**Den stora feta LCHF-tråden**
Martina 76
Jag läste fel, sorry :)
Martina 76
Jag läste fel, sorry :)
Igår fick vi hem en låda med 30 kg naturbeteskött! :D Så nu har vi laddat frysen för lååång tid framöver! Så får min fiskvägrande sambo i sig lite nyttigt omega 3 ockå. Det var inte alls dyrt. 120 kr / kg för kött och 85 kr/kg för köttfärs. Vi köpte från naturvårdsbonden i Dalarna. Finfint hängmörat kött från en kviga som haft det garanterat bra! Enda problemet var leveranstiden. Det stod att det skulle ta 5 veckor, det tog tre månader innan han fått ihop beställningar på ett helt djur.
Naturbeteskött är kött från djur som fått gått ute och beta, som så vårdar landskapet och som blir uppfödda vintertid på gräs och hö(inget spannmål). Djuren mår bättre och eftersom att de binder koldioxid i marken när de betar, fiser mindre eftersom att de får naturlig mat så är det dessutom klimatneutralt! :D
Källa Världsnaturfonden:
www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129758-naturbetesktt-miljn
Det blir dessutom mer marmorerat och innehåller mer Omega 3.
Om jag mår jättedåligt så äter jag en frukt, sen vilar jag en stund. Jag måste ju ändå klara av att ta hand om barnen så omställningsbesvären får inte vara för jobbiga.
Jag bedrar mig själv... Jag vill ju äta liberal LCHF, med lite rotfrukter, frukt och nötter och just nu för att magen ska funka så vill jag dra ner på mejeri... Men om jag äter kokta rotfrukter och potatis så kommer sötsuget som ett brev på posten och så går jag lös på sambons kladdkaka och glass sen (Det först efter att jag ätit upp allt LCHF-vänligt fika här hemma)
Mitt prio ett är ju att få magen i balans... och då tycker jag att lax, kokta grönsaker och smör är perfekt. Men jag kan inte äta broccoli och blomkål för då får bebisen här hemma magknip. Jaja, jag ville väl mest skriva av mig. Om jag ska tänka på magen så borde jag väl skippa kaffet å... men jag tycker att det behövs efter jobbig natt med många uppvak för amning. Jag kanske skulle trappa ner kaffet och mixa hett vatten, smör och lite kakao ist. Det kanske skulle funka som substitut.
Nej, nu blir det en beställning från Bodystore.. Lite D-vitamin och kokosfett och en ny rosencreme inför vintern.
Ha en bra dag!
Just det.. Jag är så glad! :D Jag har äntligen fått ja på en ansökan och ska få ställa ut akvareller på Folkets hus här i Säter! :D
"Vallmo i gryningsljus"