Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

The Kittycats skrev 2011-09-23 09:33:23 följande:
    Vad kul det låter

Om du inte blir för dyr när du är färdig så kanske du kan komma och föreläsa på mitt jobb någon gång sedan, eller i Södertälje öht? Jag är så trött på kommentarer om min mat.... samma som jag fick för 15 månader sedan får jag nu igen när jag har börjat jobba efter föräldraledigheten... suck! Skrikandes

Bor precis i krokarna
    Kommer samla mig och låta allt sjunka in framöver fundera på vad jag vill göra med kursen. Tanken har funnits länge om att på ngt sätt få nå ut men jag tänker inte på ngt sätt stressa. Först och främst blir det ett julfirande och sedan ett nytt år med nya tag. Det vi lär oss på cellnivå är nytt för mig jag är en praktiker som drar samband och ser hur det fungerar i praktiken men ska man föreläsa hålla kurser etc så känner jag att det kommer ta en hel del tid att få ihop det vetenskapliga bakom LCHF och detta är inget man lär sig på en eftermiddag så innan jag står på egna ben och kan berätta för "Arne 67 som har en forskarbakgrund och tror på lågfettskost" varför LCHF fungerar och hur det påverkar vår maskin så måste jag vara oerhört påläst och kunna ge bra svar utan att han kan sätta mig på pottkanten.  

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-09-24 07:46:50 följande:
    Man ska ju helst undvika det härdade kokosfettet som säljs i "vanliga" affärer, det där med silverförpackning och blå text, har jag förstått. Jag köper ekologiskt "cocosa" från hälsokosten i min lilla stad.

Det är ju hårt processerat med kemikalier så ur den synpunkten är det inte bra men man har inte ändrat sammansättningen på fettet som med transfet eller omestrat fett som man gör i margarin tex. Skulle inte völja det silvriga paketet utan satsa på ett bra märke.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-09-24 08:07:41 följande:
    Jag menar alltså sånt kokosfett som är bra, har ju läst att flera har det i sina vanliga matvaruaffärer. Alltså inte silverpaketet
    Coop brukar ju ha ReneVoltaires sortiment, vårt ica har inget bra cocosfett men vår hälsokost har biofoods som jag använder ofta billigt och ekologiskt kostar 45-50kr för ett halvkilo.
  • mamman i skogen
    loglady skrev 2011-09-24 08:55:33 följande:
    Vad tror ni om detta upplägg:

Frukost: 2 Finncrisp med smör, ost skinka och grönsaker. Kaffe med mjölk.
    Lunch: Turkisk yoghurt med bär/nötter/mandel/kokos.
    Mellis: Ostrullar med bregott.
    Middag: Kött av något slag med sås + varma eller kalla grönsaker.

Verkar det bra att äta såhär eller är det för mycket/lite? Har runt 20 kg övervikt men realistiskt vill jag gå ner 10 i alla fall.

Byt ut lunchen mot mat. Yoghurt innehåller mycket kolhydater. Bättre att ta ett par ägg eller makrill om du har svårt att laga lunch.

Finnkrisp innehåller mycket kolhydrater så skippa dem helt se dem som en lyx emellanåt. Ett finncrisp innehåller 4 kolisar och ska du vara strikt och äta under 20 helst 10g kolisar per dag så kan du inte äta två finnkrisp till frukost då har du inte många kolhydrater kvar.

Tänk på att lägga kolhydraerna på bra källor som grönsaker eller kanske du inte vill dricka kaffe utan ngt i då kan du välja att lägga kolhydraterna där genom att ha grädde i. 

Vill du absolut tugga på morgonen (jag är en sådan människa som vill ha krisp) så baka frökex eller fröknäcke innehåller ofta under 05,g kolisar per bit och de mättar ngt så fruktansvärt med mycket pålägg på och håller dessutom en trög mage i schack      
  • mamman i skogen
    emmiz01 skrev 2011-09-25 19:17:25 följande:
    Alltså jag håller på att bli knäpp!
    Jag äter lchf sen 2,5 veckor tillbaka. Jag gillar konceptet och mår Bra!
    Men, jag är vegiterian och har så svaårt att hitta maträtter/recept med liiiite kolhydrater.
    Jag vill köra en tid med helst inga/extremt lite kolhydrater. Går det eller är den här dieten och livs stilen för köttätare? Anledningen till att jag börjarde med detta var viktminskning.
    Nu känner jag dock att jag kunde fortsätta även efter nådd målvikt.
    Nån som har tips? :)
    Hur får du i dig protein? Äter du ngt animaliskt överhuvudtaget? Det enda fullvärdiga protein som finns är soyaprodukter och detta är ett oerhört dåligt protein jämfört med kött fisk ägg etc då det med nöd och näppe är fullvärdigt. Men det är klart att det går att vara vegetarian och äta LCHF men det blir lite pyssligare.

