Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Malgorzata skrev 2012-03-19 23:06:19 följande:
    Jag tror inte att man ska fasta ner man äter LCHF eller överhuvudtaget fasta. Ska du göra det hela livet. Slutar du så för alla kilona tillbaka. Tillfällig lösning. Träning är det bästa som finns.
    Vill man ha bort de sista kilona krävs det drastiska metoder! Jag tränar massor. Kroppen vill ändå inte släppa på det sista. Att fasta emellanåt kan omöjligt vara ohälsosamt - även om jag inte heller säger att det är hälsosamt. Man blir lite hungrig i några timmar bara, värre än så är det inte!

Måste också påpeka att jag liksom Ninis inte går upp igen efter fastan. Jag tror att det gäller när man fastar när man äter "vanlig" kost då man tappar vätskan som kolhydraterna binder som man sen går upp igen. 
  • Martina 76
    elonpelon skrev 2012-03-19 23:32:34 följande:
    Jag får inte äta LCHF enligt min doktor, så jag ska prova med den lite skonsammare GI-metoden istället. Så jag lämnar denna tråden och hoppas attd et finns en för GI.
    Måste bara få vara lite nyfiken och fråga varför din doktor säger att du inte får äta LCHF (om du nu finns kvar i tråden så att du kan svara!).
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-20 08:09:26 följande:
    Konstig restaurang jag var på i går - de hade inte bearnaisesås! Och inte heller någon ost! Käkade oxfilé med grillade grönsaker. Bad att få en stor klick med fetaostcreme till. När jag får in tallriken hade de smetat ut en smal strimma med fetaostcreme! What! Bad direkt om att få in en skål med fetaostcreme. In kommer världens minsta skål med typ två teskedar fetasostcreme. Herregud, orkade inte säga till igen! Drack två glas vin, så jag ger mig sjutton på att vågen kommer visa typ 200 gram upp i morgon bitti. Har inte vägt mig i dag.

Vaknade med halsont i dag. Har fått avboka PT-träningen i kväll och det blir heller ingen lunchspinning  Det är nog första gången sedan i oktober som jag har hon i halsen. Är aldrig sjuk. Och jag tror inte att det kommer bli värre än så här. Brukar ha ont i halsen typ 2 dagar sen är det borta igen, så jag hoppas på det denna gång med.     
    Vilken sopig restaurang!!!

Krya på dig!!!! 
  • Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-03-20 08:52:55 följande:
    Men om dom sista kilona sitter som berg kanske det inte är meningen att dom ska bort? :-\ Tänker att kroppen har ju en må-bra-vikt och så är det ju bara... om man fokuserar mindre på antal kilon man väger och mer på hur man mår så räcker väl det? Jag går gärna ner 5-10 kg men äger inte ens en våg. Det handlar ju om hur man mår, inte vad vågen visar.
    Fast kilona och formen hänger ju ihop. Dock skulle jag inte bry mig om vågen om jag hade en stenhård mage och en fast rumpa. Jag vill få bort några kilo fett till från kroppen innan jag är nöjd.

• Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-20 09:22:10 följande:
    Alla har ju olika mål. Jag vill inte vara normalviktig, jag vill vara smal. Så det är klart att kroppen håller i det sista fettet man vill bli av med och att det krävs lite extra för att lyckas. Ingenting kommer ju gratis.
    Jag med! Smal och vältränad. Slimmad och fit!
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-03-20 09:53:43 följande:
    Jag måste fråga er om lukt igen. 

Ni säger att ni inte luktar, men har ni frågat någon annan om det?
    Jag känner inte att jag har dålig andedräkt nu, men min man säger att jag har det... 
    Hur länge har du varit i ketos då? Jag luktade i början i några dagar och ibland när jag går in och ut ur ketos kan jag känna en bismak i munnen, men när jag håller mig i strikt ketos så luktar jag inget. Jag är väldigt lukt- och smakkänslig så jag märker det direkt själv. Och min lover har inte klagat iaf!  
  • Martina 76
    Malgorzata skrev 2012-03-20 09:23:09 följande:
    Sv: till mammaelie.
    Du har absolut rätt. Den mentala ställningen är mycket viktigare. Man ska fokusera att man är redan där , med sin idealvikt. i stället för att säga: " jag har några kilo kvar eller de sista valkarna ska bort snart", borde man säga vad häftig jag är , vilka fina muskler jag fick, mina magrutor syns så bra, byxorna är för lösa i midjan... Det låter mer avstressad och känns att man är redan där
    Fast jag som har haft min idealvikt mer eller mindre hela tiden behöver vara lite mer elak mot mig själv! Jag har aldrig haft övervikt och började heller inte med LCHF för att gå ner i vikt. Men nu när lilleman är 2,5 år är det dags att hitta tillbaka till formen jag hade innan barnafödande etc. Jag kan inte fokusera på där jag redan är, och i stort sett alltid har varit, utan jag måste fokusera på vart jag ska - mitt mål!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-20 12:07:39 följande:
    Har precis mumsat i mig Katrins goda tacogratäng!

Jobba lite till, sen vernissage på barnens dagis. Ska tydligen serveras plockmat, då borde det finnas något som jag kan äta   
    Vad har du för tacokrydda i den? Jag hittade ingen utan socker som första ingrediens så jag körde en egen variant med curry och gurkmeja istället.
  • Martina 76
    elonpelon skrev 2012-03-20 13:02:10 följande:
    Martina76...vet inte om du s¨åg mitt svar längre upp, varför jag inte bör äta LCHF ?
    Jo, jag såg ditt svar men jag kände att jag inte ville ge mig in i en diskussion. Det blir så personligt om jag kritiserar ditt val när konsekvenserna kan bli så allvarliga om du förstår vad jag menar. Proppar är ju inte att leka med...

Men...jag förstår att du inte vill "chansa" med tanke på att LCHF är relativt dåligt förankrat hos tex läkare, men jag har personligen svårt att tro att det ska kunna orsaka proppar med en nyttig kost. I ditt fall skulle jag kanske äta mindre fett än LCHF men ändå hålla mig ifrån kolhydraterna. Jag är fortfarande fullt övertygad om att kolhydrater är ohälsosamt och att du bör undvika dem. GI för mig är inget bra alternativ.
  • Martina 76

Förstår inte det här förbannade sötsugen/matsuget jag har på kvällarna. Hur ska jag få bukt med det?!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**