• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nej, nu blev jag akut jättehungrig, får fota i morgon i stället

• Denebola

Tog lite foton efter frukost ändå. Ska ta och lägga in dem i mitt galleri men låsa så att bara inbjudna kan se. Ni som vill se kan ju räcka upp en hand

• Denebola

Mina pannacotta som jag gjorde fick väldigt lös konsistens

• Denebola
    Bordeaux skrev 2011-04-01 17:20:52 följande:
    Hur då? Är inte typ all pannacotta grädde blandat med gelatin och vanilj?
    Jo, men mycket av gelatinet stannade visst kvar i kastrulen (vilket i sin tur säkert har att göra med att jag inte lät gelatinpulvret svälla först)
  • Denebola
    Asereht skrev 2011-04-01 18:18:13 följande:
    Var det inte någon som gjorde glass på Mascarpone? Hittar inte inlägget med recept och jag minns inte vem som skrev inlägget.

Glass

250 g mascarpone (eller så är det 125 g till två äggulor; minns inte …)

2 äggulor

1-2 msk bacardi

2 tsk frystorkat kaffe (rörs ut i bacardin)

lite sukrin

Blanda allt i en plastskål, på med lock och in i frysen. Låt stå några timmar. Ta ut, låt tina till ätbar konsistens. Pudra över kakao och servera.

Jag hade varken bacardi el. frystorkat kaffe så jag tog bara ca. en tsk vaniljpulver. Tog nog 3-4 tsk sukrin och jag använde hela asken mascarpone (250g)
    Vid servering rev jag lite 86% choklad över. Gott, gott, gott!

Lindas variant:

250 gram mascarpone
    4 äggulor
    3 msk sukrin
    1 msk Nescafé upplöst i 3 msk kaffelikör
    en skvätt grädde

Vispade allt med elvisp till en jämn smet. Det blev inte så glassigt, och väldigt gräddigt även om det var fryst. 4 lagom portioner iaf. Rejält mättande, jag kommer nog att var mätt imorgon också! Men väldigt god.

• Denebola
    Denebola skrev 2011-04-01 18:25:44 följande:

Glass

250 g mascarpone (eller så är det 125 g till två äggulor; minns inte …)

2 äggulor

1-2 msk bacardi

2 tsk frystorkat kaffe (rörs ut i bacardin)

lite sukrin

Blanda allt i en plastskål, på med lock och in i frysen. Låt stå några timmar. Ta ut, låt tina till ätbar konsistens. Pudra över kakao och servera.

Jag hade varken bacardi el. frystorkat kaffe så jag tog bara ca. en tsk vaniljpulver. Tog nog 3-4 tsk sukrin och jag använde hela asken mascarpone (250g)
    Vid servering rev jag lite 86% choklad över. Gott, gott, gott!

Lindas variant:

250 gram mascarpone
    4 äggulor
    3 msk sukrin
    1 msk Nescafé upplöst i 3 msk kaffelikör
    en skvätt grädde

Vispade allt med elvisp till en jämn smet. Det blev inte så glassigt, och väldigt gräddigt även om det var fryst. 4 lagom portioner iaf. Rejält mättande, jag kommer nog att var mätt imorgon också! Men väldigt god.

"jag" är inte jag
  • Denebola
    P3E skrev 2011-04-01 18:34:06 följande:
    Ha ha, nä det är jag som är "jag"
    Jag har bara kopierat det du skrev förra gången men mindes inte vem som lagt in receptet
  • Denebola
    Bordeaux skrev 2011-04-01 18:39:48 följande:
    Mascarpone finns det i massor. Vad kan jag använda mascarponen som? Om jag nu ska ge upp äckelgrädden, passar mascarpone i teet? Eller är det mer som vispad grädde till mina lchfvåfflor? (gjorde lchf-våfflor i lördags 10st så goda och så mättande att jag fortfarande har ett par kvar)

Jag har letat bland eko-sortimentet men det är samma 35% grädde att jag börjar ge upp. Inna jag flyttade från Sverige och började med lchf, så gillade jag bara 40%grädde för jag känner smak av e-numret de har i lågfetts varianterna. Nu börjar jag planera att jag ska köpa en liter vanlig grädde nästa gång jag är i Sverige och typ dricka upp bara för att ta chansen
    Kommer inte göra det mer äni tanken.

Fiberhusk på tyska? franska?
    Det finns nämligen inte med i min ordbok. Hur ser det ut? Kan ju kanske gå lite på utseendet också.
    Fiberhusk görs på psylliumfröskal, det kanske är lättare att översätta?
  • Denebola

Jag ska, när kycklingen har tinat, göra asiatiska kycklingnuggets till kvällsmat. Och jo, jag är medveten om hur sent det blir

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**