Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

korin skrev 2012-04-03 08:25:44 följande:
    Har en liten fundering.
    Om man vill gå ner i vikt, gärna vara så strikt som möjligt och eventuellt gå ner lite fortare.
    Men jag älskar ju att träna och tränar varje dag. Kan man då öka kolhydratintaget om man tränar utan att gå upp så att säga? eller ska man fortsätta hålla 20 om dagen?
    Det är bara att prova. Det finns ju inget facit utan vissa personer är mer känsliga för kolisar än andra.
  • Martina 76
    sara1981 skrev 2012-04-03 08:11:09 följande:
    4 port
    500 g broccolibuketter
    1 gul lök
    1 msk smör
    6 dl vatten
    2 grönsaksbuljongtärningar
    2-3 dl grädde
    2 dl riven ost, gärna smakrik

Gör så här
    Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en kastrull. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt koka upp. Lägg i broccolin och låt den koka mjuk. Mixa broccolin och tillsätt grädde, låt soppan koka upp, lägg i osten, låt smälta.
    Den här har jag också gjort - den var galet god!!!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-03 09:39:57 följande:
    Håller man sig verkligen mätt på soppan? Behöver man inte äta mer protein?
    Jag hade inget vatten utan spädde med grädde och hade i mer riven ost än receptet och också ett paket philadelphiaost. Jag höll mig ordentligt mätt!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-03 12:59:53 följande:
    Det var inga som helst problem att köra styrketräning på fastande mage Inte heller att köra tungt på spinningen, men däremot sprintarna var lite jobbiga, kände mig inte lika uthållig som vanligt.

Ser fram emot kvällens PT-pass   
    Herregud vad du tränar kvinna! Du är stenhård!

Själv fick jag min planerade lunchpromme inställd pga leverantörslunch. Så istället för en rask promme på 40 min blev det fläsk med löksås (som var så mjölig att jag inte vågade äta mer än en tugga) och broccoli. Ingen träning idag mao! Suck! 
  • Martina 76
    Maruid skrev 2012-04-03 13:06:30 följande:
    Var har du hört att man ska undvika rapsolja? Det har då aldrig jag hört. Tvärtom.
    Har också hört att man ska undvika rapsolja och solrosolja. Tror att det har med omega6-halter att göra. Olivolja däremot är väl nyttigt?
  • Martina 76

Raps- och solrosolja är väl heller inte lämpligt vid upphettning om jag inte missminner mig. Kokosolja däremot är en av de mest värmestabila oljorna.

• Martina 76
    Maruid skrev 2012-04-03 14:10:57 följande:
    Ja, som sagt. Man hör mycket. Men exempelvis kostdoktorn, kostrådgivnar.se och många legitimerade kostrådgivare har rapsolja och olivolja på sina listor över bra livsmedel. Men jag ska skriva en direkt fråga till deras frågelåga.
    Fast läser man Andreas Eenfeldt bok Matrevolutionen så skriver han just om att för stor andel omega6 i förhållande till omega3 är inflammationsdrivande. 
  • Martina 76

Citat från kostdoktorn.se:

"Med andra ord – undvik framförallt växtoljor och margarin tillverkade av sådana. De är helt nya i människans kost, och ger dig lätt enorma mängder allergiökande Omega-6. Undvik även industrimat med ”vegetabilisk olja” som större ingrediens. "

• Martina 76
    Hon den där skrev 2012-04-03 14:24:08 följande:
    Jag tänkte höra vad ni tycker om det här :

Frulle: 2 skivor av mitt lowcarb bröd som jag skrivit om tidigare i tråden. 2 kokta ägg i skivor på brödet tillsammans med majonäs. 1 kopp kaffe med grädde. 1 stort glas vatten

Lunch: 2 stekta ägg med några skivor bacon. en stekt tomat. 1 glas lättmjölk.

Middag: 1 stekt kycklingfilé, blandsallad med nån god dressing och ev Fetaosttärningar. 1 stort glas citronvatten.

Kvällsmat: 1 kokt ägg med majonäs och 1 dl räkor. 1 stort glas vatten.

Är det ok att äta under en dag? Det är ganska mycket mat för att vara mig. Inte van att äta så många mål.               
    Ät inte om du inte är hungrig. För mig låter det mycket och ofta. Jag skulle också skippa mjölken då carbsen lätt drar iväg då. Jag tror att du kommer tröttna på alla enformiga ägg!!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**