-
Imorgon blir en bakdag! Tack för receptet.P i a skrev 2013-02-26 21:56:48 följande:Jag gjorde chokladbiskvier åt gubben för ett tag sen! 3dl mandelmjöl, 2äggvitor och 0,5dl sötning (kan uteslutas), blanda ihop och klicka ut platta rundlar. Grädda 10-15min i 175grader. Smörkräm: 2äggulor, 1-2dl sötning efter smak o tycke, 2msk kakao, 150g rumsvarmt kokosfett/smör. Vispa ihop. Doppa/pensla med smält choklad, mörk. 100g räcker absolut! Blir ca 20st.
-
Jag är gravid och har ätit LCHF sen 28 dec pga gravdiabetes. Pratade med dietist först och hon tyckte det var helt ok. Hon ville egentligen att jag skulle äta frukt, men jag vägrar, äter vitkål istället, mer c-vitamin i det än i frukten som bara är socker. Hon tyckte att jag skulle äta godkänd fisk 2-3 ggr i veckan och inte vara strikt med kolhydraterna. Jag äter yoghurt och frömusli till frukost. Gick ned två kilo när jag började och har inte gått upp nåt sen dess (hade hunnit gå upp massor redan innan).HelenaWa skrev 2013-02-27 09:47:57 följande:HejsanHar precis fått veta att jag väntar mitt 3:e barn, beräknad i oktober.
Planerar att fortsätta träna och äta LCHF så länge jag mår bra, men kanske mindre strikt.
Jag tänkte lägga till lite mer nötter och bär, i värsta fall frukt om det går illa ;)
Är det någon annan som har en personlig erfarenhet av graviditet och LCHF? -
Mina killar är 3, 3, 4 och 5 år gamla, (och snart bebis). Jag är glad att ha barn tätt och vill absolut inte ha småbarnsåren avklarade. Vilken tur att alla människor är olikaLinda5 skrev 2013-02-27 16:24:47 följande:
Vi har 6 år emellan o jag begriper inte hur jag skulle hunnit med att vara aktiv med bägge om det hade varit tätare. Jag vill inte tänka på småbarnsåren som något man ska få överstökat. -
Nu tänkte jag skriva en lång "uppsats" och be om er hjälp. Situationen är denna:
Min man (43) har diskbråck och har äntligen börjat få hjälp av läkare (efter sex år), han äter mycket värktabletter (eller dricker alkohol) och har väldigt svårt att röra sig. Nu behöver han gå ned 20 kg så fort som möjligt. Äter lchf och har gått ned 3.5 kg men sen stannade det.
Dricker kaffe med ganska mycket mjölk (vägrar vara utan) mjölken är från bonde (4-5% fett). Äter oftast inte något på dagen och äter på kvällen en stor portion med vad som serveras i kött/proteinväg och ost och sallad. Har svårt att få i sig fett. Äter han mitt på dagen äter han ett paket bacon, två-tre ägg, halv halloumi.
(middag igår halv nio, första maten på dagen, grillad kyckling, gurka, tomat, en mozzarella, keso)
Jag tror boven är för lite fett, kolhydrater från alkoholen (ren sprit blandad med cola zero, snälla döm inte pga detta, det är annars morfintabletter som gäller och får jag välja så väljer jag alkoholen för honom).
Jag behöver hjälp att hjälpa honom, vad tror ni? Fråga gärna.
-
Japp, men han har ätit LCHF förut och gått ned iaf trots alkohol. Dicker inte alkohol varje dag, vissa dagar tar han tabletterna istället. Vet inte varför han gått ned förut och inte nu. Kanske bara jag som har för bråttom och tycker det går för långsamt.FrökenFrej skrev 2013-02-28 12:44:59 följande:Tilj75: alkoholen är det stora problemet skulle jag gissa. Eftersom kroppen fokuserar på att bli av med alkoholen så struntar den i fettförbränningen. Och är det dessutom alkohol varje dag så kommer den aldrig igång. Det är vad jag tror och har läst..
-
Hm, han har bara hållit på i tre veckor, gick ned 3.5 första veckan och sen inget. Men jag funderar så mycket på hur jag ska planera maten och försöka få honom att äta "rätt". (jag vet att man inte ska stressa men jag vill så gärna hjälpa honom när han äntligen fått hjälp och börjar få lite hopp)FrökenFrej skrev 2013-02-28 13:09:55 följande:Tilj75: när började han då?
-
Jag önskar att det var så lätt att bara skippa alkoholen. Men riktigt starka värktabletter funkar inte längre så det är morfintabletter som gäller. Med alkohol är han iaf kontaktbar och kan ta sig ur sängen på morgonen.FrökenFrej skrev 2013-02-28 14:09:59 följande:Tilj75: men det är ju ett jättebra resultat! Det kommer släppa. Men undvik alkoholen. Det blir fler problem med alkohol än bara diskbrocket i slutändan... Lycka till!
-
YTSHC, vad gör du här om du inte är intresserad?
-
Jaja, du har sagt det du tycker, hej då!YTSHC skrev 2013-02-28 20:11:23 följande:Hur vet du allt det där?
Sedan rackar jag bara ned på de som inte motionerar, alltså de som är stillasittande och rasar i vikt - det blir bara slappt fläsk kvar. -
Jag provar att slänga in min fråga igen för att kanske få fler tips:
"Nu tänkte jag skriva en lång "uppsats" och be om er hjälp. Situationen är denna:
Min man (43) har diskbråck och har äntligen börjat få hjälp av läkare (efter sex år), han äter mycket värktabletter (eller dricker alkohol) och har väldigt svårt att röra sig. Nu behöver han gå ned 20 kg så fort som möjligt. Äter lchf och har gått ned 3.5 kg men sen stannade det.
Dricker kaffe med ganska mycket mjölk (vägrar vara utan) mjölken är från bonde (4-5% fett). Äter oftast inte något på dagen och äter på kvällen en stor portion med vad som serveras i kött/proteinväg och ost och sallad. Har svårt att få i sig fett. Äter han mitt på dagen äter han ett paket bacon, två-tre ägg, halv halloumi.
(middag igår halv nio, första maten på dagen, grillad kyckling, gurka, tomat, en mozzarella, keso)
Jag tror boven är för lite fett, kolhydrater från alkoholen (ren sprit blandad med cola zero, snälla döm inte pga detta, det är annars morfintabletter som gäller och får jag välja så väljer jag alkoholen för honom).
Jag behöver hjälp att hjälpa honom, vad tror ni? Fråga gärna."
Har bara hållt på tre veckor, lite, jag vet, men vill gärna ha tips och förslag ändå. Och som sagt alkoholen kommer inte att försvinna just nu tyvärr, hellre alkohol än morfin.