Kul att du nått målvikt på bara två och en halv vecka då var det snabba kilon ner för dig  
  • mamman i skogen
    Sigrid skrev 2011-09-25 20:40:14 följande:

Hur gör ni när man i vanliga fall ska reda en sås?
    Reder ni med lite mjöl eller maizeina, eller stuntar ni i det och får en ganska rinnig sås?
    Eller använder ni sån redning jag sett i LCHF-butikerna på webben... är de i så fall bra?  

Reducera ner den så den blir koncentrerad eller gör sås på färskost alternativt använd gulan och red med precis när man tar katrullen från plattan slår man i en eller ett par gulor och rör om..
  • mamman i skogen
    Husali skrev 2011-09-26 09:12:12 följande:
    Såstips! Fiberhusk. I minimängd. Man får vara ytterst försiktig, men det går kanoners.

En fråga, äter ni alltid frukost, bara för att man ska, liksom? Kan ibland känna att jag inte alls är hungrig, och lätt skulle stå mig till lunchen istället. Gör man sig själv en otjänst om man hoppar frukosten någon gång?

Jag äter frukost men oftast inte förrän jag varit uppe ganska många timmar en kopp kaffe med en rejäl skvätt grädde och en rejäl klick kokosfett är min första frukost när jag kliver upp sen äter jag när jag hunnit med en hel del hemmavid eller så har jag med mig frukost som jag tar när andra äter sina kanelbullar till fikarasten..
  • mamman i skogen
    vavi skrev 2011-09-27 09:16:04 följande:

nej gravid är jag inte, men stressad - ja mycket... kan det verkligen vara orsaken? OM det är stress, vad ska jag då göra vad gäller kosten, ska jag fortsätta äta lchf ändå? känns lite trist, tänker att när jag ändå bara går upp hela tiden kan jag lika gärna äta vad som helst, men å andra sidan skulle jag kanske väga ännu mer om jag inte åt lchf... nån som vet?

Vid stress utsöndrar du kortisol detta är inte possitivt för vikten. Försök hitta tid att varva ner. LCHF är defenitivt ngt som du ska fortsätta med då den är hormonreglerande såvida du trivs med LCHF.

Ett resultat av att byta kost är ju att du får tillbaks sug och hunger särskillt om du är stressad.  
  • mamman i skogen

Det är ju många som kommer över platåer genom att kolyhdratchocka kroppen.. Då släpper kilona efter en sådan chock.. Huruvida det fungerar för alla vet jag inte ..

Tränar man hårt kan det ju vara en ide att innan träning lägga till en eller ett par potatisar en msk ris eller ngt annat glutenfritt så att man fyller på glukogen nivåerna som för oss som går på fettdrift är ganska tomma annars kan det vara svårt att komma upp på högintensiv träning som styrketräning och konditionsträning som ger närmare maxpuls. Samma sak efter träning så kan man fylla på med några gram kolhydrater tillsammans med protein för att fylla på igen och fåen bättre återhämtning och muskeluppbyggnad. Ett glas mjölk, ett ägg och några nötter etc men frukten ska man hålla sig från då fruktsocker först och främst ska gå genom levern och inte hinner in i processen innan det är för sent att hjälpa till om man vill bygga muskler. 

Lite vidareutveckling från kolhydratchock.  Många upplever att de inte orkar träna fullt ut på LCHF och då kan det vara raketbränslet som behövs men inte i form av pastaladdning utan minimalt med kolisar såvida man inte är en elitidrottare som tex Björn Ferry som äter en bra E% fördelning enl LCHF men aldrig skulle klara sig på 20g kolhydrater utan istället ligger på ett enormt matintag men har höjt alla delar och äter mängder med kalorier dock pastaladdar han inte utan väljer glutenfria kolisar.

Vid "lågintensiv"vardagsträning så behöver man inte skjuta till några kolhydrater alls då klarar kroppen att använda glykogen reserverna för att orka.           

• mamman i skogen
    mj82 skrev 2011-09-28 22:06:44 följande:
    Yeeey!! Gått ner 6 kg på en månad..nu har jag mååånga kg kvar till mitt mål ( ca 30 kg) men 6 kg är ändå en bit på väg :)

Grattis vad härligt!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**