• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

astro skrev 2011-06-21 10:50:26 följande:

Välkommen! Du har dock världens roligaste tajming, Tråden cirklar f n en hel del kring hur jobbigt det är med alla frågor från nybörjare som inte skaffat sig grundkunskaper innan de kommer hit ...

För att besvara din fråga: Nej det är inte en bestämd mängd. Det handlar om andelar. Av den energi man får i sig ska den största delen komma från fett. Men ska du lyckas med LCHF behöver du göra en liten ansträngning. Pussla INTE ihop dina kunskaper med hjälp av internetforum. Det ger ingen överblick och det finns viktiga saker du inte kommer att komma på att fråga om.

Det du behöver göra är att läsa en bok. Själv älskar jag Skaldemans "Ät dig ner i vikt", för den gav mig bokstavligen ett nytt liv. Andra vettiga böcker är bl a Annika Dahlqvists. Du kan också läsa "Matrevolutionen" av Eenfeldt.

Det som händer när du läser på är att du förstår grunderna för LCHF bättre och kan börja dra dina egna slutsatser. Du lär dig vad som händer i din kropp. Du får alla dina nybörjarfrågor besvarade. Och du får hjälp med smarriga recept (om du väljer Skaldeman).

Sedan kan du ställa de lite djupare frågorna här och bli både framgångsrik och populär. Bra, eller hur? 
    Läste igenom hela nu och känner mig plötsligt  inte säker på hur du menar?!  Låter lite hårt.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Hanna91 skrev 2011-06-21 11:29:17 följande:
    Nej ha absolut inte dåligt samvete! Jag förstår precis hur ni menar. Det är otroligt stor bakgrund och massa annat i lchf och jag ska köpa mig en bok när jag har råd, men tills dess måste jag klara mig på forum och bloggar och andra hemsidor... 

Ska bara försöka komma unifull med hur jag ska börja... eller snarare var... det är en stoor djungel! 
    I ts finns det länkat till en veckomeny-tråd där du hittar färdiga dagsmenyer för inspiration. Finns även en recepttråd med lite smått och gott ( framförallt gott ) i.

kostdoktorn.se har en jättebra sida med väldigt mycket information. Här kommer några länkar till speciellt intressanta sidor för nybörjare,

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf/kostdoktorns-faq
  • Faile
    sweety88 skrev 2011-06-21 11:43:15 följande:
    Hej, jag börjar köra idag på LCHF. Har tidigare ätit LCHF och dt är lätt det bästa för viktnedgång, men denna gång är jag även viktopererad så blir intressant och se hur dt funkar nu. Jag måste äta ofta, kan ni ge förslag på mellisar som är LCHF inspererade?
    Se inlägget ovan
  • Faile
    astro skrev 2011-06-21 11:32:28 följande:
     Ska inte försöka vara rolig före frukost, tydligen
    Som jag före mitt morgonkaffe ungefär. Familjen har vett att hålla tyst, synd att man själv inte alltid har det ibland bara
  • Faile
    Duntoffla skrev 2011-06-21 12:25:42 följande:
    Var det inte någon här som tipsade om Baconchips på Lidl? Jag var inne där idag för att leta mandelmjöl vilket jag hört någon som hade hittat. Hursomhelst så kollade jag baconchipsen men de kändes inte direkt så nyttiga. 59 g kolhydrater/100 gram så det fick vara.

Undrar nu om det var dessa som menades eller hittade jag inte rätt? 
    Tror att det var fläsksvålar som menades och att de bara jämfördes med baconsnacksen till smak och konsistens.
  • Faile
    Denebola skrev 2011-06-21 12:35:14 följande:
    Eller att det i samma veva som rekommendation av Lykas fläsksvålar varnades för deras kolhydratrika baconchips.
    Aha, tvärtom alltså . Sorry
  • Faile

På tal om PMS så blir min bara värre och värre, allt sedan jag började med lchf. Så att lchf skulle råda bot på PMS tror jag inte på, inte generellt iaf. Det kan nog gå åt båda hållen.

Och då kanske inte Hanna är helt ute och cyklar ändå

Jag tycker överlag att alla verkar rätt stingsliga, för så här mycket tjafs har det inte varit i tråden sen The kladdkaka.

• Faile

Men skit i det nu.

Dagens middagstips, köttfärssoppa med grädde, blåmögelost, och röd paprika ( köttfärs såklart ) och låta puttra 30 minuter. Så gott och mättande.

• Faile
    AgnesGN skrev 2011-06-21 19:52:39 följande:
    Nej nu börjar jag komma in bra i detta med LCHF känns det som. Måste dock handla en del för att kunna utvecklas - vaniljpulver, hittar inte på ica nära eller supermarket, blir att åka mot stan, ska även hitta pofiber, och cocosfett. Jag antar att det inte ör "vanligt" cocosfett som står i alla recept för jag har snappat upp något om att det ska vara typ flytande? Lite dålig på det där, men någon kanske vet vars man kan köpa det? Finns det på ngn affär i en större stad eller måste det beställas på "
    Allt det där ( pofiber finns dock i glutenfria hyllan i mataffärer ) ska finnas i Life-butiker och säkert i de flesta andra hälsokoster också.
    Det kokosfettet som är dåligt är silverpaketet som finns i mataffärer, eftersom det är härdat. Kokosfettet i hälskostbutiker är ok.
  • Faile
    Faile skrev 2011-06-21 20:15:48 följande:
    Allt det där ( pofiber finns dock i glutenfria hyllan i mataffärer ) ska finnas i Life-butiker och säkert i de flesta andra hälsokoster också.
    Det kokosfettet som är dåligt är silverpaketet som finns i mataffärer, eftersom det är härdat. Kokosfettet i hälskostbutiker är ok.
    Och kokosfett blir flytande när man har det i rumstemp, som olivolja typ eller liknande.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**