• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Riskiflickan skrev 2011-03-29 10:03:40 följande:
    Eftersom LCHF förespråkar att man ska undvika alla former av onaturlig föda så tycker jag ändå att bars å drinkar inte hör hemma i mathållningen.
    Nej men det är ju knappast alla som äter LCHF som undviker alla tillsatser till varje pris! Jag tvingar ingen annan att stoppa i sig en Atkins-shake. Jag skrev om att jag var glad att JAG hade hittat nåt som löser MINA problem!
  • jeng
    Riskiflickan skrev 2011-03-29 10:11:17 följande:
    Jag är inne här varje dag och läser alla inlägg, jag har också gått ner över 30 kg på just detta sätt att äta, utan inblandning av andra sätt att äta. Klart att jag kan ge tips, dock är jag inte av den hysteriskt räknande typen då jag anser att det inte har med LCHF att göra å då många tydligen vill räkna så har jag inget att tillföra i just den diskussionen.

Jucea: det är väl ändå inget bra alternativ med bars å shakes, man blir ju inte så mätt på det heller. Kan du inte förvara tillåtna matvaror på jobbet?
    Jag tycker att det är ett bra alternativ för mig. Och jag blir alldeles lagom mätt.
    Andra får göra sin egen bedömning.
  • jeng
    Fröken Småland skrev 2011-03-29 10:24:20 följande:
    Samtidigt är det fruktansvärt svårt att hålla tyst när man ser en olycka på väg att hända...

Jag är också inne och läser här en hel del men skriver sällan något, det har inte blivit så bara. Det jag (och tydligen en hel del andra) reagerar på är att det kan bli väldigt missvisande för de nybörjare som kommer in och som ges intrycket att bästa sättet att gå ned i vikt och må bra är att följa råd som inte liknar LCHF-idén särskilt mycket alls. Särskilt som råden kommer från någon som gått ned exakt noll kilo på sex veckor
    Ärligt talat. Jag har lämnat tråden en gång, men fick fullt av meddelanden från trådanhängare som vad mig komma tillbaka. jag kan gå igen utan att mitt liv tar slut.

Och JA; LCHF är en viktreglerande diet. Det är alltså svårt att gå ner mer än kroppen tycker att den ska gå ner. Det betyder inte att JAG är nöjd med den vikten. Ännu svårare är det om man redan gått ner väldigt mycket i vikt på kort tid! 

Annika Dahlqvist är kanske inte heller LCHF-förespråkare då, eftersom hon talar mycket om 80/80/20, som en del får ta till när de fastnat på vågen, och som är det jag äter enligt nu. 
  • jeng

Det kanske är så att man bara ska skriva här om man äter enligt grundidén LCHF, följer 5/100, inte äter några som helst tillsatser, bara äter ekologiska produkter, äter max 20 gram per dag, inte räknar men ändå håller rätt fördelning på näringsämnena, inte har några problem med vågen och inte har några som helst funderingar på att eventuellt äta mer kolhydrater när kilona väl är borta. ja, och inget fusk tillåtet såklart!!

Men då kanske vi borde skriva om TS, och skapa en parallelll tråd där man faktiskt får diskutera de problem som kan uppstå. Och frågan är vilka som sitter kvar här sen?

• jeng

Stort TACK Azevedo!

Och Fröken Småland,
    På vilket sätt är mina 2 glas vin i veckan värre än någon annans 2 glas vin i veckan? Och mina 50 gram choklad i veckan värre än alla andras choklad, eller lchf-chokladbollar eller kladdkakor? Nu börjar det ju bli löjligt!

Jag VET att jag inte äter enligt grundidén på LCHF. Jag tycker att jag är ganska tydligt på det faktumet också, och ger inte på något vis sken av att jag tror att jag äter en LCHF som alla borde äta! Motsatt vad ni verkar tro så är inte LCHF en mirakelkur som funkar utan förbehåll för alla!  Jag vill äta LCHF, men måste samtidigt hitta en metod som fungerar för mig. Som sagt 80/80/20 är ju inte direkt ett okänt LCHF-begrepp. Men det blir mer och mer tydligt att det inte är välkommet att göra avsteg från den gyllene stigen här!

