• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-05-04 15:40:19 följande:
    Och jag köper enliters-grädde i minut och parti Jag fick några blickar förra veckan när jag stoppade ner 2 literpaket grädde. vem bryr sig liksom, bara vaniljsåsen jag gjorde till söndagens kalas skulle ha 6 dl. Här har vi en smör- och gräddätande dotter också. Hon slog nyss undan Skogaholmslimpan men Bregottkluttar på fingret gapade hon STORT åt. Jisses.

Kaya: Ah, just det! Du kör ju ditt sätt. Då förstår jag ditt val och sätt att äta Tycker du känna dig en förändring i kroppen? Är du mindre "tung"? Eftersom du blev vrålhungrig nu på fm så behöver du uppenbarligen något mer till frukost alternativt ta något mellanmål. Skönt att du hittat ett sätt att äta som är du och passar dig bättre! Det är det som är huvudsaken.
    Jag har också väldigt lätt för att få grädde att gå åt i stora mängder, både "som det är" = vispgrädde i kaffet, till efterrätt, till pannkakor/våfflor osv, och i maten (våfflor, plättar, gratänger, blomkålsmos, hemmagjord glass, bakverk osv osv). Enda skillnaden nu är att jag för det mesta kör Mellangrädde istället för vispgrädde, och så kanske jag tar LITE mindre mängd nu från och med påsk för att se om jag kan rubba mina extrakilon.

Jag tycker faktiskt att jag känner mig lättare och piggare i kroppen nu, men det kan vara mycket mentalt också, då jag ju ser mig själv som fitnessfantast och har levt så länge med fitnesskost (täta måltider, GI-tänk, "rätt sorts fett" osv), så jag har inte riktigt känt igen mig i fläsksvålar med bearnaise, och absolut inte i tanken att träning är negativt på något sätt för förbränningen, hälsan, vikten... Utan jag trivs mer med mig själv när jag TRÄNAR mycket och ofta, och när jag "får" äta 4-6 ggr per dag utan att känna mig helt knäpp (vilket man ju gör om man äter LCHF 4-6 ggr per dag och "alla andra" klarar sig på en äggmjölk kl 10 och en biff med kryddsmör klockan 19!!!).

Idag har jag förutom frukost (8:30) och lunch (12:00) ätit mellanmål (kaffe med standardmjölk och valnötsbröd med Bregott och 10% ost igen, 15:00) och så ska vi äta middag 17:30. Sedan ska jag träna 19:00-20:45och så blir det kvällsfika vid 21:30 innan jag lägger mig. Det "matschemat" trivs jag med och det passar mig! Men det betyder att jag måste anpassa mängden mat såklart så det inte blir för mycket energi i förhållande till vad jag hinner göra av med.

Jag vägde min kaffetår nyss för att kolla och i 250 gram (2.5 dl eller hur?) kaffe behöver jag MINST 30 gram standardmjölk för att bli nöjd, dvs att kaffet ska få "rätt färg"... (om jag inte hade vägt hade jag säkert hävt i 0.5 dl och NJUUUTIT av det... ) Och det blir då alltså ca 1.5 gram kolhydrat i min kaffetår, visst? (om standardmjölk är 5/100)

Hmmm... inser att det verkligen kan sabba om man kör strikt, och så får man ju inte nog mycket fett "på köpet" så det är ju helt fel ratio, men om jag nu ligger nånstans mellan LCHF och GI/Atkins, omkring kanske 30-40 gram carbs per dag (jag VET ju inte! måste kolla!) så har man ju råd med några gram från mjölken i kaffet ändå. Och om man sen dricker kaffet tillsammans med något fett och proteinrikt (= mina valnötsmackor med Bregott och ost) så dämpar man dessutom blodsockersvaret från mjölksockret....

... tänker högt...

... Dags att fixa lax med spenat m.m. och sedan grädda det fina surdegsbrödet som jag håller på och bakar åt familjen!

K
  • Kaya
    Bonanza skrev 2011-05-04 17:18:41 följande:
    Tack för era tips. Till sist blev det vispad creme fraiche (visste inte att man kunde vispa det) med en liten skvätt fun light i för sötma. Så varvade jag det med hallon i en fin glasskål. Blev uppskattat.
    GOTT! Hur blir CF när man vispar det? Mer vispgräddeliknande? Låter underbart, måste jag testa.

