• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-03-03 13:21:12 följande:
    Hello girls!!

GISSA om jag fått försvara mitt matval idag på jobbet, efter Expressens artikel igår... MY GOD! Det enda jag sa  var "om ni vill tro att mat uppfunnen de senaste 50 åren är bättre än den vi ätit i 20 000 år så är det ok. Jag vet vad JAG mår bra av.... ". och vände på klacken å gick.  
    Hihi, du sa inget om själva studien då?
  • jeng
    nassu skrev 2011-03-03 13:22:19 följande:
    Hej. Här är en som för en vecka sedan påbörjat LCHF-kost och njuter av känslan av att inte vara så där tung och uppsvälld i magen efter varje måltid. Jag har ca.5-7kg som jag gärna skulle bli av med och till på köpet må bra och få mer energi! Men det jag har svårt med är att veta hur mycket man ska äta... "tills man blir mätt" har jag ju läst. Men hur mycket grädde/cremé fresh osv. vågar man ta i maten utan att det blir för mycket ?
    Vill du äta strikt så säger jag 2 dl mejeri (grädde eller CF) per dag + ca 200-500 gram grönsaker (beroende på sort.
    Sen äter du ju såklart ganska fritt av kött/fisk/fågel/ägg, och så fyller du på med smör, ost, koksfett eller andra feta produkter tills du blir mätt.
  • jeng
    missypissy skrev 2011-03-03 13:24:40 följande:
    Helt galet och pinsamt att sådant "forskningsresultat" ens får presenteras!
    Speciellt när anledningen till att det inte finns några godkända, vedertagna studier FÖR lchf, pga att de hävdar att man inte har forskat tillräckligt länge eller på tillräckligt stora grupper.... pinsamt!
  • jeng

jag säger att jag äter lågkolhydratkost bara på jobbet. Har inte gett det nån titel. vissa har frågat om det är lchf eller gi osv, och jag svarar väl lite vagt sådär. jag äter ju lågkolhydratkost mycket för magen, och det räcker som förklaring för att ingen ska käfta om det.

• jeng
    helene306 skrev 2011-03-03 13:35:44 följande:
    Ja, låt dom fika ihjäl sig och slamma igen deras blodkärl, få sjukdomar och känna sig dästa i buken. Det är deras val i att må gott

Jag kan bli så trött av att folk inte fattar att man äter så här för att må bra! Min mamma sa idag "det är ju knappast socker i maten?" Alltså jo, det är det visst et sen sa jag att kolhydrater blir socker i kroppen. Då skrattade mamma. Mao: hon hade inget till försvar. Min mamma som säger sig äta "lchf" men ändå käkar kolhydrater. Du ska höra våra diskussioner ... *suck*
    Hon kanske skulle få länken till mitt senaste kapitel på kolhydratjakten!
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-03 13:57:07 följande:
    jucea: Jag läste bloggen, bra! Jag hittade iaf inget fel i faktaväg/formuleringsfel! Glad
    Tack! ja jag var jättemissnöjd, men jag skrev om delen om kolhydrater, och jag hoppas att det blev bra nu

nu håller jag redan på med nästa kapitel, om kalorier! gud vad kul det här ääääär!  
  • jeng
    nassu skrev 2011-03-03 14:24:20 följande:
    Tack för svar! Vad menas med CF?? (e jag helt borta nu ? :) ) Ska dra ner på grädden då tror jag, igår åt jag en hel del grädde och creme fraiche..
    creme fraiche
  • jeng

jag är heltokig idag. har typ skrivit klart ett kapitel till till bloggen! om kalorier! vilket ju är ett himla intressant ämne i sig, så jag blir helt till mig ahahahaha

• jeng

Efter 3 veckor behöver inte din fettförbränning ha kommit igång ordentligt, och då när du äter för lite kolhydrater, så blir det ju som att kroppen inte får någon energi, vilket kan vara orsaken. Det är som sagt inte mycket kolhydrater som behövs, för du äter ju fett också. Men fettet tar lite längre tid att omvandlas till energi i kroppen, och då behövs dom där grammen kolhydrater under tiden så att säga...

• jeng

jopp, då har jag lagt ut kapitel 3, om kalorier.... gud så kul det är att sitta och skriva!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**