majskroken skrev 2013-02-13 09:01:08 följande:
Nu har jag ätit lchf i ca 4 veckor och jag läser i tråden varje dag fast jag håller mig lite tyst :)
Hittills har jag gått ner mellan 0,7-1 kg/vecka men då har jag mycket övervikt. Borde jag ha gått ner mer eller verkar det rimligt?
Jag har förstått under tiden att många är försiktiga med mjölkprodukter såsom grädde, crème fraîche, ost och liknande men det äter jag nog varje dag.
Det som fungerar bäst för mig är 2 mål mat om dagen, jag blir inte hungrig mellan måltiderna och har helt tappat suget efter massa gott på kvällarna. Jag sover mindre men är piggare (??!) och har varken trillat dit på magsjukan vi fick hem eller dunderförkylningen (säkert tillfällighet men men haha).
Jag ser att många trillar dit på pizzor/choklad/semlor osv men jag har inte vart i närheten av sug efter kolhydrater. Kan man verkligen ha sådan tur eller är det lättare i början?
Fungerar det här är det nästan för bra för att vara sant. Jag äter god mat (älskar att laga mat och har inga problem att komponera måltider som passar både mig och övriga familjen), är alltid lagom mätt och verkar gå ner i vikt om än inte med jättefart.
Tränar inget alls utan vill bli av med några kilon först för att bli smidigare.
Det behöver inte alls vara för att det är lättare i början, du kanske bara har lyckats pricka en kosthållning som funkar för dig? Grattis till dig i såna fall och bra jobbat!
Jag hade svårt för bröd, och sen har jag medvetet hållit mig borta från desserter och sött. Även om det är praktiskt möjligt att baka på LCHF så kan jag tycka att man lurar sig själv litegrann för det var ju just suget efter det söta jag ville bli av med.