7 men är nu uppe i 78,4 igen:(
    Kan det vara så här eller vad kan vara för fel?
    Fyller i alla min man i kostdagboken och jag håller mig alltid under 15 kollisar om dagen. Mellan 75-80% fett i kosten...

Som sagt kan det vara så här eller vad tror ni jag gör för fel Gråter

Jag går upp ungefär två kilo runt ÄL/mens binder vätska som en kamel och se släpper det.

MAn får lättare muskelmassa vid lchf sägs det och det är väl en vedertagen sanning att muskelr väger mer än fett. Titta på måttband och kläder istället för att stirra dig blind på vågen.

Jag kan även under en dag pendla oerhört i vikt så att man väger ett kilo eller två mer på kvällen spelar ingen roll..    
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-08-23 06:44:59 följande:
    Fru J - matrevolution absolut!!! Osaltat smör helt slut på
    iCA Munkebäck, Willys Gamlestan och Willys Partille! Helt sjukt ju. Olika kedjor dessutom!

Här på vårt ica har smöret också börjat sina men häromdagen knep jag det absolut sista tre paketen med extrasaltat smör  . Hemma länsade jag köksträdgården och gjorde en ordentlig laddning med kryddsmör och slängde in i frysen..
  • mamman i skogen
    Strö lite socker skrev 2011-08-23 07:24:01 följande:
    Åh! Kan man göra kryddsmör att ha i frysen? Det ar jag inte tänkt på. Nu ska det skördas!

Japp mixa kryddor och örter med olivolja och kör sedan detta med mjukt smör i en matberedare eller med en stavmixer..Man kan blanda ner det mesta i kryddsmöret här har vi gjort både med kryddor, vitlök, chili, citroncest och tom tequila..Sen är det bara att rulla ihop till rullar med hjälp av smörpapper och frysa in. Har 5 olika i frysen nu så vi borde klara oss en stund   
  • mamman i skogen
    Grålle skrev 2011-08-23 22:26:32 följande:
    Idag är det ett år sedan jag började med LCHF. Resultatet är -30 kg . Jag mår fantastiskt bra av att äta så här!

Grattis!

Rednose det släpper snart...säger som föregående talare skit i vågen mät istället..

• mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-08-25 13:21:40 följande:
    Ghhaaaa, 3 veckor med LCHF och idag mitt sötsug är enormt! Tyst Sötsugen försvann ju efter bara någon dag med LCHF men nu är det tillbaka!!! Funderar starkt på att vräka en påse godis i helgen, men nej det ska jag inte göra. Jag SKA hålla mig. Meeeen åååå godis känns mer lockande nu än någonsin. Jag är absolut inte hungrig men har ändå tagit några nötter och några oliver i hopp om lindring men det hjälper inte! Det var likadant igår och då tog jag en bit mörk choklad på kvällen men inte heller det funkade!

haha så har jag det en gång i månaden då bakar jag ngt gott lchf fika min favorit är kladdkaka men med mycket mörk choklad i med hög procent. Då slipper jag suget efter godis smörgås etc en rejäl klick grädde till och kanske ett hallon på toppen...eller så håller man ut och gillar läget
  • mamman i skogen
    Mandel skrev 2011-08-26 06:59:32 följande:
    Nu på morgonen i garderoben kom jag till den otroligt positiva insikten att alla kläder som jag köper, men inte hinner med att använda inte kommer att bli för små om några veckor så som de alltid har blivit med alla andra "dieter".
    Då har jag i alla fall alltid försökt att äta lite och det resulterar ju i hunger och så ska man bara ta lite till och lite till och har man tagit en kaka kan man lika gärna ta 3 till osv.
    Vips så var garderoben full av kläder som jag inte kom i.

Det känns lättare att följa LCHF för resten av livet mot att svälta sig själv resten av livet...

Kan inte annat än hålla med...dessutom kommer man i alla sina kläder man köpt och knappt hunnit använda för att bakdelen blev lite väl fyllig för att klämma ner och överdelarna inte riktigt kom över armarna...

En av sonens assistenter frågade häromdagen hur mycket jag gått ner, vi var och handlade då så hon fick hålla korgen medans jag lassade i 8 pkt mjöl Det ger perspektiv att känna vikten i kilo...man funderar vart man haft allt och hur man orkat bära allt..   
  • mamman i skogen
    Faile skrev 2011-08-26 07:23:55 följande:
    Så där gör jag med, fast med smörpaket.
    Så fort jag räknar mina ( eller någon annans som dietar ) kilon åt något håll jämför jag med antal smörpaket. Och man blir verkligen förvånad, hur har man orkat bära allt det där fettet liksom?!
    Smörpaket blir lite mer verklighetstroget hahah fett som fett liknande konsistent Skönt hur som att vara iktstabil och slippa bära på det jämt..
  • mamman i skogen
    April09 skrev 2011-08-26 07:31:46 följande:
    Någon här som kanske kan hjälpa mig lite?

Jag har käakt LCHF i 3 veckor nu och har gått ner 1 kilo..,trodde att det skulle gå lite fortare iaf.
    Jag väger 63 till mina 163 cm och har några trivselkilo jag skulle vilja bli av med efter barnafödande

En dag kan se ut såhär;

Frukost: äggröra på 2 ägg (med grädde)  ½-1 paket grädde.

Lunch: Festaost sallad med skinka

Middag: Coleslaw med en köttbit.

Kvällsfika:några ostskivor,oliver kanske ett par bitar av en ölkorv.

Under dagen dricker jag vatten och kaffe.     
    MAn kan ta till knep för att tvinga ner kroppen i vikt om man står still detta kan man läsa sig till på tex kostdoktorns sida. Mjölkprodukter kan vara ngt man måste skippa. Sen kan det ju vara så enkelt att din kropp tycker att du väger alldeles lagom och inte tänker släppa ifrån sig de sista kilona Drömvikt och realistisk vikt går inte hand i hand..
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**