• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Idag blir det en bra dag. Jag känner det på mig

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Vad har ni haft på era Meatzzaas?

Har några fläskkarrebitar i stekpannan, ugnsrostad blomkål täckt med bacon färdig och sen lite bea till så blir det en bra middag tror jag

Blev dagen bra då tjejer? Det hjälpte faktiskt mig att börja i positiv anda, speciellt som yngsta sonen fick sitt första utbrott i mataffären idag. Slängde sig ner och vrålade så trumhinnorna säkert sprack på resten av kunderna
    Precis när man kommit över det stadiet med storebror, suck Cool

• Faile

Nu är jag hemma igen efter 3 veckors semester i Sverige.
    Var på Astrid Lindgrens Värld med familjen och det rekommenderas verkligen. Helt fantastiskt!

Mindre fantastiskt har det gått med maten. 3 veckor av totalt återfall i gamla kostvanor. Hamburgare, pizza, läsk, bullar och mackor till förbannelse och magen har varit i totalt kaos varje dag.
    Dock blir det en vecka till med kollisar innan vi kör igång strikt igen. Har föräldrarna på besök och med tanke på hur uselt jag mådde när jag började med lchf, så vill jag inte riskera att vår vecka ihop blir skit pga övergångsbesvär.

Är så less på kollisar nu att jag längtar efter bra, god och riktig mat

Hoppas ni alla haft en bra sommar?

• Faile
    Teskedsmamman skrev 2011-07-16 16:32:07 följande:
    Hårt hållna siffror = vågen fortsätter nedåt!

Idag stannade vågen på 68,7 kg när jag gick upp, jag började virka och glömde att äta frukost = var inte hungrig, och när lillkillen ville sova middag så sov jag också ett par timmar = vågen stod på 68,2 när jag vaknade, men det tror jag är ren vätskeförlust så jag räknar första vikten som dagsvikten :)

Så veckans invägning visar på -0,6 kg, ganska lagom eller? Man säger väl 0,5-1 kg i veckan?

Välkommen hem Moiraine! Jag känner igen det där med återfall under semestern
    Tack och supergrattis till viktminskningen!

Själv vågar jag inte ens kolla vågen. Vet att jag gått upp 2,5kg efter bara 1,5 vecka semester men gissar att det mesta är vätska där. Har dock säkert lagt på mig nåt/några kilon till så nu vågar jag inte kolla
    Maken tänkte vänta med vågen ca 1 månad efter att vi kört igång igen och jag tror faktiskt jag gör likadant. PÅ söndag börjar vi igen och då med ca 20 gram om dagen. Sen när övergångsbesvären gått över ( om jag får några nu ) så tänkte jag köra fakir några veckor. Om nu inte vågen fortsätter neråt dvs, men innan mitt återfall nu stod jag ju still i rätt länge tills jag började med fakir och rasade 1 kg på en vecka.

Aja, vi får se. Längtar bara tills jag kan köra igång igen nästa söndag och få i mig riktig mat. Vet inte om jag alltid varit så här dålig i magen av kolhydraterna eller om jag blivit överkänslig nu efter lchf. Risig har jag varit iaf hela tiden dessa tre veckor,  så jag verkligen längtar efter bra mat nu.

Längtar även tillbaka till ALV, så himla fint och bra för både vuxna och barn. Fatta att jag ( och mamman bredvid, så jag var inte ensam ) satt och bölade åt Pippiföreställningen där
  • Faile
    rednose skrev 2011-07-16 23:33:08 följande:
    Teskedsmamman - låter ju jättebra! Va kul att det går så bra för dig!
    Jag är snart inne på min tredje vecka men jag tror jag måste börja väga min mat för on jag ska hålla 80-80-20 så är det nog väldigt mycket mindre än vad jag äter nu. :S

Hur känner man av kolhydratskänsligeheten? Alltså, hur mår man då?
    Jag läste nånstans att man skulle hålla proteinintaget på 0,5-1 g per önskat kilo i sin målvikt. Så om vi tar mig som exempel, som vill ner till 66 kilo, skulle jag äta ca 66g protein eller mindre per dag.
    Jag skulle behöva tips på vad jag ska äta som är proteinsnålt, kokhydratsnålt och någorlunda fettsnålt och som ändå gör mig mätt?

Nu äter jag ju mest äggrätter, bacon, turkisk yoghurt, nötter, ost, kött, Eriks bea och grönsaker. Funderar på om jag äter för mycket grönt?

Tycker det är lite svårt detta och tar gärna tips!
    Gör eget knäckebröd. Gott med mackor, enkelt och mättar bra tycker jag. Jag gör med 3 ägg och 3 dl torrvaror ( linfrön, mandelmjöl och kokosflingor ). Rör ihop snabbt med en gaffel och smeta ut på en plåt. Grädda i 175grader i 15 minuter och därefter 1 timme till på 50 grader.
    En sats var tredje dag ca räcker bra för mig.

Angående kolhydratkänslighet så har jag ju nu fallit tillbaka till gamla vanor i 3 veckor. Varje dag har jag fått gå på toa 2-4 gånger innan jag ens kan fundera på att ta mig nånstans. Är allt från lös till hård i magen, varje dag. Har även fått tillbaka gaser i magen.
    Under mina 4,5 månader med lchf har jag helt sluppit gaser och magen har funkat klockrent med ett toabesök om dagen ( för nr 2 då ).

