• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-04-04 21:45:02 följande:
    Linda,
    jag menade inte att du nödvändigtvis äter liberalt i antal gram, utan att du ibland äter dina kolhydrater ganska fokuserat (hallon och grädde, eller en tomat tex) och att det kan ju göra i sin tur att även om du bara ligger på 20 gram per dag, så påverkas ditt blodsocker och din hunger och fettinlagringen av det.  Att om du åt samma antal kolhydrater mer uppdelat, så kanske du fick ett annat resultat.
    Nu kom ditt medd medan jag skrev mitt

Menar du att det är bättre att hålla igen p åcarbsen på morgonen kanske? Bättre att äta pannkaksfrulle och stå sig längre på det?
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976

Eller så får jag lägga ner hallon i veckorna och äta det på helgen...

Känner att jag kört fast på frukosten.... Frökex är såååå gott. Kanske BARA ska äta det med rejält med gräddost (0% carbs), då blir det ju inte mer än 6-7 gram från kexet på morgonen - och då kanske det är lättare att hålla rakt spår resten av dan.

*grubblar*

Nä, nu får jag allt ta å natta mig. Tack Jucea för att du orkar analysera mitt ätande Det uppskattar jag! {#emotions_dlg.flower} 

• Linda1976
    Denebola skrev 2011-04-04 21:53:15 följande:
    Jag har läst "någonstans" att mer carbs på morgonen sätter igång insulinet och startar en bergochdalbana (inte lika illa som för HC-ätare, såklart) för hela dagen, vill man äta något mer kolhydratrikt ska det vara bättre att ta det på kvällen.

Dvs. det här med att frukosten lägger grunden för dagen stämmer även i detta fall.
    ja, jag får klura på frukostalternativ. Jag är inte superhungrig då, men måste äta nåt för annars blir jag yr... håhåjaja, ilandsproblem..

Gonatt på er! 
  • Linda1976
    yena: Undrar som Denebola, är det på kif du hittat dessa? Där hänger jag knappt mer just för att fanatikerna är i dominans känns det som.

Testar lite annan fördelning på frulle idag: 25 gram frökex  = 4,5 gram kolhydrater, Mycket bregott havssalt och Wernerssons gräddost = noll carbs. Till detta en klick räksallad. Vet ej exakt innehåll, men köpt i fiskbilen utan för Maxi och "hemgjord" på majjo, cf och massor m räkor. Så säg max 6 gram kolh denna frukost. Det får väl anses som ok.

Lunch blir samma som igår, lchfplättar m cf,caviar, rödlök, totalen ger väl 4 gram.

Sen har jag 5 gram kvar att festa loss på ikväll

Snart ska det väl lossna??  
  • Linda1976

hello girls!

Idag har jag labbat lite med maten, såhär blev det:

frulle: 25 gram frökex m gräddost, 1 klick räksallad
    lunch: lchf-plättar m caviar, cf, rödlök
    middag: kycklingfilé, broccoli och röra på bacon,lök,cf&majjo.

Middagen var så mäktig att jag orkade drygt ½ av tallriken, åt kl 17 men nu är jag hungrig "igen" eftersom jag inte åt särskilt mycket.
    Totalt hittills har det nog blivit max 10 gram, högt räknat. Jag måste dock äta nåt mer ikväll, för det knorrar lite i magen, men det är ju verligen inga mängder mat jag ätit idag.

Sen vill jag pusha lite för recepttråden!! Allt ni testar som är gott - lägg in det! Kaffe

• Linda1976

Jucea: Ja, det tycker jag låter som en utmärkt idé. Håller med dig om att Dahlqvists folder är vääääldigt liberal. HOn OK:ar ju mjölk, filmjölk, frukt ibland, snåla med rotfrukter.... Jo, världen vore en underbar plats om alla gick ner på att  dricka mjölk till maten och äta 100 gram carbs om dan....

• Linda1976
    Bordeaux skrev 2011-04-06 21:26:04 följande:
    Håller med har irriterat mig på det men inte vågat säga något
    Jag med. Dessutom behöver man inte skriva "favoritar" eller så för att tråden ska hamna i favoriter, det går att klicka längst ner så står det "Lägg denna tråd i mina favoriter". MORR. Nu har jag fått det ur mig.

Kram på er, you crazy biiiaaaaaatches  
  • Linda1976
    helene306 skrev 2011-04-06 22:26:17 följande:

Det är otroligt lätt att missa "Lägg denna tråd i mina favoriter", alla läser inte så ordentligt idag

(fast här läser alla bra, förutom ärthjärnan som undrar vad allt fuzz är över 4-6 PAKET bacon )

Natti natt!
    man får rätta sina egna recept, det ser jag som "komplettering" And I love you

Gonatt på er.
  • Linda1976
    Mandel skrev 2011-04-07 07:15:35 följande:
    Panering utan ströbröd?

Hittade ett recept på stekt fisk med linfrö och hackad mandel i paneringen, men självkalrt även ströbröd. Vad kan jag ha istället för ströbröd i panering? Kan jag rosta en pones och göra eget ströbröd på?
    Har aldrig vänt kött/fisk i mjöl när jag panerat förut så det är enkelt att utesluta.
    Jag panerar i pofiber och parmesan, eller en av dem.
  • Linda1976
    LillaMiss Piggy skrev 2011-04-08 18:32:59 följande:
    Nu har jag hittat hit. Har 30kg övervikt. Har viktväktat för men inte sett nån större resultat. Testar lchf och se om det funkar bättre. Har hittills kört det i en vecka och gått ner...... 1 gram hahahahahahaha

Nått gör jag tydligen fel. Ni får jättegärna hjälpa mig på traven här. Jobbar på förskola så jag har inte tid att gå ifrån och fixa en lunch eller mellanmål som ensamstående har jag varken tid eller ork att stå och laga matlådor varje kväll

KAn ni tipsa om lätta och goda mellanmål/lunch?

Som här kan  en dag se ut:

F: Omellet med lite olja
    L: köttfärsbiffar m fetaost tzatziki
    Mellis: Keso med nötter
    M: gratinerad zuccini med köttfärs

What am I doing wrong?
    Välkommen!

Spontant: Skippa keso (för lite fett) och nötter (för mycket carbs, iaf nu i början). I övrigt ser det bra ut, men det kan ta några v innan kroppen fattar att svälten är över och börjar släppa på fettet! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**