• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Chockocola skrev 2011-05-02 15:30:45 följande:
    Någon som vet varför det är mer kollisar i färsk blomkål än i fryst?
    Blomkål=3,9
    Blomkål fryst 2,1
    Jag vill också veta!!!
  • Kaya
    LoveMyFamily skrev 2011-05-02 15:49:17 följande:
    Kaya: Oki.

Äter ni mellanmål? Iså fall vad?
    Jag äter oftast ett eller till och med två mellanmål varje dag förutom tre riktiga mål mat (frukost + lunch + middag).

Till exempel:
    Fröknäcke med Bregott
    LCHF-ischoklad
    Nötbollar
    Ost

K
  • Kaya
    INGEN som hade lust att kommentera min fina uträkning som jag skrev in här tidigare idag? Min allra första uträkning av E%... (baserad på totala gissningar...) 

Nåväl kanske lika bra det för när jag skulle äta fläsk med smörstekt spetskål till middag så insåg jag att jag AVSKYR fläsk (och speciellt "fettranden") och ÄLSKAR spetskål, så istället för 75 gram fläsk inklusive fettkant som jag skrev in på minmat.net så åt jag 50 gram, mest "köttdelen" av fläsket, och istället för 100 gram spetskål åt jag 185 gram (rå vikt, men den "krymper" ju när man steker den, spelar roll eller?)... så det blev en måltid med MINDRE fett och MER carbs från grönsaker än vad jag lade in...

... med andra ord verkar det BLI mer åt GI än LCHF automatiskt om jag följer min egen instinkt och smaklökar!!!

Drygt 7 km löpning tidigare på 47 minuter. Jag hade lovat mig själv att allt under 50 min var OK (dvs allt under ett snitt på 7 min/km) så det får väl duga. Framför allt är jag igång med träningen igen och det är GULD värt!

Nu ska jag dricka rooibos och njuta av LCHF-ischoklad.

K
  • Kaya
    adams family skrev 2011-05-03 07:12:39 följande:
    apropå kryddor...familjen vill ha tacos ngn dag och det ska vi väl fixa men jag får krydda min färs på sidan om..har ni några bra tips på vart man handlar kryddor utan massa socker i.
    Du blandar själv så slipper du både socker och annat mystiskt (glutamat och allt vad det är):

färsk chili
    färsk vitlök
    spiskummin
    pressad lime
    färsk koriander

= en smak av Mexico helt utan tillsatser!!!

K
  • Kaya
    musli skrev 2011-05-03 08:21:42 följande:
    Fast det stämmer ju inte längre, att man ska "matta ut" muskelgrupperna för att de ska växa mera...
    Kör en lagom vikt istället och kör 12-15 reps gånger 3, ingen superlätt vikt alltså utan lagom vad man orkar med.

Vad intressant, det stämmer inte längre? (jag förstår vad du menar, men det låter lite kul, ungefär som att människans anatomi har förändrats helt plötsligt)

Vad skönt, eftersom jag är så himla klen. Jag brukar köra 8 reps och absolut inte vara "slut" i muskeln efteråt, bara för att jag är så svag och lat (och rädd för att skada mig) så jag tar ganska lätta vikter. Då har jag gjort RÄTT utan att veta om det!

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-02 21:10:55 följande:
    Lite för mycket fett, lite för lite protein, och inte alls så mycket kolhydrater som du verkar tro eller tycka. MEN mycket kalorier. Som sagt, LCHF bygger lite på att man blir mätt på mindre och automatiskt minskar sitt intag till en bra kalorinivå. Visst finns det de som går ner även på höga kalorinivåer, men det skulle jag ju gissa är anledningen till det inte funkar för dig isåfall! Dessutom så tål inte alla en så hög fett%, så jag tror du gör ett bra val att gå över mer mot GI. Som du ju själv säger med! men jag är lite förvånad att du hamnar på så få carbs och så hög kalorimängd faktiskt. Jag har fått uppfattningen att du tycker dig ha haft svårt att äta så mkt fett osv..

Tack för kommentar!