Jag vet inte om jag alltid varit så här dålig i magen som jag är nu. Kanske var jag det, men tyckte det var normalt eftersom jag åt såhär i 37 år. Eller så har jag blivit kolhydratkänslig efter lchf så magen reagerar starkare nu, jag vet inte riktigt. Vet bara att jag nu längtar efter att gå tillbaka till lchf och slippa magproblem, samt att få äta riktig rejäl mat igen.

Ursäka detaljer, men du frågade
  • Faile
    Silverhaj76 skrev 2011-07-18 13:05:42 följande:
    Jag är ny i tråden, och jag bara måste veta, varför ska man ha kokosfett i kaffet?
    Man måste inte, men många av oss tror på kokosfettets hälsovinster bla ( som aloe vera typ som är bra mot många olika saker ) och vissa tycker det mättar bra.
  • Faile
    Silverhaj76 skrev 2011-07-19 16:53:39 följande:
    Behöver lite hjälp! Har hållit på med LCHF i två veckor men gått ner bara ynka 2,5 kg. Förra året när jag körde, tappade jag ca 15 kg på 2 månader. Kör nu på samma sätt- men ingen bra resultat enligt mig. Dock tränar jag 3 ggr styrke och 2ggr 1-timmes promenad eller simining(i veckan). Funderar nu på att övergå på en pulverdiet, eftersom vi ska på semester om 3 veckor och jag skulle gärna vilja bli av med 5 kg till. Gör jag rätt om jag lämnar LCHF eller bör jag ha tålamod? Jag har ju ca 30 kilos övervikt så det borde inte vara problemet?
    Har du kollat dina matintag på matdagboken.se ?
    Visserligen har du säkert koll på lchf om du kört den förut, men det skenar ju så lätt iväg med kolhydraterna ändå
  • Faile
    Silverhaj76 skrev 2011-07-19 18:00:19 följande:

Du har rätt, teskedsmamman! Man glömmer bort sånt när man har brottom! Jag jobbar ju natt i vanliga fall (har semester nu) och efter en händelse så gick jag upp alla mina kilon. Hade inte ork och tid att ta tag i vikten förräns nu på semester, så nu har jag lite ont om tid! Men vad tror du- om jag kör med bacon och ägg de 3 veckor, kommer det att hända nåt på vågen?

Du behöver inte bara äta ägg och bacon för att komma ner till minsta nivå. Ägg o bacon till frukost, goda ostar till lunch och en saftig köttbit med Lallerstedts beasås till middag. Supergott och nästan noll kolhydrater
  • Faile
    rednose skrev 2011-07-20 00:04:47 följande:
    Ok hur är det egentligen? Ska jag ligga under 20 kolhydrater, 80g protein och 80g fett eller vad tycker ni?

Jag är 178 lång, väger nu 73,5 (sist jag kollade) och är 33 jordsnurr.

Hittar så många olika teorier att jag blir smått förbannad ju. :(
    Alltså, det finns ju inga exakta riktlinjer utan man måste prova sig fram själv.
    Att hålla sig under 20 gram kolhydrater om dagen har väl visat sig vara effektivt för vikten, i övrigt är ju lchf allt under 100 gram om dagen typ.

Jag vet själv att när jag kommer upp i 20-30 om dagen stannar viktnedgången upp, jag måste alltså ligga under.
    Uträkningen Dahlqvist tex har gjort är väl för de som har lite svårare att gå ner än andra och måste tajta till siffrorna lite. Tror det baseras på mängden kolhydrater för bästa viktnedgång, ihop med tillräckligt protein och fett för att må bra.

Gällande mjölkprodukter så räknas inte tex ost in i den gruppen, alltså gällande riktlinjen för 2dl om dagen. Dessutom, äter du mer ( tex grädde ) så kommer du lätt upp i ganska mycket kollisar och då är det kanske bättre att få i sig de extra kollisarna via tex grönsaker.

Min teori är alltså att alla dessa siffror är en blandning av folks erfarenheter samt näringsinnehåll.
  • Faile
    rednose skrev 2011-07-20 22:19:29 följande:
    Funderar på en grej som jag itne kan hitta svar på nånstans tydligen...

Sojamjölk? Funkar det istället för grädde?
    Funderade nämligen på vad jag kan ersätta grädden eller mjölken med i pannkaksreceptet?

Tänkte man kanske kunde köra ägg, sojamölk, fiberhusk och lite salt? Borde ju funka eftersom sojamjölken innehåller snäppet mindre kolhydrater än grädde? 
    Sojamjölk vet jag inte är bra för sköldkörteln, den sänker sköldkörtelproduktionen och därmed även ämnesomsättningen.
    Tycker nog du kan använda grädde i pannkakorna, även om det kanske blir mer än 2 dl just den dagen.

Kan även tipsa om kokospannkakor istället som jag tycker är rätt gott 

2 ägg
    1 dl kokosflingor
    knappt en dl grädde

Räcker till ca 3 små pannkakor.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**