• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

rasajj skrev 2011-03-29 05:28:53 följande:
    De har barerna och shakerna fran Atkins, for det forsta sa ar de fulla av soja i alla dess former sedan ar det ocksa sockeralkoholer. bara sa ni vet.
    De färdiga shakerna har inte soya i sin innehållsdeklaration alls. Och barerna har det som typ 5e ingrediens.

Naturdiets och nutriletts barer däremot har glukos fruktossirap som ingrediens 1 och soya som ingrediens 2 och 3. Betydligt bättre med Atkins produkter alltså!

Jag är inte heller ett stort fan av soya, men i de där mängderna tänker jag inte reagera. En bar är 60 gram och som 5e ingrediens innebär det att det kan vara absolut max 12 gram, och det är ju mindre eftersom det är många fler ingredienser listade i deklarationen. Sockeralkoholerna är jag inte heller superfrälst i, men hellre det än rent socker i dagsläget. Och hellre än fruktos glukos sirap så tar jag vad som helst

Troligtvis är vällagad mat ett bättre alternativ, ja. Men eftersom det är stor brist på sådan så har jag blivit sittandes både utan frukost och lunch vissa dagar, och då föredrar jag faktiskt att ha ett lager med shaker eller barer att ta till när det händer! 
  • jeng
    MamaLucy skrev 2011-03-29 07:58:14 följande:
    Hejsan :) Har nyss börjat med lchf. I helgen som var så gjorde vi lchf chokladbollar och i receptet stod det att man skulle ha sötningsmedel i, sukrin, och det hade vi i. Gott blev det! Men sen kollade jag på kolhydraterna i och det var ju massor!! Hur funkar det? Räknas inte sötningsmedlets kolhydrater på samma sätt eller ska man undvika det helt åxå? Blev lite förvirrad här nu *s*
    Kolhydraterna i sockeralkoholer påverkar inte blodsockret, så de räknas inte bland de vanliga nettokolhydraterna. Däremot så tar man tydligen fortfarande upp kalorierna i det eller ungefär hälften eller nåt var det sista jag läste.

men jag reagerade på det där nu också. För på mitt sukrin så står det vissa siffror, och på mitt sukrin melis står det NOLL...? Det låter ju lite skumt.... 
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-03-28 22:40:17 följande:
    Vad är de för knäcke? -nyfiken-
    Jag är också ute efter något färdigt knäcke med lite kolhydrater
    Atkins knäckebröd. http://se.atkins.com/ under produkter.
  • jeng

Fia,
    LCHF (eller lågkolhydratkost) sägs lindra astma och pollenallergi. Jag går med spänning och väntar här, för jag är superallergisk mot hassel, och den borde komma igång när som helst om den inte redan satt fart!! På mig funkar medicin som skönt är, men det är klart att man önskar att man kunde minska sina doser!

Madeleine,
    En matsked kokosfett ungefär har jag hört. Men som sagt, alla har säkert olika!  

• jeng
    Kavat skrev 2011-03-29 08:55:58 följande:
    Jag försöker hinna med att läsa här för att lära mig mer och få bra tips från denna underbara tråd, men det är mycket snack om andra dieter nu vilket inte jag är intresserad av.
    Är det inte en lchf tråd längre? Ska man söka sig någon annanstans? Någon som har tips på en "bättre" tråd för mig där de diskuterar lchf så tar det tacksamt emot!
    LCHF, Atkins och GI är ju i princip samma diet, åtminstone i sin strikta form. Så så konstigt är det ju inte att det diskuteras tillsammans.
  • jeng
    FiaFunderar skrev 2011-03-29 08:56:00 följande:
    Ja jag hoppas ju också att det ska finnas ännu ett PLUS med lchf mat Skrattande
    Han är ganska duktig med lchf maten så vi får väl se om allergin är lindrigare i år...
     Förra året hade vi en stor björk utanför fönstret så det gjorde ju inte saken bättre. I år bor vi på ett annat ställe men det fanns lite småbjörkar här på tomten också... men de har fått sig en omgång av motsågen Flört Sambon var väldigt snabb med att få ner dem!
    Hihi vi hade 2 JÄTTEstora björkar precis utanför sovrumsfönstret här i nya huset. Dom finns inte längre. Istället har vi 2 fina stubbar som vi ställer blomkrukor på
  • jeng

Riskiflickan,
    Jag VET. Men jag hälvdar fortfarande att jag hellre stoppar i mig sockeralkoholer än fruktos glukossirap eller vanligt socker. Och påverkan på blodsockret är inte i närheten av samma. Och vi har aldrig pratat om att byta ut mat, att välja en shake istället för en lagad lunch. Men om man inte har en lagad lunch, eller tvingas jobba över och inget finns att köpa som går att äta, då tänker jag stå fast vid att jag hellre tar en shake än sitter utan mat! Förut har jag alltid druckit naturdiets shaker, jag har ALLTID såna hemma. Inte för att byta ut måltider, utan föra tt kunna ta till. Men eftersom jag inte hade nån lust med att stoppa i mig 5 ggr min dagsranson kolhydrater i en enda shake, så är det inte ett alternativ nu.

Vad gäller vin och choklad så är det nåt jag gillar visst, men du har ju ingen aning om mitt intag. Om du hade det så skulle du inte säga nåt om det. Och eftersom det klagats på hur mycket jag (och några andra) räknar så borde du veta att jag har koll på mängden fett, precis som jag har koll på mängden av de andra näringsämnena protein, kolhydrater och alkohol.

Jag kan gärna förklara i detalj hur jag äter och vad jag äter och varför. Men jag tvivlar på att du är intresserad, för då skulle du inte fråga om saker som redan är diskuterat. Det är tråkigt att varje gång man ser ditt namn dyka upp så är det för att ifrågasätta eller rätta det nån annan har skrivit!  

• jeng
    Riskiflickan skrev 2011-03-29 09:32:46 följande:
    Jucea: gi LCHF å Atkins är inte samma, ens i sin strikta form, du får nog läsa på lite mer innan du kommer med sådana uttalanden :)
    Som du kanske ser om du bryr dig om att läsa så har jag skrivit att det är I PRINCIP SAMMA diet. 

Du som kan allt kanske ska ta och förklara vad LCHF, GI och Atkins går ut på då? Mina 20 böcker på ämnet verkar ju inte veta vad dom pratar om. 
  • jeng

Har en stor plåt med kycklignfileer i ugnen, och massa mumsig sallad i kylen!
    Kan inte bestämma mig för vilken maträtt jag ska blanda ihop det till först Kycklingsallad med fetaost och mums? Steka halloumi och ha till? Bearnaisesås? Dessa svåra val!

• jeng

Riski,
    Jag blir inte upprörd när jag bli ifrågasatt av någon som håller sig aktiv i diskussionen och som åtminstone verkar ha läst det som förekommer ett visst inlägg.

Som sagt - jag äter inte ägg. Jag har inte talat om att på rutin ta med mig shake istället för mat till jobbet, utan vi har pratat om något vettigt att ta till när det kör ihop sig och man av nån anledning inte har något att äta. Jag kan inte inleda varje inlägg jag skriver på ett ämne genom att citera alla andra inlägg som vi redan har skrivit på ämnet sedan tidigare!

Och ja - jag gick ner 35 kg efter första barnet, och 25 kg nu efter andra. Allt detta, inklusive graviditeterna, på 3 år! Så jo, jag tror nog att det jag håller på med fungerar.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**