• Knasis

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-03-14 19:19:21 följande:
    Jag hittade Reneé Voltairs (?) kallpressade kokosfett på ICA iaf :P kostade bara 29kr jämfört med 99 på nätet. Så ser burken ut: www.reneevoltaire.se/produkter/?product=212&e...
    VAR i butiken hittade du den?
    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
  • Knasis

Arbetskamrater undrade vad jag hade för något grönt i matlådan idag. "Broccolimos" sa jag glatt! Försöker hålla mig ifrån kolhydrater tillade jag. Fick genast en rapp kommentar om att hjärnan måste ha kolhydrater för att funka.

Hur tacklar ni sådana kommentarer?? Hur "farligt" ÄR det egentligen att inte äta kolhydrater?

• Knasis
    Denebola skrev 2011-03-15 12:24:03 följande:
    Jag svarar: "Härnan behöver glukos, och det kan kroppen själv skapa av fett och proteiner." Punkt, sen får de tycka vad de vill.
    Kanon! Ska läsa på lite om detta. Tack!
  • Knasis
    jeng skrev 2011-03-15 13:06:38 följande:
    Oj, sorry, nu ser jag att jag har svarat på sånt som redan är besvarat. Min dator valde att glömma bort de sista 2 sidorna innan jag hade svarat klart tydligen
    Tack snälla för svar ändå!
  • Knasis

Skulle vilja göra kokostoppar. Men det ska vara 2 dl socker i dom. Kan man göra med sötningsmedel? Eller har någon av er något recept på någon kokoskaka eller liknande?

• Knasis
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-15 20:43:11 följande:
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=125
    Dessa t.ex ^^ Skulle kunna tänka mig att man kan lägga i ex. sukrin om man är ute efter den söta smaken.
    TACK! Dom ska jag göra imorgon.
  • Knasis
    jeng skrev 2011-03-16 21:42:36 följande:
    Kaya,
    Jag gör det här.
    (FAN skulle ha bakat ny sats idag, nu har jag ingen frukost imorrn......)

www.lchf-recept.se/knackebrod/

Det blir ganska salt om man tar som i receptet, men jag gillar det. Jag tycker det blir lagom lixom, det känns nästan lite som salta kex som man kan ha till ostbricka!
    Synd att det är en bild på "vanligt" knäckebröd. Vill ju se hur det ser ut som receptet menar....
  • Knasis

Jusea - Jag har inte alls hängt med i vad som hänt här i helgen. Men jag tycker absolut att du ska komma hit igen! Du har mycket att tillföra tråden. KRAM

En fråga till dig och alla andra:

Jag har ju fått lära mig sedan många år tillbaka att man ska äta lite och ofta. Men nu kan jag inte äta ofta! Jag åt bacon och äggröra imorse kl sju och är ff proppmätt! känns väldigt fel att inte äta på lunchen men jag sparar min köttgryta tills eftermiddagsrasten.

ÄR det verkligen bra att äta sällan, vilket iaf jag gör nu??

Jag ska försöka äta mindre portioner, tror inte jag riktigt har lärt mig att jag blir mätt fortare på denna maten...

• Knasis
    Asereht skrev 2011-03-21 14:28:46 följande:
    Du ska äta när du är hungrig och äta tills du är mätt. Så enkelt är det.
    Tack! Men det är lite svårt att ställa om uppe i skallen.
  • Knasis

Vad äta för att få igång magen?? Är helt förstoppad ju... Har inte varit på stora toan sen i lördags..

• Knasis
    MrsMurphy skrev 2011-03-22 07:23:01 följande:
    Upplever du det som ett problem att du känner av det negativt? Eller sitter det i skallen att man "ska"?
    Känner mig väldig "full" i magen.... Börjar må dåligt av det.
  • Knasis
    Mandel skrev 2011-03-22 07:43:43 följande:
    Jag fick tipset här i tråden att prova med inolaxol.
    Det sätter inte någon jättefart på magen som laxermedel gör utan det tar någon/några dagar tills det händer något.

Fast helst skulle jag vilja att det skötte sig mer av sig självt så att säga. Är så konstigt att känna att man behöver gå på toa och så sitter man där och kämpar och kämpar och inget händer...
    Köper man inolaxol på apoteket?
  • Knasis

Var köper man kokosmjöl?

• Knasis
    jeng skrev 2011-03-22 08:54:19 följande:
    Ja, det är jag som har tipsat om det tror jag! Jag har kronisk förstoppning och äter bulkmedel. har fått äta vanligt laxerande också förut.

Fiberhusk (physillumfröm) som tas ihop med ett stort glas vatten funkar ungefär likadant!

Bulkmedlet gör ju maten mindre kompakt i magen, så det ska bli mer som behöver ut varje dag (mängden minskar ju på lchf, eftersom man äter mat som kroppen kan ta hand om, och mindre mängder) så att man behöver gå lite oftare. Och då hålls magen igång bättre. Sedan om man har en period då man blir förstoppad så hjälper bulkmedlet till att komma över kullen så att säga, så att man inte riskerar en ond cirkel.

Jag har fått ta 3 påsar inolaxol, + laxerande 2 ggr i veckan (ibland 3) under lång tid. Men så plötsligt så kom jag över den där kullen, och nu klarar jag mig med 2 påsar om dagen och INGET laxerande! Kroppen har äntligen börjat fungera som den ska igen!  
    Hur mycket fiberhusk ska man ta?
  • Knasis

Tips på nåt gott att blanda i creme fraiche som kall sås till stekt kött??

• Knasis

Tack alla! Sambal är ju kanongott.. vitlök likaså... blir gott det!

• Knasis
    Faile skrev 2011-03-23 18:29:11 följande:
    Jag tycker det godaste bara är att ha i vitlök och lite peppar, inget annat.
    Men vill man testa lite annat så är curry, dijonsenap eller sambal oelek gott att ha också, blir lite sting
    Det lät också smarrigt..
  • Knasis

STÖRRE tuttar av LCHF??!!! NEJ!!!! Vill inte!!! Jag hoppas ju på att de ska bli mindre i takt med resten av mig.....

Varför skulle de bli större förresten??

• Knasis
    P28 skrev 2011-04-18 15:17:24 följande:
    Tänkte grilla baconlindad sparris till middag idag! I vanliga fall brukar jag koka dem i ett par minuter i en stekpanna med lite högre kanter, typ en traktörpanna. Häll av vattnet, ånga lite snabbt på plattan och på med lite smör och salt. Mums!
    Det är riktigt gott!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**