K
  • Kaya

Jucea, du har rätt och har haft rätt hela tiden , vi kan inte säga så mycket om ev justeringar förrän vi vet hur mitt ätande ser ut på riktigt med mängder och fördelningar och totalenergimängd. Så första bästa dag som jag INTE ska resa med jobbet (som jag ska göra imorgon) och INTE vara på torpet och ha en massa besök (som jag ska ha fre-mån), dvs nån vardag nästa vecka, ska jag ta mig i kragen och verkligen väga allt jag får i mig och räkna ut vad det blir utan att gissa och hålla på.

Och det verkar ju logiskt att med GI-kost så får man stå ut med mer hunger och motverka den med tätare måltider och ett idogt knaprande av grönsaker som "bukfylla" - dvs så som jag har klarat det förut. Trist med det där suget, men så länge man stillar det med protein och grönsaker och ganska mycket fett, och inte en massa mackor och frukt, så kan man ju ändå hålla sig på lågkolhydratsidan!

Nu doftar det gott av nygräddat surdegsbröd i hela lägenheten. Jag ska pälsa på mig och gå ner på gymmet och köra lite cardio på crosstrainer och sedan 75 min poweryoga. Ser fram emot mitt rooibos ikväll, en och annan ischoklad lär slinka ner också... (som sagt, att inte äta nåt efter träning går fetbort för mig!)

Godaste middagen nyss = lax med smör/olivolja, vitlök och kryddor i ugnen samt som tillbehör en annan ugnsform med bladspenat, olivolja, grilloumi i skivor och mynta = NAM NAM... och så ett par starka shots espresso och lite skummad standardmjölk till efterrätt.

Dä ska va gött å leva... *trallar*

K

• Kaya
    Pajsarn skrev 2011-05-04 19:35:52 följande:
    Är inne på min andra vecka med lchf, tycker det går riktigt bra! Har skummat igenom denna tråd och ser att vissa mäter fettet, kolhydraterna och proteinerna...är det verkligen så noga?! Jag har skippat alla kolhydrater över 5%, samt tillsatt extra fett, trodde att det räckte så?! Nu är jag ingen jätte precis men skulle vilja tappa 7-8 kg.
    Jag HOPPADES att det skulle räcka! Jag har ungefär lika mycket att tappa som du och jag började för drygt 2 månader sedan i förhoppningen att det skulle räcka att kolla 5/100-regeln och lägga till mer fett.... men FÖR MIG blev det för mycket, jag blev tydligen inte tillräckligt mätt av fettet för att äta tillräckligt lite. Du kan väl testa några veckor till och se hur det känns? Och sedan vara beredd på att kanske räkna lite om det inte går neråt på vågen.

Lycka till!

K
  • Kaya
    Linda1976 skrev 2011-05-05 15:59:53 följande:
    Alla resonerar olika. Generellt sett undviker jag tillsatser.  Jag äter inte halvfabrikat, färgämnen, osv. Pepsi Max är typ den enda last jag ägnar mig åt på daglig basis. Enl slv (som jag vanligtvis föraktar, haha) är aspartam inte farligt, och rek max 4 l/dag. Det ligger jag långt ifrån, men jag dricker garanterat 1,5 liter om dan... eller kanske 1 iaf.

Många tycker det är galet, när jag äter "perfekt" för övrigt, men jag känner att just nu vill jag inte överge det också. Kanske sen, men eftersom jag sköter min kost bra, så måste jag få ha nåt som håller mig ifrån socker och det gör pepsi max 99 ggr av 100. 
    Men gud vad skönt. Nu fick jag stöd att fortsätta dricka lite lightläsk och Fun Light ibland utan att känna att jag gör något "fel" För mig har det i a f inte triggat något sötsug eller så, och eftersom mitt stora mål just nu är att hitta en lagom nivå på energiintaget så jag kan tappa några kilo är det skönt att ha NÅGOT att ta till som inte ger några (och här kommer det där ordet som jag avskyr) kalorier!

