• Lycka 1

**Den stora feta LCHF-tråden**

Någon som har recept på fläskpannkaka?

Tänkte göra vanliga pannkakor till barnen ikväll och blev lite sugen själv också.
    Hittade ett paket med fläsk i frysen så jag tänkte prova göra fläskpannkaka i ugnen.
    Men är det någon som har recept på smeten?

• Lycka 1
    Egensinnig skrev 2011-03-03 11:23:20 följande:
    Nu har jag slutat experimentera m kolhydrater och magen mår bra igen. De 3 extrakilon försvann de med.
    Slutsatsen jag drar är att jag mår dåligt av kolhydrater även om det är så lite som 30-40 g/dag. Runt 5-10 g mår jag bäst och står still i vikt. Trodde faktiskt inte det skulle göra så stor skillnad!!! Lite kul att jag vågade testa eftersom jag varit hyfsat strikt sedan augusti.
    Otroligt skönt att känna sig mätt o nöjd igen och att magen är platt o lugn.
    Dessutom får jag PMS och mensvärk från HELVETET när jag äter mer kolisar - it just aint worth it!

Fortfarande 3 kg kvar till målvikt men nu sitter kläderna ganska bra och jag kan med lätthet shoppa kläder - lite fööör lätt faktiskt
    Kan du ge exempel på vad du äter om dagarna när du ligger på mellan 5-10 kolhydrater.

Andra får gärna också ge exempel
  • Lycka 1
    Denebola skrev 2011-03-03 13:15:23 följande:
    Sallad med ägg, räkor/skinka/tonfisk/etc. massor av ost?
    Jag har Pones i ugnen just nu. Jag gjorde dom som tekakor och blir dom bra såtänkte jag göra mackor med ägg, majonäs och räkor. Kan nog bli bra.

Imorgon ska vi åka till ett äventyrsbad och vara där hela dagen så då behöver jag också matsäck. Får nog bli en stor sallad då som hela familjen kan äta av.
  • Lycka 1
    Asereht skrev 2011-03-03 14:20:55 följande:
    Jag gjorde också mina som tekakor, rätt små sådana då jag gärna vill ta två, får jag äta två känns det lagom men en känns lite även om den är större. Tänk vad mkt som sitter i psyket. *s* Mina blev väldigt bra tycker jag.
    Jo men två är ju alltid fler än en!

Jag gjorde mina lite större så att det kan bli en stor smarrig räkmacka .

Tog precis ut dom nu och dom ser ju goda ut iaf.
  • Lycka 1
    helene306 skrev 2011-03-03 14:29:11 följande:
    En fundering kan vara att du ätit lite kolhydrater så du blir illamående för det. Kanske behöver du något mer i klohydratväg på morgonen/förmiddagen/till lunch?
    Jaha, här gör man allt för att plocka bort så mycket kolhydrater som möjligt och nu ska man behöva må illa för det .
  • Lycka 1
    helene306 skrev 2011-03-03 14:39:25 följande:

Hur längesen var det du började? Jag mådde illa en kväll, riktigt illa så jag nästan behövde kräkas. Sen kom jag på att jag ätit typ 3 eller 4 kolhydrater på hela dagen. Illamåendet kan äen bero på lite fett. Man reagerar ju olika. Hade jag tagit grädde i kaffet på eftermiddagen istället för enbart cocosa hade jag garanterat inte mått illa. Du kanske bara behöver lite, det är inga jättemängder kolhydrater du behöver mer och jag hade bara en fundering men om det är rätt vet jag inte Jag reagerade med illamående på lite kolhydrater. Var det inte längesen du började kan det även vara omställningsbesvär och det kommer ge med sig.
    Jag har ätit enligt lchf i tre veckor nu.
    Men innan jag började åt jag lite kolhydrater då också. Åt tex inte bröd, ris, pasta, potatis osv.

Jag funderar på om det är fettet jag mår illa av?
    Men det går ju över med ett tuggummi så det kanske är dom få kolhydraterna som fattas.

Nu ska jag bege mig ut i solen och åka skridskor med mina tjejer. Eller jag åker inte men följer med iaf .
  • Lycka 1
    jeng skrev 2011-03-03 14:56:28 följande:
    Efter 3 veckor behöver inte din fettförbränning ha kommit igång ordentligt, och då när du äter för lite kolhydrater, så blir det ju som att kroppen inte får någon energi, vilket kan vara orsaken. Det är som sagt inte mycket kolhydrater som behövs, för du äter ju fett också. Men fettet tar lite längre tid att omvandlas till energi i kroppen, och då behövs dom där grammen kolhydrater under tiden så att säga...
    Nej min fettförbränning har verkligen inte kommit igång.
    Första veckan gick jag upp 1,3kg. Andra vecken upp 0,1kg.
    Denna vecka har jag inte vägt mig och ska inte göra det förren om 4 veckor.

Men det konstiga är att jag varit i ketos hela tiden. Var det när jag började med lchf tom.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**