• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-03-05 22:05:45 följande:
    jag brukar ta 2ägg, 2dl grädde och en matsked fiberhusk. Jag låter degensvälla bara tills plattan är varm, alltså 1 minut eller så, sen steker jag, fast det blir lite svårt att vända dom då.
    Dom smakar precis som riktiga pannkakor.
    ok, då ska jag testa det receptet med!
    får väl bli pannkaksbuffé här imorrn  
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-05 22:06:37 följande:
    Håller med dig. Tex oopsies blir ju kall omelett nästan, tycker jag. Men både som fläskpannkaka och vanligt tunna plättar/pannkakor blir det jättebra. Förvånande nog! Nu har jag iofs 1,5 msk fiberhusk i - det kanske är det.

När jag gör utan bacon så serverar jag ofta med bär&vispgrädde som helgfrulle. Äter vi det vid 10-10.30 så är jag inte hungrig förrän vid 16-17... i bästa fall! 
    ja. jag tänker mig att et blir tjockt om du bara har 1 dl grädde till 1.5 msk fiberhusk? låter du det svälla, eller steker du direkt?
  • jeng
    Kaya skrev 2011-03-05 22:10:58 följande:
    Jag kan knappt hålla mig tills jag ska testa att göra LCHF-pannkakor imorgon! Det låter ju som ett mirakel att ägg + grädde + fiberhusk skulle kunna bli pannkakor som ens LIKNAR "vanliga! Och jag som älskar pannkakor, det låter bara så himla lovande. Om det funkar bra så jag får dem att hålla ihop kanske det kan bli en perfekt ta-med-till-jobbet-rätt!
    Ja, precis så tänker jag med. Det måste inte bli precis som vanliga pannkakor, men de har en speciell smak (som jag iofs tror mest är smör och salt hahahaha) som jag gärna vill ha och precis, perfekt att steka en sats och ta med till jobbet!
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-05 22:14:29 följande:
    Jag steker direkt. (eller efter kanske 3-4 min) Gör jag fläskpannkaka häller jag all smet över baconet i stor stekpanna.

Gör jag mindre pannkakor steker jag i 2 stekpannor (kanske 20 cm i diameter), och då hinner smeten inte bli för tjock.  Då blir det 4-5 pannkakor som är fina och tunna. Ibland gör jag dubbel sats och då får jag spä med grädde/mjölk eller 1 ägg på slutet. 
    ok, tack!
  • jeng
    mills skrev 2011-03-05 22:26:54 följande:
    Ja jag äter fisk. Räkor är de enda skaldjur jag äter och jag klarar bara några annars blir det äckligt Jag försöker även äta kyckling men jag är dålig på det och äter hellre quorn  
    lax i sån sås är också supergott jag brukar köra på den philadelphia som är vitlök/örter, men det går ju som sagt att krydda själv. är det naturellt kan man tex ha citron och purjo i
  • jeng

Jag har ätit lchf sen sept/okt 2010 med ett par ofrivilliga avbrott. Har gått ner ca 5 kg på den tiden, exkluderat det jag har gått upp under avbrotten, så egentligen är det kanske 8 kg jag har gått ner
    Innan dess körde jag kaloribegränsning från maj och till september, och gick ner ca 16 kg på det.

Jag tillhör en av de där som har en riktigt jäklig kropp, vilket jag säkert har bidragit till själv. Under hösten har jag varit tvungen att ligga på 10 gram och dessutom en kaloribegränsning på ca 1600-1800 per dag, för att få resultat. Nu hoppas jag att jag ska kunna ligga lite friare, men det återstår att se!

Jag tror således också på kaloribegränsade dieter, MEN med en viktig punkt. Även där begränsar jag mina kolhydrater väldigt mycket, det är lixom för mig det bästa och enklaste sättet att spara in kalorier. Visst äter jag även en del lättprodukter istället för helfeta, men absolut inte vilka som helst, och absolut inte de smalaste varianterna.

jaja, jag har ca 10 kg kvar, men det går extremt trögt nu!

ärligt talat är jag rätt nöjd med min viktnedgång! för 2.5 år sen föddes min stora pojk, och sen dess har jag gått ner nästan 60 kg. och ja, då har jag hunnit vara gravid en gång till på den tiden! gick upp 30 kg drygt med 1an och 20 drygt med 2an. inga drömkilon direkt hahaha...

• jeng

Viss är det sjukt hur kraftigt kroppen reagerar när man fuskar!! Det är ju som om man häller i sig gift!

Jag blir så himla irriterad på folk som tycker att man bara kan fuska, och att man ska sluta vara så töntig typ. Och alla verkar tro att det är viktuppgång man är orolig för.....  Hur många säger till en vegetarian att  om det inte finns nåt vegetariskt så får dom väl äta kött... Och ingen tror ju på en när man säger att man blir rejält sjuk av kolhydraterna när man inte är van! det är ju "vanliga mat" lixom... 

• jeng

Tog fram mina ketostix nu för att bedöma synden av nachotallrik igår. Och det hade sjunkit, fick näst högsta, och det tog betydligt längre tid innan den blev så lila. Alltså jag kunde se alla färger under tiden den mörknade! Förut har jag ju legat på högsta, och den har blivit kanonmörk omgående. Så lite skillnad är det, men iaf ingen katastrof, så det är skönt! Känns som att jag gjorde ett bra val, och nu bet jag att det finns mat på leklandet även för mig, så att jag kan åka dit med ungarna utan att oroa mig för sånt. (Man får ju inte ta med egen mat dit)

Jag testade en variant av pannkakorna. Började med det mer "riktiga" receptet, 2 dl grädde, 2 ägg, fiberhusk. Men det blev som sagt svårt att vända, för jag har inga små stekpannor. hade absolut gillat det som plättar annars!!! så jag hade i ett ägg till och lite mer fiberhusk och stekte resten av smeten. det var helt ok. men jag tyckte dom blev så mörka så snabbt, mkt snabbare än vanliga pannkakor. så nästa gång ska jag vara mer noga med lägre temp på stekpanna också!

förutom pannkaka, så åt jag mina sesamknäckebröd med bregott och ost på. jiiiiiiisses vad gott!!! måste göra en ny sats idag, för det där var det godaste jag har ätit på jättelänge! alltså vanligt bröd inkluderat!!! vilken grej att ha på ostbrickan verkligen!!! ska ha lägre temp den här gången, och speciellt sänka rejält när det ska torka ut efter att det är färdiglagat. jag har ju som sagt varmluft, så jag fick emperimentera lite sist när det ska stå på "eftervärme"... 

tror jag ska testa att göra smaksatta också! MUMS!

• jeng

Och förresten, dagens lärdom!!!

FRYS INTE SHIRATAKINUDLARNA!
    Speciellt inte om matlådan ska tinas i micro sen!

Nudlarna blev som ett ihopskrumpet nystan :-P 

• jeng

Vad är HI-Maze? Aldrig hört talas om Var köper ni det? Jag testar gärna att göra lchf-semlor!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**