Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Duntoffla skrev 2011-09-17 07:37:10 följande:
    Samma här. Ser ut att bli riktigt fint idag och vi ska ut i skogen och leta svamp. Försöker också städa undan inför vintern.

Åh vad roligt med utbildning! Då kommer vi ha ett utbildat proffs här i tråden snart Hur lång är utbildningen? 
    Ja det ska bli oerhört roligt..
    http://www.mfgruppen.se/sidor/lic-kostradgivare---lchf-80-h.aspx  här är kursen..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Faile skrev 2011-09-17 08:01:58 följande:
    Oj vad avis jag blir. Satt och tittade på den igår och drömde om att gå den jag med. Problemet är nu att jag är hemma med barn nu och troligen 1,5 år till ca ( tills minsta är 3-4 ) och då har jag tid men inte råd. Om jag börjar jobba har jag råd men inte tid

Men ska fundera vidare på om jag kanske kan gå nästa sommar. Då hinner man ju spara ihop, för det skulle vara jätteroligt.

Grattis och lycka till!

ska berätta vad jag tycker om den
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    jeng skrev 2011-09-17 08:58:11 följande:
    avis avis avis!!!!

Du får hoppa på den nästa gång

Är lite kluven jag tycker mest att LCHF handlar om logik och det är enkelt att söka informationen. Kostdoktorn har en utmärkt sida och tar ej "betalt" för sitt jobb mer än sponsring via länkar föreläsningar etc. Det blir en konflikt är det filantropi eller är det kapitalism. Skulle det finnas möjlighet att utföra socialt arbete i sverige och på det sättet hjälpa människor hade det varit perfekt men så snurrar inte vår värld och LCHF är ngt jag tror på och det finns en marknad så då känns en utbildning rätt i tiden och kanske kunna ha det som en sidosyssla att på ngt sätt jobba med kostrådgivning, föreläsning etc som jag tycker är roligt och på ngt sätt vill man ha en liten ersättning för det jobb man gör.. Som sagt jag som själv har en son i "beroende" sits tycker inte man ska kunna göra osmakligt mycket pengar på folks sjukdomar men det är en konflikt med mig själv där jag får inse att betalt men inte överbetalt kan vara en lösning, jag vill också ha mat på bordet till mina barn...  
  • mamman i skogen
    Allrona skrev 2011-09-18 07:36:51 följande:
    Fuskade igår! Var bortbjudna och det serverades pasta med pastasås. Jag åt kanske 10 pastabitar och sen nån sked pannacotta till efterrätt. Vaknade inatt och hade ont i huvudet, ont i magen och var HUNGRIG. Sån hunger har jag inte känt på flera veckor! Blä! Men jag vill inte kräva att folk ska behöva laga specialmat åt mig så jag lär få vara med om det fler gånger
    Hade en liknande upplevelse inatt åt tacos igår och åt några chips vilket jag inte brukar göra ungefär 5 stycken och inatt när jag jobbat har jag varit hungrig och har huvudvärk som maler. Åt ett flatbröd under dagen med med mycket pålägg. Fuskar så sällan att det är knappt existerande och det är tllfällen som detta som får en att förstå varför ....är huvudet dumt får kroppen lida....bara att bita ihop och vänta ut huvudvärken..
  • mamman i skogen
    FasterK skrev 2011-09-18 19:48:04 följande:
    Åh, så långsamt det går det här... Tänker ge det ett halvår till i alla fall.

Jag har svårt att få i mig maten tycker jag. Känner inte hunger på samma sätt och får ibland tvinga i mig mat, som växer i munnen. Är lite rädd för att få i mig för lite mat, så kroppen inte vill släppa ifrån sig fettet. Så jag äter fast det inte smakar ibland.

Någon som upplevt detsamma?
    När det blir varmväder är man inte lika hungrig då har jag problem med att få i mig det var en period förra sommaren då jag knappt fick i mig ngt alls under dagarna. Denna sommar gick bättre åt inte jättemycket när det var som varmast men lite grillat och ceasarsallader blev det..
  • mamman i skogen
    Bordeaux skrev 2011-09-19 21:05:04 följande:
    Jag såg ett program på tv BBC så det är engelskt, om våra tänder. I slutet sa dem att ost är det bästa att äta för våra tänder för allt som ost innehåller är bra för tänderna och saliv. Vällagrad ost är snäppet bättre men jag hörde inte riktigt varför tyvärr.
    Japp ost är bra för våra tänder

Kolhydrater är dåligt...du kan i princip skita i att borsta tänderna om du inte äter några kolhydrater. Karies var i princip en icke existerande åkomma innan det vita guldet och vi gick över till kolhydratsdrift..  

Intressant är ju hur kolhydrater påverkar tandstatusen och fräter sönder emaljen på kroppens starkaste del vad f*n gör det med resten av kroppen.. nu menar jag inte kolhydrater i grönt utan våra snabba kolhydrater..

• mamman i skogen

Ett litet livstecken härifrån. Oerhört hektisk vecka men gud så roligt. Pluggar för fullt och får många tankeställare och lär mig massor av andra och framförallt föreläsarna. Många aha upplevelser och många tankar kring hur katastrofalt vi äter i västvärlden. Sista tvivel om att LCHF möjligen inte skulle vara en livsstil är bortblåsta det finns inga argument för att äta annan mat än den vi faktiskt är designade för när man bryter ner det på cellnivå och ser vad stärkelse gör med oss.

