• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

ellen2008 skrev 2013-02-26 11:23:44 följande:
    Tack för alla svar ! 
    Jag tränar inte styrka för att jag inte har motivation att gå på gym... jag kör bara träning som jag tycker är kul för annars blir det inte att jag tränar..... har köpt gymkort flera gånger och gått första veckorna och sen inget mer typ..... alltid lika peppad vid köp....  
    spelar tennis och cyklar (långstreckor på 2-4 mil).  

men nu blev jag ju lite motiverad igen med styrketräning om det sätter fart på förbränningen !! ska fundera på saken !! hur många gånger per vecka behöver man träna styrka för att det ska ge resultat?  
    Styrketräning som är så kul, hoppas du hittar motivationen igen!
    Jag tränade med en PT i söndags och det är alltid lika roligt att få tips och hjälp med teknik osv. Nu är jag peppad som f-n  
  • Gladskit
    ellen2008 skrev 2013-02-26 12:27:02 följande:
    Nu är jag motiverad på nytt.... kanske ska prova med en PT för att komma igång på allvar !! hur ofta tränar du styrka? och hur långa pass? 

Jag tränar ungefär 5ggr veckan. Sedan 2008 när jag kom igång efter att ha fått barn så har det mest varit löpning. Men förra året började jag köra mer styrka och nu är det kanske 50/50. Jag kör 2 rena löp-pass per vecka, resten blir blandat. Jag gillar att varva kondition/styrka så ett pass kan tex se ut så här:

15 min uppvärmning på löpband varav de fem sista minuterna är tabata intervaller
    5 min rodd  
    styrka rygg, tex. latsdrag
    6 min = 1km löpning    
    marklyft
    6 min = 1km löpning
    sidoplanka 4 x 30 sek
    6 min = 1km löpning
    stretch

Nästa dag kan styrkeövningarna vara axlar, rumpa, ben osv.    

När jag träffade PT's i söndags så var det för att jag ville ha en genomgång av min teknik samt att jag behövde tips på övningar som passar just för en löpare, och som man kan göra hemma. För snart har snön smält bort och jag kommer springa mera ute och då behöver jag övningar som inte kräver maskiner eller särskilda vikter. Jag tränar inte regelbundet med PT annars utan jag bokar in då och då när jag känner att jag har nåt jag vill ha hjälp med.

• Gladskit
    rödnos skrev 2013-02-26 13:03:32 följande:
    Gladskit - kör på utfallssteg, knäböj, frivändningar och enbensknäböj då!
    Löpbanden luras ju mest. Varför springer du inte ute? Syreupptagningen är ju riktigt vass i kylan!

Nej huuu, vi har haft alldeles för mycket snö för det. Plus att mitt gymkort inkluderar även simhallen så jag nyttjar det till max vintertid. Men snart så, när tempen går över +5 grader så brukar jag börja springa ute istället!

Utfallsteg i olika varianter körde vi i söndags liksom baksida lår på pilatesboll, stabilitetsövningar på bosuboll plus plankor av olika slag. Sen eftersom jag har ett kontorsjobb så fick jag en del övningar för baksidan så det blev flies med hantlar (för baksida axlar plus mitten av ryggen) och biceps/triceps superset. Marklyft och frivändningar har jag på repertoaren sedan tidigare, jag älskar frivändningar
  • Gladskit

Jag har en våg men jag väger mig väldigt sällan. Jag tycker man känner på kläderna om det är dags att skärpa till sig och bli lite mer strikt en period. Sist jag vägde mig hade jag dessutom gått upp lite men det vet jag att det beror på att jag börjat träna mer styrketräning och det är inget jag känner av på kläder osv. Utan så länge jag märker själv att kroppen tightar till sig så struntar jag i att väga mig.

• Gladskit
    rödnos skrev 2013-03-04 10:33:06 följande:
    Lättfi är inte LCHF vet du eller? Inte ens vanlig filmjölk faktiskt. Sorry to break the news.
    Nä lättfil med kanel känns inte LCHF alls. Turkisk eller rysk yoghurt är jättegott, och sedan komplettera med tex. kokt ägg.
  • Gladskit

Jag tycker inte om uttrycket unna sig, det är ett tänk som jag försöker jobba bort.
    Samma sak med belöningar (för viktminskning, eller för vilken annan anledning som helst), det ska helst inte innebära något ätbart.

Men på helgen brukar vi grilla, vi har burit upp gasolgrillen från altanen till balkongen på övre plan så att vi kan grilla när som helst på året. Det är vad vi unnar oss   
    Så det blir kött/fisk, bea/aioli, halloumi, ostfyllda champinjoner och en fräsch sallad. Plus ett glas rött och möjligen ett par rutor mörk choklad. Sonen får sitt lördagsgodis som vanligt men han har så dålig smak på godis så jag är inte ens sugen haha... 

• Gladskit
    Hanniz skrev 2013-03-04 15:34:15 följande:
    Ni som använder mandelsmör - vad har ni de till?

Tar en sked som det är eller på mackan
  • Gladskit
    Pyret 85 skrev 2013-03-04 19:45:04 följande:
    Det står att bär är okej i måttliga mängder, hur mycket bär äter ni? 

Bär och vispad grädde är ok eller?

Just nu är jag sjukt sugen  på dom där pollysen som ligger i skåpet.. Jag är dock proppmätt efter maten men...

Släng ut Polly, varför ha sånt hemma som man vet inte är bra för en?
    Bär och vispad grädde är ok men ska fortfarande ses som en efterrätt, en dessert. Något som man kan äta när andra fikar på kalas exempelvis. Jag brukar köra rysk yoghurt eller kvarg och mosa ner 7-8 hallon till mellis.
  • Gladskit
    Paulas mamma skrev 2013-03-04 19:21:03 följande:
    Jag behöver pepp. Jag hade ett mål. Viktmål. Började träna väldigt mycket. Med det ökade jag maten. För nån vecka sen vägde jag mig och upptäckte att jag gått upp 2 kg. Sen tog kokosfettet slut och jag blev svullen och förstoppad. Nu fungerar magen igen med kokosfettet men är rädd för att ställa mig på vågen. Tror jag gått upp ännu mer. Det känns som jag äter hela tiden. Och blir hungrig fort. Äter väldigt mycket fett redan så det är inte det. Inte tränat sen i fredags. Har helt tappat motivationen. Jag behöver pepp och tips. Tänkte köra Pf några dagar i veckan. Middag till lunch. Hade jag mått bra nu hade jag inte brytt mig så Jättemycket om vikten men känner mig bara trött, svullen, orkeslös. :(

Vad tränar du för något? Har du ändrat upplägg på sistone?Jag märkte att jag började öka i vikt när jag gick över från att enbart löpträna till att köra mer styrka. Och det var stor skillnad. Även om jag tränar lika ofta och lika länge så var skillnaden enorm. Jag förstod inte vad som hände, det var som när man var gravid och var hungrig hela tiden. Utan botten liksom.
    Men sen fattade jag att löpträning och tung styrka är helt olika saker och eftersom jag tränar på morgonen så måste jag äta mer direkt efter träning och under förmiddagen för att inte länsa skåpen på kvällen sen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**