• jeng
    Marilla skrev 2011-03-29 11:06:41 följande:
    Hej, jag är ny i tråden och hade tänkt posta ett inlägg men verkar hamna mitt i en annan diskussion.
    Nåväl, jag postar ändå, here it is:

Angående inslaget i TV-4 nyheterna igår.
    Blir frusterad över att man i media oftast hänvisar till LCHF som en kost bestående i huvudsak av rött kött, bacon, smör och ägg. Det är ju en extremvariant.

I princip skulle man ju kunna äta LCHF och låta proteindelen bestå bara av fisk eller fågel, eller hur?

I min kost består proteindelen av en blandning mellan nöt- fläskkött, kyckling och fisk. Äter numera fisk två gånger i veckan i stället för en som tidigare. Kyckling ett par gånger och varierat annat kött de resterande dagarna. Äter också mycket mer grönsaker. Förstår inte vad som kan vara dåligt med detta?!
    Dessutom är maten väldigt god och mättande.

Det som jag har problem mer är att jag skulle vilja ha en vegetarisk dag i veckan, någon som har bra tips på detta? Inte utesluta ägg och mjölk och så, men hitta alternativ proteinkälla till kött/fisk.

Vegetariska proteinprodukter är ju fullt godkända på LCHF: Det går säkert att googla på LCHF veganer eller LCHF vegetarianer, för det finns gott om sådana som äter LCHF! Det man ska passa sig för är att vegetariska proteinprodukter innehåller kolhydrater, till skillnad från det mesta kött/fisk/fågel. Sedan är ju tex soya en kontroversiell produkt just nu vad gäller hälsoeffekter.

Jag får jättemycket protein från mitt sesamknäcke. Så du kan ju också laga en helt vegetarisk gratäng, och äta sesamknäcke eller liknande till!

Nackdelen med vegetarisk LCHF är att det är svårt att vara lika strikt - eftersom man ju i regel äter mer grönsaker! Men långt ifrån alla behöver ju heller äta jättestrikt på kolhydraterna för att få de effekter som man eftersöker!
  • jeng
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-29 11:14:34 följande:

Kollade innehållet i en Atkins bar. Exakt vad i den är LCHF-vänligt öht?
    Vad i sukrin är LCHF-vänligt?
  • jeng
    Och jag har aldrig påstått att en Atkins-bar är LCHF-strikt. Jag har sagt att det är tillsatser i, som kanske inte alla vill äta, jag har sagt att det är sockerlakoholer i, som kanske inte alla vill äta. Det jag har sagt är att jag ville ha nåt liknande mina gamla shaker, men utan allt idiotsocker. Det har jag hittat!

Tror ni på allvar att jag inte hellre skulle gå till cafeterian och köpa mat om det fanns nåt att köpa?
    Varför måste det alltid bli helt extrema diskussioner så fort någon tycker eller tänker något som inte är strikt LCHF? Är det verkligen konstigt att LCHF får en sektstämpel när man läser vad som försiggår här?

"Det här är det bästa för dig. och för ALLA utan undantag! Du ska följa det här! Följer du inte det här kommer du att staffas och förskjutas och eventuellt också stenas till döds! Välkommen till LCHF!"
  • jeng
    Marilla skrev 2011-03-29 11:32:42 följande:
    Tycker inte det ser så farligt ut. Hur många g kolhydrater är det på en bar? Om det är lågt ( > 5g) skulle jag också kunna tänka mig att ta en sådan vid något enstaka tillfälle om jag inte hade bättre alternatvi.
    Tex, man är på Ullared och shoppar hela dan, inte så lätt att hitta nåt att äta där (förslag?). Då skulle man kunna ta sig en sådan bar.
    Det är ca 15 gram kolhydrater i den baren jag har, men det mesta är sockeralkoholer. Det är alltså 2-3 nettokolhydrater i en bar, vilket först och främst är det som ska räknas med. Sockeralkoholer har också viss påverkan, men inte i närheten samma som socker. och speciellt inte samma som fruktos-glukos sirap som övriga märken har som högsta ingrediens.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**