Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Norrlandssyster skrev 2011-10-10 15:55:13 följande:
    Ja, 65 mil för en påse mandelmjöl kändes lite häftigt.

Gå på loppis och hitta en gamal mandelkvarn för en tia sen kan du köpa ekologisk mandel som är lägre i kh sen är det bara att mala och då får du även med skalen som innehåller massa nyttigheter...Älskar min mandelkvarn

Annars går det bra med en mixer eller bra matberedare att göra mjöl på nötter...finns massor med goda recept på nötbröd både mjuka och kex 
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    NSJD skrev 2011-10-10 19:51:47 följande:
    Jag har inte kännt av något av huvudvärk eller trötthet... Är inne på min andra vecka så det kanske kommer? Eller får jag i mig socker på annat sätt? :/
    Jag har aldrig haft några övergångsbesvär har en teori om att det har att göra med att jag aldrig varit sockerberoende och att det är svårare att ställa om om man har haft mycket socker i sin kost...min ömma tå har varit bröd och pasta innan jag började med LCHF. Visst blev jag lite trött i kroppen men inget mer...

Beklagar för er som förlorat nära och kära...   
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m61497531.html   så många aggressiva normalätare...jag kan för allt i världen inte förstå vad som är så extremt med LCHF..har roat mig med att läsa hela tråden medans jag jobbat natt och folk vet verkligen inte vad LCHF är men ändå har de så mycket synpunkter och kan uttala sig om hur extrema och farliga vi är.

Sen kan jag tycka att man inte ska ge sina barn en strikt LCHF för de har inget behov av det men ge dem riktigt smör och riktig mat och reducera spannmålsintaget det behöver inte vara huvuddelen på tallriken varje mål. Utan ge dem köttfärsså med spaghetti istället för tvärtom eller varför inte prova att minska pasta och brödätandet genom att ge alternativ till dem..  

• mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-10-11 08:52:41 följande:
    Även jag beklagar förlusten för er som har förlorat era släktingar. Sorgen måste få ta plats. Kosten går alltid att ta tag i senare igen om ni inte orkar just nu. Ingen dör av en macka eller två, och ibland orkar man inte ens tänka på att laga mat.

Ang det där att många reagerar. Det är nog en del (jag förr) som genast tänker att man ska räkna kolhydrater, som vi gör, för barnen. Jag håller med om att man gott kan minska den vita stärkelsen och sockret rejält för barnen, men hey, det GÖR ju inget om de äter en tallrik bara pasta ibland heller. Man får ju klara sockerfallet senare på dagen, bara. Jag ger mina barn ägg med smör till frukost (bregott, mer exakt) och köper bara hem bregott och smör. Men jag skriker inte över vad dottern får hos dagmamman (än) då hon bara är där tre dagar i veckan. Hon äter ju så många fler mål hemma. Ni som har era barn på dagis varje dag, hela dagar, för er förstår jag reaktionen. Just med margarinerna, framför allt. Mina barn käkar mkt frukt, jag skulle aldrig dra in på den vitaminkällan, och de äter alla slags grönsaker och en del pasta, soja (de är vegetarianer), ägg, ost och allt möjligt. Jag märker att de står sig längre och äter mindre om de får mer fet mat, och jag använder grädde i deras såser. Dock får de lördagsgodis; då helst choklad, som ju är mer "rent" godis. De får inget med gelantin (urk, fy fan va äckligt) så då faller ju många godisar med färgämnen och läskiga tillsatser bort. Oj, va långt det blev! Det jag ville säga var att en del tror nog man stryper kolhydraterna helt och gastar halsen av sig om barnen får en bulle på kalas, liksom.

Det är väl det som soker ska vara fest inte fri tillgänglighet .-D Klart barnen ska få äta godis oh tårta emellanåt men när det sker på daglig basis som det gör för många i kombination med en näringsfattig mat så börjar det bli lite av ett problem som kommer visa sig längre fram. Sen tycker jag att man aldrig kan tvinga barn att äta ngt utan ratar de ngt så finns det en anledning till det. Däremot ska man våga smaka och testa nya saker men jag kräver inte av mina barn att de ska älska all mat för det gör jag inte själv även om jag gillar mycket Däremot så lagar jag inte 15 olika maträtter för en familj utan det som står på borde får man äta sig mätt på det finns alltid ngt som alla tycker om och kan klara sig på.

• mamman i skogen
    Johanna200 skrev 2011-10-11 10:55:49 följande:
    Jag ammar och käkar LCHF, har gjort det sedan min bebis var 1 månad. Dock inte superstrikt. Det har funkar super för oss. Vi mår prima båda två. Har dock haft lite dåligt samvete för att jag vet att man inte ska gå ner för mycket i vikt samtidigt som man ammar, men jag kan inte tänka mig att äta " vanligt" igen. Mår så mycket bättre, har mycket mer energi och orkar vara en bättre mamma nu. 
    Har en kompis som käkade liberal LCHF under grav med några snedsteg och en lite striktare nu när hon ammar hon säger precis som dig energinivån med Riktig mat gör att man orkar vara mamma dygnet runt. Sen unnar hon sig ngt gott ngn gång i veckan vilket jag tycker är sunt Livet måste väl få vara lite lyx när man är föräldraledig och fikar med de andra "lattemamorna" (som hon dessutom säger är hålögda av sömnbrist ;-D)
  • mamman i skogen
    Maruid skrev 2011-10-11 11:33:43 följande:
    Vill först beklaga sorgen till alla som mist anhöriga. Har själv varit igenom svåra processer tidigare i mitt liv och vet att mat då är det minst viktiga.

