Vilda Tiger skrev 2011-10-11 08:52:41 följande:
Även jag beklagar förlusten för er som har förlorat era släktingar. Sorgen måste få ta plats. Kosten går alltid att ta tag i senare igen om ni inte orkar just nu. Ingen dör av en macka eller två, och ibland orkar man inte ens tänka på att laga mat.
Ang det där att många reagerar. Det är nog en del (jag förr) som genast tänker att man ska räkna kolhydrater, som vi gör, för barnen. Jag håller med om att man gott kan minska den vita stärkelsen och sockret rejält för barnen, men hey, det GÖR ju inget om de äter en tallrik bara pasta ibland heller. Man får ju klara sockerfallet senare på dagen, bara.

Jag ger mina barn ägg med smör till frukost (bregott, mer exakt) och köper bara hem bregott och smör. Men jag skriker inte över vad dottern får hos dagmamman (än) då hon bara är där tre dagar i veckan. Hon äter ju så många fler mål hemma. Ni som har era barn på dagis varje dag, hela dagar, för er förstår jag reaktionen. Just med margarinerna, framför allt. Mina barn käkar mkt frukt, jag skulle aldrig dra in på den vitaminkällan, och de äter alla slags grönsaker och en del pasta, soja (de är vegetarianer), ägg, ost och allt möjligt. Jag märker att de står sig längre och äter mindre om de får mer fet mat, och jag använder grädde i deras såser. Dock får de lördagsgodis; då helst choklad, som ju är mer "rent" godis. De får inget med gelantin (urk, fy fan va äckligt) så då faller ju många godisar med färgämnen och läskiga tillsatser bort. Oj, va långt det blev! Det jag ville säga var att en del tror nog man stryper kolhydraterna helt och gastar halsen av sig om barnen får en bulle på kalas, liksom.
Det är väl det som soker ska vara fest inte fri tillgänglighet .-D Klart barnen ska få äta godis oh tårta emellanåt men när det sker på daglig basis som det gör för många i kombination med en näringsfattig mat så börjar det bli lite av ett problem som kommer visa sig längre fram. Sen tycker jag att man aldrig kan tvinga barn att äta ngt utan ratar de ngt så finns det en anledning till det. Däremot ska man våga smaka och testa nya saker men jag kräver inte av mina barn att de ska älska all mat för det gör jag inte själv även om jag gillar mycket

Däremot så lagar jag inte 15 olika maträtter för en familj utan det som står på borde får man äta sig mätt på det finns alltid ngt som alla tycker om och kan klara sig på.