K
  • Kaya
    Maddisen80 skrev 2011-05-05 19:45:25 följande:
    Vad gott bounty låter tror ni att jag kan äta det med eller ska jag undvika choklad helt ?
    Jag tror absolut att du kan äta det! Det blir väldigt små mängder choklad eftersom det mesta av varje bit är "kokosfyllning"!

men du kanske inte kan göra som jag och tro att man får äta godis nästan varje dag bara för att det är LCHF-godis... det gick jag inte ner i vikt av!

K
  • Kaya
    Maddisen80 skrev 2011-05-05 19:45:50 följande:
    idag har jag ätit kassler och pepparsås och isbergsallad till middag
    Låter ju suveränt!
  • Kaya

Reser i jobbet idag och såna dagar äter jag alltid sjukt mycket (och dricker mycket kaffe!):

Frukost 8:00: Kaffe med lite standardmjölk. En massa smörstekt spetskål med omelett av 2 ägg och lite CF, också stekt i smör. En väldigt low-carb proteindrink (en skopa Triple Whey blandad med vatten, ville få upp proteinhalten på frukosten, hade ingen skinka/bacon el dyl hemma).

Mellis 11:30: Kaffe med blandning av Mellangrädde och vatten (=kompromiss! ). Två rejäla bitar LCHF-valnötsbröd med Bregott och 10% ost.

Lunch 14:30: 2 kokta ägg med citronmajonäs och lite räkor, en massa espresso med samma Mellnmjölk/vattenblandning

Middag 19:00: 3 st LCHF-våfflor som wraps med 17%ost och rökt kött inuti. Till efterrätt 4 st LCHF-ischoklad (mina favoriter med mint i! De är slut nu, måste fixa nya imorgon!). En flaska Loka.

Nu blir det bara rooibos när jag komemr hem vid 22:30!

Det var ganska välbehövligt idag med vilodag från träningen efter att ha tränat intensivt i 6 dagar i sträck. Jag började dagen med 4 st solhälsningar och cyklar såklart till och från stationen men annars har jag bara åkt tåg och buss och suttit stilla på jobbet! Imorgon ska jag springa milen och hoppas på en bättre tid än sist (1:09).

K

• Kaya
    Maddisen80 skrev 2011-05-05 19:59:47 följande:
    Det är väl okey att man dricker te och mineralvatten ?
    Absolut! Akta dig för sånt där "fruktvatten" bara, som innehåller juice. Och några få tesorter som man köper i lösvikt är det små dekorativa sockerbitar i, typ i form av hjärtan eller blommor! Men vanliga tesorter (svart, grönt, rött) är hur bra som helst.

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-05 20:13:15 följande:
    Kaya,
    Som alltid är jag superinspirerad av ditt liv och vad du orkar och hur du tänker med träning och mat! Jag önskar verkligen att jag hade din energi och orkade det du orkar!

Jag är så himla långt från mitt vanliga jag nu, och även mitt vanlig jag har extremt mycket sämre ork än du! Jättepeppande är det och jag hoppas att jag ska få må så bra snart att jag har ork att ta tag i träning och i allmänhet få tillbaka lite hopp om livet och bli mer aktiv utan att behöva oroa mig för magkatarren och sånt som har sabbat så mycket och fått styra mitt liv för länge nu...
    Men Jucea!!! Tack för dina vänliga ord!!! Jag tänker exakt samma om dig, himmel vad positiv du är och vad du hjälper alla i tråden och har tålamod med nybörjarfrågor och förklarar allting så bra, dessutom får du resultat på vågen trots att du verkar njuta av det goda i livet (=rött vin o mörk choklad ) osv osv!

Min ork är inte så stor som den verkar, betänk till exempel att jag fortfarande inte har orkat ta mig i kragen och väga allt jag äter EN ENDA DAG på två månader och en vecka, fast jag har en jättebra köksvåg som bara står och väntar! och fast jag har varit frustrerad för att ingenting händer på viktminskningsfronten!

Sen är jag ganska allt-eller-inget. I mina energiska perioder ÄR jag verkligen energisk. Sen under perioder med förkylningar, jobbstress eller VAD SOM HELST kan jag helt plötslig bli helt apatisk och bröja missköta både mat och träning. Men just nu känner jag mig "på"...

... och särskilt när det gäller träningen!

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**