Momalicious skrev 2012-04-25 11:30:32 följande:
Hur många gram kolhydrater är "okej"? Försökt hitta nåt vettigt svar på det nånstans men allt jag hittar är vilka livsmedel som är okej och hur många gram kolhydrater som räknas som lågkolhydratkost. Nån som vet lite mer hur många gram ungefär det blir per dag på lchf?
Du måste känna dig fram själv vad som passar dig. Många siktar på att ligga under 20 kolhydrater/dag, men 20 är ingen magisk gräns och det kommer inte hända något bara för att du landar på 22 eller 27 kolhydrater/dag. Hur mycket kolhydrater vi tål är individuellt. Om man är ung, frisk och fyskiskt aktiv så tål man i regel mer än om man är äldre, har diabetes, övervikt etc.
Jag tror att det kan vara viktigare att fundera över vilka livsmedel som mättar bäst, ger bäst tillfredsställelse och vilka livsmedel som utlöser sug efter mer. Det kan ju tex. vara skillnad på hur påverkad man blir om kolhydraterna kommer från vitkål eller från turkisk yoghurt tex. Många kan ju reagera på för mycket mjölkprodukter med att sötsuget triggas eller att viktminskningen stannar av. andra kan vara känsliga för nötter tex.
Jag tror den ursprungliga definitionen av strikt LCHF var under 20/dag och normal LCHF upp till 50/dag. Gränsen för lågkolhydratskost ligger väl på 100/dag, men nu finns ju även begreppet träningsliberal LCHF som innebär att om man tränar mycket hårt, tävlar på elitnivå tex. kan ligga över 100 g kolhydrater/dag så länge man ser till att energiprocenten/dag inte blir högre än 10% från kolhydrater.
Den senaste definitionen som LCHFmagasinet har gått ut med är att strikt LCHF ligger under 10 g kolhydrater/dag. Jag tycker dock att det är lite väl strikt. Då finns det inte mycket utrymme för vare sig grönsaker, bär, nötter eller mejeriprodukter och då är det ju mer eller mindre fakir.
Själv så mår jag bra om jag ligger omkring 30-50 g kolhydrater/dag. Det ger utrymme för lite bär, mycket grönsaker och någon näve mandlar.
Jag hoppas att du blev lite klokare.
Lycka till!