**Den stora feta LCHF-tråden**
Måste bara kolla en sak med er.
Idag stod det i lokaltidningen om en tjej som hade fått tjocktarmen spräckt (!!!) av att följa viktminskningsprogrammet Xtravaganza. Enligt artikeln har företaget många anmälningar mot sig från folk som har blivit sjuka eller skadats av att äta så som de förespråkar. Självklart läste jag vidare för att se vad det var som var så farligt... OK att äta "VLCD"-soppa ("very low calorie diet") i flera veckor verkar ju inte så himla smart, samma gamla svält/bantning som hör hemma nånstans på 80-talet och borde ha lämnats kvar där, men det lär man ju mest bli trött av och få näringsbrist, inte bli dödssjuk? Och när det då stod om vad som hade pajat tarmen för just den här tjejen så stod det om "en matsked linfrön på gröten och dubbelt så mycket vatten som vanligt"... och att det var för att hon var så "hjärntvättad" av sin kostrådgivare som hon gick med på denna extrema diet...?!
... och jag bara: WHAT?!
När jag äter fröknäcke blir det ju linfrön i betydligt större mängder än en matsked, och vatten ska man ju bälga i sig i mängder när man äter low-carb...?
Kommentarer på det???
K