• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Madraykin skrev 2013-03-04 20:22:54 följande:
    Tjenixen, jag har nyligen upptäckt att minimajs bara har 1.4g kh, känns dock skumt att det ska skilja så mycket - är ju samma gröda menar jag...någon som har koll? Funderade också då på om en kan göra majsmjöl av minimajs hmm hm. 
    Ingen aning faktiskt. Jag har också sett det men jag tycker inte alls om minimajs så det lockar inte alls.
  • Gladskit
    tilj75 skrev 2013-03-05 11:47:41 följande:
    Åt du strikt då? Jag äter inte alls strikt nu som gravid och hoppas verkligen på att kunna fortsätta på samma sätt och amma.

Maken kom hem med en choklad som heter carbzone low carb, kolhydrater 24g varav sockeralkohol 22g, fattar jag rätt då att det bara är 2g kolhydrater man måste räkna med? Att de andra inte påverkar blodsockret och inte räknas?
    Sockeralkoholer är tveksamt om det är så bra. Det stämmer som du säger att det är det som benämns "netcarbs" som man ska räkna på för att sockeralkoholerna inte ska påverka blodsockret. Själv skulle jag hellre äta ett par rutor "riktig" mörk choklad på 86% än att äta carbzone-chokladen, men där gör man ju som man vill utifrån hur strikt man är. Googla lite och kolla vad kostdoktorn mfl skrivit, det finns säkert många diskussioner kring det.
  • Gladskit
    tilj75 skrev 2013-03-05 13:22:05 följande:
    Jag brukar äta 86%ig, tycker den är god och det behövs inte mycket så jag håller mig till den istället =)

Me too!!
  • Gladskit
    modestyclara skrev 2013-03-05 15:34:50 följande:
    Pofiber är väl en potatisprodukt? Jag använder det för att göra Kolhydraterna långsamma när jag gör pannkakor till min dotter som har diabetes...

Det stämmer, det är nån sorts potatisflingor. Men jag har aldrig haft som panering så jag vet inte om det smakar potatis i den bemärkelsen?
    Jag har haft det i smeten ibland när jag bakat pones (och de smakar inte potatis) 
  • Gladskit
    Paulas mamma skrev 2013-03-06 08:24:23 följande:
    Gick upp 4 kg på en månad. Tränat mycket, räknat kh, fett och protein. Har tom räknat kalorier. Nu lägger jag ner det då det uppenbarligen inte fungerade. Nu drar jag ner på mejerierna istället. Näst intill helt bort ska dem. Smör och lite ost får vara kvar. Bort med grädden i kaffet. Ska dricka äggmjölkskaffe. Faktiskt riktigt gott. Hoppas på att jag ska gå ner dessa kilon igen och förhoppningsvis må bättre och få mer ork. Ska lägga in lite styrka i träningen i veckan. Har ett bodypump pass på fredag och på tisdag nästa vecka har jag en instruktion på gymmet så jag lär mig alla maskiner. Så jag vågar mig in i gymmet utan att se ut som en idiot. Nu jäklar alltså, blev så deppig häromdagen och var på väg att ge upp allt men nu är jag peppad igen. Våren är på väg och man blir så lycklig av ljuset. :)

Helt rätt, heja heja! Jag tycker att det är helt underbart hur ljust det blivit, särskilt på morgonen. Mycket lättare att ge sig iväg till träningen vid 06:15 när solen är på väg upp
  • Gladskit
    Dihlen89 skrev 2013-03-06 10:58:39 följande:
    Jag är inne på dag 47 med LCHF, och då har jag haft ca tre "fuskardagar", bland annat när min son döptes så åt jag smörgåstårta och bakelser. Men jag har ändå gått ner totalt 12 kilo. Känns underbart!

Vilket toppenresultat, grattis!!
  • Gladskit
    RebornEve skrev 2013-03-07 17:10:50 följande:
    Just när jag tyckte att allt började ordna upp sig i livet! Huset är sålt och ekonomin har blivit lite bättre. idag gick en fin person bort. En person jag tyckte otroligt mycket om. Hur mycket skit ska man få egentligen

Usch vad jobbigt, jag beklagar sorgen.

Ibland får man verkligen allt skit på samma gång.... 
  • Gladskit
    Tessa606 skrev 2013-03-08 08:46:06 följande:
    Vilken hemsk översittarattityd du har! Sen har du mage att klaga att det är dålig stämning, kan ju vara så att det är du som skapar den stämningen med liknanade inlägg!

Jag upplevde inte minsta uns av översittarattityd av det inlägget hon skrev. Utan bara ett sakligt inlägg och väldigt på spiken också. Det finns hur mycket skit som helst att läsa på nätet, både om LCHF och om annat och det krävs ju att du vet vad du letar efter litegrann. Om någon som inte har nån koll alls på LCHF har en blogg med massa recept, och du själv inte heller vet riktigt vad som ryms inom ramen för LCHF så kanske du glatt lagar maten och sen undrar varför du inte minskar i vikt. Som exempel.

Sen vad som är LCHF finns beskrivet av Skaldeman, Kostdoktorn mfl. Säkert inte 100% sanning där heller, utan var och en får ju sedan skapa en kosthållning som funkar för den enskilde, som man mår bra av och som håller i längden.

Det som stör mig mest är att man ofta (senast på Aftonbladet live) tar ägg och bacon som exempel på en LCHF-frukost som man sedan dömer ut helt. Och att fokus i kvällspressen många gånger är på är alla farliga charkprodukter som LCHF'are äter och att LCHF är "bantningsmetoden där du slipper träna". Alla människor mår bra av att motionera!      
  • Gladskit
    P i a skrev 2013-03-08 10:24:59 följande:
    Rödnos och gladskit, ni Har självklart rätt! För någon som inte vet något är det farligt med information från "främlingar". Men om man nu faktiskt läser kritiskt och har lite vett och förnuft så är det inte lika farligt längre. Låter något för konstigt, är det förmodligen det med :) hur verkar det gå med sonens mage?

Då är vi på samma spår. Om något låter för bra för att vara sant... så är det antagligen det
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**