Nu blev det ju inte riktigt som jag trodde igår... lite mindre fett (pga att jag skippade en stor del av fläsket), lite mer carbs (mer spetskål) och lite mer protein (några skivor 10% ost fick avsluta dagen för jag behövde verkligen något mer efter ischokladen). Så balansen mellan fett, protein och carbs kanske blev lite bättre än jag först skrev ner (i alla fall om man vill dra åt GI/Atkins snarare än strikt LCHF) - men det är möjligt att 2000 kcal är mycket kalorier, trots att en väldigt liten del är kalorier från carbs och trots att jag är en stor tjej som tränar?

Jag tycker ju liksom INTE att jag äter mycket nu...

Men jag kan nog inte säga NÅNTING om NÅNTING förrän jag tar mig i kragen och verkligen väger allt jag äter under ett par dagar. Jag bara drog ju till med olika antal gram igår och det är inte alls säkert att jag träffade det minsta rätt.

Dagens frukost var mystisk. Äggröra + smörstekt skinka (sån där lufttorkad, mums) + lite rucola smakade himmelskt. Men äggmjölkslatten smakade URK! Helt surt smakade det! Jag hällde ut den och tog en ny omgång kaffe med lite Mellangrädde i = nästan lika illa! Det måste alltså vara smaken av själva kaffet som jag inte "tålde" idag... hmmm mysko. Något är det med denna kost som påverkar smaklökarna på mystiska sätt...!

Idag snöar det och jag ska strax iväg och vaxa benen. Hmmm... känns bakvänt, borde ha gjort det för ett par veckor sedan när det var sommarvärme! Nu känns det som typ, spelar roll, jag kan lika gärna ha långbyxor och långkalsonger på mig forever...

K

• Kaya
    Probably the best in the skrev 2011-05-03 16:32:46 följande:
    Rabarber kommer det massor i min trädgård. Ska vara lite kolhydrater i dom så nu drömmer jag om nåt som kan liknas med "rabarberpaj"....tips hur man kan göra?
    Funderar på om jag skivar rabarber, alt förkokar lite, lite kokosflingor i botten på pajformen. Lägger på rabarber, tar mandelmjöl med smör och gör "smuldeg"  lägger på och sen kanske ännu mer smör över? Och vaniljgrädde till?
    SOUNDS GOOD TO ME!!! *slurp*

K
  • Kaya

PS. men det kanske behövs lite sötningsmedel? rabarber är ju lite, ähum, syrligt...?

• Kaya
    Linda1976 skrev 2011-05-03 18:42:47 följande:
    Förra året på BK på Liseberg bad jag om en hamburgare utan bröd. Tjejen tittade på mig och sa "Det går inte". Jo, det går, lägg allt i papper utom brödet! "Nä, så gör vi inte". Eh nähä? Jag beställde då en vanlig, inför henne öppnade jag paketet, tog bort brödet, la på disken framför kassan och sa "Detta ville jag INTE ha, så det får du tillbaka. Hejdå!".

(ibland blir jag en jävul) 
    Damn! Det var bra gjort!
  • Kaya

Idag har jag:

-börjat dagen med näskanna och morgonyoga (10 solhälsningar)
    -ätit superb LCHF-frukost (äggröra o smörstekt lufttorkad skinka + rucola)
    -promenerat SNABBT till stan och tillbaka
    -ignorerat snö, blötsnö, snöblandat regn och +2 grader
    -vaxat benen m fl ställen (aj!)
    -gjort ansiktsbehandling och fått beröm av min hudterapeut för mycket bättre/lugnare hy!!! (najs!)
    -knipit en drop-in-tid hos frissan och klippt bort allt det slitna (yes!)
    -köpt proteinpulver (Triple Whey med jordgubbssmak) och testat en portion till mellis
    -bakat ett jättegott valnötsbröd och ätit det till sen lunch med Bregott och 10% ost
    -promenerat SNABBT till gymmet och tillbaka
    -dansat en timme (intensivt! och roligt!)
    -testat shira... vad-de-nu-heter-nudlar till köttfärssås när familjen åt lasagne, helt OK!
    -läst godnattsagor för båda mina barn
    -förberett surdegsbrödet som jag ska baka åt familjen imorgon
    -OCH fått undan en hel del jobb!!!

PUST!

Nu är jag ganska trött och har huvudvärk (fick nog dagens koffeinshot för sent och hann få abstinens...) men känner mig rätt nöjd med denna dag. Desperate Housewives, rooibos och LCHF-ischoklad hägrar!

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**