• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Dissan skrev 2011-08-30 19:02:44 följande:
    Vad är vlcd?

Kul att du mår bättre, blir en sporre för mig:)
    VLCD = Very low calory diet, alltså shakediet oftast.

Är det någon här som har några bra recept på rättika?
    Gjorde gratäng på det idag och det blev ju jättegott, så vill gärna testa rättika på fler sätt.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    By Starlight skrev 2011-08-31 21:52:00 följande:
    Hej! Vad anser ni om ny info som just nu kommit ut att det är köttindustrin som från början skapat denna diet? Ekot gick ut med det idag.
    Jag har en LCHF-bok här hemma som jag bläddrar i och funderat på att börja med..Men blir så osäker ibland..Och nu blev jag ännu mer osäker.
    http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-vinner-oavsett-finansiering

Där finns bra info om den biten.
  • Faile
    jema skrev 2011-08-31 23:48:56 följande:
    Skulle vilja äta LCHF igen. Gick ner i vikt och blev fri från värk när jag provade förra året.  Men jag får inte tiden att räcka till och tycker att det är besvärligt att modifiera alla recept utifrån allergier och så... Det tar rätt mycket tid att tänka om och lära nytt. Jag vill dessutom göra mat vi kan äta hela familjen.

Hur gjorde ni för att komma igång?
    Jag bad om hjälp med en färdig tvåveckorsmeny, som nu finns länkad i ts. Den hjälpte mig jättemycket med både inspiration och bra lchf-mat i början.
  • Faile
    Duntoffla skrev 2011-09-01 14:11:04 följande:
     I kväll ska jag på föreläsning av Ulrika Davidsson ang LCHF. Även om hon kanske inte är mest känd för LCHF så hoppas jag på lite matnyttig info
    Vad kul, hoppas det blir bra.

Om några veckor är Skaldeman och Jimmy moore här på Åland och föreläser, då ska jag gå tänkte jag.

Var så kul när jag handlade idag så var vi 3 st i kön och våra korgar hade nästan identiskt innehålll, ni vet, grädde, ostar, bea, smör osv. Lite kul när man ler mot varandra så där igenkännande.
    Lchf kanske är en liten sekt ändå
  • Faile
    Duntoffla skrev 2011-09-01 14:26:29 följande:
    *ASG* En del är med i scientologerna, andra i LCHF

Ja, blir man bjuden på föreläsning tackar man inte nej även om jag hellre skulle höra Skaldeman. Men  
    Haha precis

Brysselkål hörni, det är ju jättegott och jättebra. Har upptäckt det nu liksom...
  • Faile
    adams family skrev 2011-09-01 18:05:32 följande:
    Oj oj då har det rasslat till igen LCHF är helt sanslöst och min kropp och jag vill lite annorlunda jag har nått min målvikt på 60 men det stoppar inte utan nu har jag gått ner till 57 så har ökat kolisarna lite med att lägga till lite mer frukt och ta in ett flatbröd eller finncrisp på daglig basis och unnar mig en extra bit choklad lite oftare. Min kropp vill uppenbarligen ner ännu mer trots att jag är nöjd. Ett litet problem med fruktintaget dock jag blir supersugen och känner att kylskåpet får dragningskraft på mig igen vilket jag inte vill för det bästa med att skippa kolhydraterna är ju att man inte är sugen hela tiden..Får nog lägga till mer grönsaker istället...  Två år med LCHF och många fler blir det men i lite liberalare tappning kanske en rotfrukt emellanåt...

Nu blir det snart rullader på lövbiff med gorgonzla i och rostad broccoli...smaskens....  
    Låter supergott, det får bli fredagsmaten här imorgon helt klart.
  • Faile

Seriöst, senaste två dagarna har vi ätit godaste maten ever!

Stek färdigt fläskkarrébitar ( eller vilket kött man nu vill ha ).
    Smörstek champinjoner eller kantareller, tillsätt blåmögelost om man gillar det, samt lite grädde kanske 1 dl och låt koka ihop. Krydda.

Lägg köttbitarna i en form, lägg över svampstuvningen och häll över skyn från stekpannan.
    Gratinera med riven ost och låt vara i ugnen tills osten har den färg du vill.

Himmelskt!!

• Faile
    rednose skrev 2011-09-02 22:02:39 följande:
    Jag har tappat sugen alldeles.
    Plåtat press i tre dagar och stressat runt som fan så jag är iof trött nåt otroligt o kanske känner mig uppsvälld av den anledningen. Sista dan på månadstrubbel oxå men det känns bara skit alltihop.
    Får nog minska på grädden lite...
    Sista kilona verkar ju sitta svinhårt o jag vågar inte ens upp på vågen för då blir jag bara besviken att FORTFARANDE inte kommit under 70 strecket.
    Fan.
    Nu vet jag inte hur strikt du äter, men tyckte rådet från den här bloggen var riktigt bra faktiskt,

http://www.tommytappar.se/styled/index.html

Att målet är att ligga runt 5-10 kollisar om dagen, för fuskar man lite är man fortfarande inom gränsen s a s. Tyckte även hans promenadtips var bra.

Har du testat att fakira? Jag har gjort det nu första gången ordentligt, gått ner 1,5 på 2 dagar och då är idag första mensdagen.

Det är inte så långt kvar nu, kom igen du kan klara det!
  • Faile

Jag hittade salta jordnötter igår som enligt påsen bara innehåller 3gr carbs/100.

Hur är det möjligt, ska man vara skeptisk och äta med försiktighet ändå eller vad säger ni?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**