Men vad gäller barn och kost... Jag har själv en stor övervikt som jag vill få bort och jag vill sedan aldrig öveföra mitt märkliga förhållande till mat till mina barn.

Det jag tycker är svår idag är att jag inte får stöd hos BVC. Tanten där menar väl men sitter bland annat och rekomenderar att barnen ska få margarin i sin kost. Något jag aldrig skulle servera till någon. Hon kör helt enkelt den vanliga "mättat fett är farligt, kolhyderater är det människan ska leva på etc etc."

Men frågan är alltså, kan man ge helfet mjölk och smör och liknande till barn som ändå i viss mån äter kolhyderater i form av exempelvis havregröt eller någon macka eller liknande? Eller ska man dra ner på fettet om barnen äter kolhyderater? Hur fungerar det där egentligen?

För mig är i alla fall det absolut vikigaste att barnen äter så rent  och naturligt som möjligt och att barnen ska ha ett normalt förhållande till mat.

Nej dra inte ner på fettet ge dem helfeta produkter. Tänk kolhydrater bränner kolhydrater och fett bränner fett. Har du aktiva barn som rör på sig kommer de först och främst bränna bort den lätt tillgängligaste energin. Fett är essentiellt kolhydrater är raketbränsle. Barn som äter fullfeta produkter blir mindre överviktiga än barn som äter fettsnålt. Dessuotm mättar fett på lång sikt kolhydrater på kort. Ska du begränsa ngt så ge dem en lite mindre portion kolhydratrik mat servera köttfrssås med pasta istället för tvärtom .
    Min tjej får en tunn skiva bröd till frukost tex oftast äter hon bara pålägget och lämnar brödet ingenting jag har lärt henne. Sonen äter knappt bröd och äter mindre kolhydrater i allmänhet då han har svårbehandlad epilepsi och mår dåligt av stärkelserik mat han kan emellanåt äta ett finnscrisp eler ngt av mina LCHFbröd.Dottern får tom ibland oboy vilket är lyx efter en långdag ute eller om vi tar med oss massäck när vi ska til skogs etc.

Favoritfrukosten hemma är LCHFpankaka då håller vi oss mätta länge och orkar massor av bus. Tycker att ägg är ett superlivsmedel som mina bänglar får äta på längden och tvären och båda älskar ägg i de flesta former....  
  • mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-10-11 12:28:14 följande:
    Det går åt mkt ägg här hemma med. Nu äter vi ju inte kött, fisk eller fågel heller, så ägg är en viktig del i barnens tillskott av protein.

Nej just det ni är ju vegetarianer Men det funkar väl det med ägg är super allt du behöver i en praktisk förpackning...Här går det en hel del med och är det ngt jag alrig tumar på är det mina ekologiska ägg...karln köpte ngt annat tror det var icas för ett tag sedan och götepetter de smakade fisk Kräks
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-10-11 17:18:40 följande:
    Är det sant! Vore ju toppen i så fall. Jag ökar på alltså! :)

Öka fettet eller kolhydratschocka kroppen minska på fetet finns många tricks....och ibland får man bara vänta ut...

Har en kompis med medsatt funktion i bisköldkörteln och i sköldkörteln hon tappade 10 kilo på lchf men blev fri från sin diabetes fick perfekta kolesterolvärden och en strålande hälsa men 30 kilos övervikt ville inte släppa men tack vara hälsofördelarna så fortsatte hon med LCHF drygt ett år senare med tillskott av omega3 och d3 sat en ganska strikt LCHF så började vågen röra sig nedåt från platån och nu går hon stadigt ner...många ger nog tyvärr upp innan men enträgen vinner.

Även min svägerska har hela sitt liv kämpat med dålig ämnesomsättning och har sista åren ätit LC och sagt att hon inte fixar LCHF för då lägger hon på sig men sakta har hon nu under ett par månader introducerat mer fett än hon bruka och på en månad så har hon tappat 6 kilo. Hon är också övertygad om att kroppen behövde extra tid att fatta galoppen och ställa om sig. Hon tickarnu stadigt nedåt med några hundra gram i veckan trots en liberal LCHF. Även där med ett extra tillskott av d3 och omega3 

Underproduktion i bisköldkörteln kan tydligen ofta vara förknippad med just  brist på vitamind3..    
  • mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-10-11 19:07:10 följande:
    Har ni inte ekologiska alls? Det brukar alltid finnas iaf sexpack eko i alla butiker. Om man räknar bort  yttepyttesmå närlivs. Annars får du be butiken ta in ekoägg!

Har inte ens ica sina eco ägg?? De brukar alltid finnas i deras sortiment
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-10-11 19:14:20 följande:
    Fast det blir ju inte speciellt ekotänkande om jag ska köpa en massa småförpackningar heller...
    ska kolla om de inte kan ta in storpack. Eller i alla fall närproducerat...
    Handlar på Willys. 

Willys brukar altid ha storpack med ekoägg och är billigast med

Funderar starkt på höns själv i framtiden  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**