• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-12-13 23:25:25 följande:
    Och drn där Noran (?)... Var börjar jag? Suck. Jo, Katrin hade FETT på sin kropp efter graviditeten - man har inte 35 kg vätska i en kropp. Skönt att hon mår toppen av att "äta kolhydrater hela dagarna" - men har hon funderat på hur hennes kropp verkligen mår..? Och till sist; hennes fientlighet! Hon är ju värre propagandatant än de mest extrema lchf:arna är! Det är sånna som hon som gör att denna kosthållningen får dålig klang, det är inte pga de som faktiskt äter lchf och 'frälser' världen.
    Noran (vem är hon??) hade tjänat på att vara mer ödmjuk. Det är väl jättebra att hon hittat ett sätt att äta som passar henne, kolhydrater eller ej. Men att gå på Katrin om bacon tycker jag var lågt. Och sen skulle väl debatten egentligen handla om barn och LCHF? Istället blev det en klassiskt lam LCHF-debatt där ingen är insatt. Lilla professorn som tror att det bara går ut på att äta protein och fett och inga kolisar alls, hon skulle jubla om hon såg hur min tallrik ser ut en dag!  

Nä, om nu Andreas E och Katrin tar av sin tid för att ställa upp så får folk baske mig se till att vara pålästa. Och ta gärna med Jonas Colting och/eller Martina (primalscienista.com)!  
  • Gladskit
    jossposs skrev 2012-12-18 07:17:03 följande:
    Hej tjejer! Nu har ja läst denna tråd varje dag i evigheter.,men varit lite skeptisk till lchf och allt fett och så. Men efter att nu hållet en bra kost och motion under snart två månader., o h visst vågen är fyra kilo ner, men sötsur och så är så jobbigt., så tänkte jag ge lchf en chans. En fråga gällande tuggummi och sånt, det kan man då alltså inte alls äta i början när man sätter igång? Jag har nog hyfsad koll på grejerna annars. Jag kommer inte slaviskt följa det lägsta kolhydratsinnehållet, utan tänkte mer köra bort med all past! Ris, potatis, frukt, majs, godis,kakor och chips. Någon mer som kör så.? Det måste väl fungera? Tacksam för svar då jag är lite förvirrad

Välkommen!

Tuggummi har jag inte tänkt så mycket på, så länge man äter sockerfria tuggummin så ska det väl vara ok? Kanske någon annan vet?

Jag tror att du kommer att märka stor skillnad enbart genom att plocka bort de kolhydrater du skriver om. Jag skulle kanske inte kalla det LCHF dock, om du inte samtidigt ser till att öka energiprocenten från fett genom att välja fullfeta produkter och ha en bra fettkälla till varje måltid (tex. avocado). Utan kanske mer åt GI-hållet? Men det är egentligen strunt samma, huvudsaken man hittar en kosthållning man trivs med       

Själv har jag nått min målvikt för länge sen men fortsätter med LCHF ändå för att det får mig att må så pass bra. Det jag återinfört är potatis och i viss mån frukt. Igår gjorde jag en liten sallad på avocado, kiwi och mandarin till mellis på eftermiddagen. Det kändes som att det var exakt vad min kropp behövde och det var supergott.

Lycka till!!    
  • Gladskit
    Alltid Daph skrev 2012-12-18 14:47:23 följande:

Som fikaansvarig på kontoret har jag precis varit och köpt en ruskig massa delicatoprodukter. Läser innehållsförteckningen på paketen för att tappa aptiten och inte bli sugen... Undrar vad arkitekterna skulle säga om jag ställde fram ägglatte och ostrullar kl tre istället. Skrattande

Prova!!
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-12-19 14:31:32 följande:
    Stjierna,
    Jag såg precis ditt recept på Rocky Road Fudge och jag ska testa din variant med vattenbad nästa gång för min smet skar sig oxå när jag kokade den på spisen. 
    Chokladen klarar oftast inte så hög värme som blir när man kokar. Det är samma sak med skumtomtefudgen. (Som dock är så långt från LCHF man kan komma men det är sonens favorit...)
  • Gladskit
    millifjor skrev 2012-12-27 07:15:07 följande:
    Fast jag menar hur man ska tackla sin egen familj och vänner som sätter sig på tvären? Ibland känns det som om när man blir bortbjuden på middag så lagar de pasta eller nåt annat dumt just för att de vet att jag helst inte äter det.
    Att göra så är ju bara korkat av dem. Misstänkte jag att det skulle bli så, så hade jag sett till att vara mätt innan. Var det långt att åka hade jag preppat med skinkrullar och avocado och ätit i bilen. Sen hållit mig till sallad och protein (om det serverades nåt) och undvikit pastan.

