• Faile
    mj82 skrev 2011-09-09 20:38:49 följande:
    Kan man enkelt säga att man ska ta bort allt bröd pasta potatis o andra tillbehör, äta måttligt med grönsaker o mest kött/fisk m.m... ?? Dum fråga kanske men är nybörjare...:)
    Nja, det beror på varför du äter lchf?

Äta för att behålla vikten så funkar regeln 5/100. Ät fritt av allt så länge kolhydraterna är max 5gram / 100 gram, ungefär.
    Minska i vikt, ät max 20 gram kolhydrater totalt om dagen.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Yllas skrev 2011-09-10 19:17:39 följande:
    Trevligt med en LCHF tråd! Hoppar in här!

Jag testade att göra om mina oopsies imorse och de blev kanon!

3ägg
    100g färsk ost
    lite sesamfrön 
    lite solrosfrön
    lite salt

3 ägg varav jag vispar vitan hårt från alla ägg men sparar bara 2 gulor.
    Blandar gulorna med färskosten (OBS jag använder eldorados färskost för den är mer naturlig än philadelphiaosten). Blandar även i sesamfrön + solrosfrön. Vänder försiktigt ner äggule smeten i den vispade äggvitan. Klickar ut 9 st oopsies på plåt, 150 grader 25 minuter Volia!

Någon annan som har något roligt oopsie recept?

Förresten bröd på mandelmjöl, jag har läst att mandel kan härskna snabbt, framförallt mjölet som man kan köpa? Någon som vet mer om det?

Har också hört att mandelmjöl typ möglar rätt snabbt. Men vet inte direkt hur snabbt.

Jag brukar göra knäckebröd på mandelmjöl som blir jättebra. En sats räcker ca 23- dagar och så länge håller sig iaf brödet bra.

3 ägg
    3 dl torrvaror ( linfrön, mandelmjöl och kokosflingor i lika delar )
    Rör ihop med gaffel och tillsätt eventuell krydda.
    Bred ut på en plåt med bakplåtspapper och smeta ut smeten tunt.
    175 grader i 10-15 minuter och sen sänker du till 50 grader i 60 minuter.

Väldigt gott.
  • Faile
    Faile skrev 2011-09-10 19:32:24 följande:
    Har också hört att mandelmjöl typ möglar rätt snabbt. Men vet inte direkt hur snabbt.

Jag brukar göra knäckebröd på mandelmjöl som blir jättebra. En sats räcker ca 23- dagar och så länge håller sig iaf brödet bra.

3 ägg
    3 dl torrvaror ( linfrön, mandelmjöl och kokosflingor i lika delar )
    Rör ihop med gaffel och tillsätt eventuell krydda.
    Bred ut på en plåt med bakplåtspapper och smeta ut smeten tunt.
    175 grader i 10-15 minuter och sen sänker du till 50 grader i 60 minuter.

Väldigt gott.
    2-3 dagar ska det vara, inte 23
  • Faile

Hur många kollisar är det i det där LOwCarb-brödet? Så jag vet om jag ska be någon köpa med sig från Sverige nästa gång vi får besök.

• Faile
    Dissan skrev 2011-09-11 21:54:07 följande:
    Någon som provat att äta fakir i veckorna, typ mån-tors och sen vanlig öchf kost resten?
    Tror ni det skulle funka? Tror inte att jag kan äta bara enligt fakir om jag inte har ngt roligare att se fram emot inom en snar framtid...
    Jag äter så just nu.
  • Faile
    Duntoffla skrev 2011-09-12 10:44:23 följande:
    Hur funkar det för dig?  Händer det något med viktminskningen? Hur ser en matdag ut med fakir?
    Tycker det går jättebra, just att det är några dagar bara.

Mån - tors ser ut ungefär så här,

Frukost: två kokta ägg med lite majjo
    Lunch: omelett med bacon eller bara ost&skinkrullar
    Middag: Fläskkarré med bea, eller karré med smörstekt svamp över och sedan ostgratinerat i ugnen.

Däremellan dricker jag kaffe med kokosfett i.

Jag började förra måndagen och gick ner över 1kg före fredagen. Nu har jag ätit kanske runt 20-30 g per dag i helgen och står stilla, så får se vad vågen visar imorgon igen
  • Faile
    Duntoffla skrev 2011-09-12 12:31:10 följande:
    Blir det ngn ändring på magen när du ökar på lite kolisar över helgen? 

Jag har också vägning imorgon. Hua! 
    Nej inte direkt. Har ju bara ökat på grönsakerna i princip.
    Drack däremot några glas rött i fredags och jäklar vad det slog till snabbt. Hade dessutom värsta baksmällan någonsin i lördags....
    Kan alltså inte rekommendera att dricka alkohol om man fakirar

Men rent allmänt känner jag mig lite svängig faktiskt, lite yr och illamående i perioder under dagarna. Men hoppas det ska gå över när man vant sig, för jag tänkte köra så här ett tag.
  • Faile
    villis skrev 2011-09-12 13:22:35 följande:
    Idag stod vågen på under 70 kilo för första gången på 6 år! helt underbart, och ändå har jag faktiskt ätit lite mer kolhydrater i helgen än under veckorna!
    Jag hoppas det fortsätter såhär under veckan, känns så underbart! Nästa helg firar vi våran dag, så då blir det god mat, lite vin och fusk, men det är vi värda! :D
    Vad härligt, grattis!!
  • Faile

Matdagboken.se har ofta, inte alltid, alternativ typ msk,st, dl och sånt som gör den lite lättare tycker jag.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**