Tre veckor med pluggande kvar sen har jag en avslutad första kurs  bagaget som Lic kostrådgivare men framförallt så har jag fått de sista pusselbitarna på plats i mina egna frågor som varit svåra att besvara...

Oerhör kul med trevliga kurskamrater som också brinner för LCHF och vad det gjort för dem i hälsovinster. Intressanta diskussioner ang missbruksproblematik har öppnat vissa nya dörrar och ser hur komplext det är med vår kost som skapar beroenden som är fruktansvärda.     

• mamman i skogen
    Postis skrev 2011-09-22 21:45:20 följande:
    Jag smög igång för 1½ år sedan. Först bytte jag ut pasta/ris/potatis mot mer grönsaker, och sedan drog jag ner mer och mer på kolhydraterna och ökade sakta på fettet. Gick ner 1 kg i månaden, trots en hel del fusk. Sedan spårade det ur vid jul och det är sedan dess jag haft problem. Gick upp 5 kg av de 8-9 kg jag gått ner och fick svårt att känna mättnad, trots en striktare form av LCHF. Har nu gått upp lite till, men tycker det funkar hyfsat med mättnad/hunger som sagt. Har aldrig bantat eller tänkt på vikten förr, det var när mitt andra barn var nästan 1 år som jag började med lågkolhydratkost för att bli av med graviditetskilona.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag hatar min kropp och att känna hur kläderna krymper. Jag undviker att se mig i spegeln.

Har lånat Skaldemans "Ät dig ner i vikt" och "GI Noll" och precis börjat läsa den förstnämnda. Den verkar bra, men jag får inte riktigt kläm på det här med kalorier. Han skriver att han gick ner i vikt när han dubblade sitt kaloriintag, och att man SKA äta mycket kalorier för att kroppen inte ska börja spara, men samtidigt skriver han att vill man väga 80kg så ska man äta 80g proteiner och dubbla mängden fett. Jag borde då äta 65g proteiner och 130g fett. Det är ju jättelite mat! Och jättelite kalorier. Jag gissar att jag nu, när jag äter vad jag tycker är normalstora portioner, iallafall får i mig ca 2000 Kcal per dag. Har legat på ca 2300 Kcal när jag kollat tidigare.

Ska iallafall kolla länkarna du tipsade om, tack!     
    Tänk utanför maten fortsätt att äta LCHF kanske får du minska på vissa saker som mjölkprodukter, du kan med gott samvete behålla smör och grädde. Försök göra korrigeringar mer grönsaker mindre grönsaker mer fett lite mindre fett eller tom kolhydratchocka kroppen för att sedan gå på en strikt LCHF.

Tänk bort maten och börja titta på andra omständigheter stress framförallt mår du bra om du inte gör det kan du ha problemet där har du en långvarig stress är det det faktu du behöver ändra på.

Efterssom du själv säger att du gått på olika dieter så är din kropp förmodligen ur balans du har sagt åt din sköldkörtel att du lever i svält så den har dragit ner på ämnesomsättningen sen har du med mer mat sagt åt den att du inte är i svält och då har du sagt åt den att nu kommer överflödet lagra fort.  Det är en onaturlig process att banta och när man från olika dieter går över till LCHF kan man ha en rubbning i sköldlörtelhormonet så att kroppen inte överhuvudtaget förstår vad som händer dra på dra ner dra på dra ner och helt plötsligt så får kroppen med LCHF den mat som den är designad för och då ska den förutsatt at du håller i och sköter din mat sluta vara förvirrad och "hålla balansen" Detta kan ta tid och ibland många långa månader. Har du då även andra fatorer som påverkar att du inte mår bra påett eler annat sätt så blir det oerhört svårt.

Jag kan tryggt säga att lchf fungerar för alla men man behöver hitta sin lchf som ibland kan vara oerhört liberal och ibland väldigt strikt men vi måste skala bort det som är onaturligt runt omrking oss som påverkar och yttre faktorer som sterss som varar över en lång tid kan vara ett helt omedvetet problem som helt stoppar möjligheterna att må bra och gå ner i vikt då kortisolpåslaget ökar. Där får man kanske se på sin vardag finns det ngt som jag kan göra på ett annat sätt. Pendlar du till jobbet? Har du ständigt krav på dig med familj barn ekonomi etc eller finns det ngt medicinskt tex en underproduktion i sköldkörtelhormon som är långt vanligare än vad sjukvården låter oss tro.  

Apropå kalorier så kan du utgå från att kalorilagarna stämmer men under en inledningsfas kan man med LCHF gå ner i vikt trots stort kaloriintag. När skaldeman säger protein menar han rent protein vilket kan vara förvirrande 65g protein är i verkligheten 5 gånger så mycket råvara för att få en ungefärlig vikt av det du behöver i proteinväg så tar du mao 65*5   och då får du fram vad du ska äta per dag så 325g kött fisk, ägg etc per dag är inte en liten portion protein. En normalportion kött på en restauangtalrik ligge rungefär på 150g vilket är i praktiken30g protein.. Hängde du med       
  • mamman i skogen

Rackarns vad många stavfel det blir på morgonen när man inte ser ordentligt och inte har plockat i linserna Hoppas du har överseende med det

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**