Även om de ser att man går ner i vikt och mår bra så finns det alltid folk som helt enkelt inte förstår. Jag brukar ha blodsockret som främsta argument. Att jag mår bra av att äta regelbundet och att jag helst undviker kolhydrater eftersom de påverkar blodsockret, humöret och sötsuget så mycket. Dessutom har jag diabetes i släkten (helt sant) och då känns det bra att vara så snäll mot kroppen som det bara går.  
  • Gladskit
    Kasihi skrev 2012-12-27 16:01:13 följande:
    Ja listan kan säkert göras längre. Shit så jag moffat.
    Och jag har moffat hela julen;

vanligt bröd - orkade inte baka
    julmust (vanlig, min flaska light tog slut...)
    lussebullar
    ostkaka med grädde och sylt
    rocky road (inte LCHF!!)
    saffranskladdkaka
    pepparkaksgrissini med ricottacreme
    x antal bitar ur twistpåsen & aladdin-asken
    tacos med riktigt tortillabröd
    skumtomtefudge
    mm mm mm

Men jag orkade inte vara strikt med ett hus fullt av gäster i nästan en vecka och massa mat i kylen som behövde ätas upp. Nu är jag nöjd för ett bra tag framöver och svullandet har inte skapat sug efter mer så sedan imorse har jag varit strikt igen. Ett kilo plus sedan den 20/12 får vara ok, i ärlighetens namn har jag säkert bränt det mesta jag ätit kalorimässigt genom att inte sitta still en sekund utan ständigt sprungit runt och fixat, plockat, jagat barn och burit och vyssat tung bebis

• Gladskit
    TomMon skrev 2012-12-28 17:01:33 följande:
    Lite för ingående fråga kanske, men har er mens påverkats av denna livsstil? Jag har inte haft någon på typ 2 månader nu. Och nej, är inte med barn, tog ett test förra månaden. Det borde inte ha med lchf att göra eftersom jag levt såhär sedan i februari nu, men det är ändå lite skumt.

Min mens har inte påverkats alls skulle jag vilja säga. Som en klocka på dag 28-29 varje månad.
  • Gladskit
    Trötter skrev 2013-01-02 10:08:38 följande:
    Hejsan.
    Med mer än 4000 inlägg så förstår jag att svaret på mina frågor antagligen finns någonstans i tråden redan, men eftersom det är så mycket att gå igenom, så undrar jag om någon orkar besvara detta till en nybörjare:

Low carb, är det helt utan kolhydrater eller är det några kolhydrater alls som är tillåtna? tex quinoa, hirs eller någon grov fullkornsprodukt?

Min andra fråga är vad man äter till frukost om man är van att äta på morgonen? Idag åt jag äggröra, sallad och tomat och en skiva salami. Det var ju gott men jag tycker att det smakar lunch, och vill inte äta mängder av ägg varje dag, så vad äter man de dagar man inte äter ägg, och jobbet börjar igen och det skall gå någorlunda fort?

Ledsen om detta antagligen är upprepningar för många av er, men jag tänkte ge detta ett försök utan gå med i betalsajter och köpa kokböcker,,,

Jag bakar LCHF-bröd och tack vare det kan jag äta frukost "som vanligt". Oftast räcker det med en sådan fralla + en kopp te men är jag riktigt hungrig kan jag komplettera med ett kokt ägg eller lite turkisk yoghurt med bär. Det finns massor av olika brödrecept, mitt är LCHF scones som bakas på mandelmjöl.

Flera har redan svarat om kolhydraterna men du ska alltså inte aktivt lägga till någon kolhydratkälla typ ris, potatis, matvete eller liknande. Utan du får i dig kolhydrater från grönsaker, mejerier och annat ändå. Det är low carb, inte no carb (även om en del är riktigt strikta och försöker nolla kolisarna helt).
  • Gladskit
    Ninis skrev 2013-01-02 12:48:55 följande:
    Årets första träningspass avklarat! Körde tung styrketräning. Har börjat ta samma PWO som Martina Johansson tar när hon tränar styrka. Och man orkar verkligen mer! Känner mig jättestark. Den innehåller två olika sorters kreation som gör att man orkar mer, koffein som gör att man blir pigg och olika aminisyror som höjer upp nivåerna av grenade aminosyror i blodet och ökar syretillförseln och fokus samt ökar uthålligheten, styrkan och prestationen. Har satt tre viktrekord på Bodympumpen senaste veckan. Ben 25 kg, bröst 14 kg och rygg 15 kg.
    Kul med rekord! Mitt mål för 2013 är att satsa mer på tung styrka, inte så mycket löpning som det blev under 2012 (där mitt mål var 100mil). Jag kör med BCAA när jag kör styrka, ger bra ork och återhämtning.  
    Vet du förresten vad stången väger i BP? Jag vet ju vad jag lassar på för vikter men stången väger ju också
  • Gladskit
    Ninis skrev 2013-01-02 13:48:06 följande:
    Nä, faktiskt inte. men det kan inte vara mer än 1-1,5 kilo skulle jag tro. Vad har du för vikter på ben, bröst och rygg?

BCAA tar jag efter träningspasset för att hjälpa musklerna att återhämta sig.  

Jag ligger nog strax under dig! Nästa gång ska jag notera vikterna så att jag har något att utgå ifrån. Jag håller på att göra samma sak i gymet nu, när jag har koll på utgångsläget ska jag lägga upp träningsprogrammet för årets första tre månader tänkte jag. Roligt roligt!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**