• Bonanza

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jucea - men jag förstår inte riktigt hur jag skulle justera det. Äta mindre kolhydrater än 15-20 gram per dag går helt enkelt inte, så vill jag inte leva. Då räknar jag hellre kalorier. Och att äta mer kolhydrater lär väl inte gynna viktnedgången?

Blir så trött och sur bara. Visst, jag slipper vara hungrig och det är ju jättebra. Men varför lyckas alla andra rasa i vikt när jag bara tappat lite vatten i början och sedan ingenting mer?

• Bonanza
    Teskedsmamman skrev 2011-05-15 12:10:53 följande:
    Beror på hur mycket kontrollmänniska man är, jag pallar inte väga mig en gång i veckan, jag måste väga mig varje dag och går jag upp lite vet jag att jag slarvat antingen med kolhydraterna eller vätskan... Så jag är väl undantaget (vet att vi är fler) som bekräftar regeln.
    mamman i skogen skrev 2011-05-15 11:17:38 följande:
    Tacokryddan innehåller massor med socker men man kan ju inte kräva allt när man är bortbjuden... Tycker det låter styrålande att hålla sig från de mest kolisrika sakerna..man får ju välja själv när det är "fest och fusk" och just när man är bortbjuden bryr jag mig inte om att det kanske är kryddor med socker eller såsen är redd på mjöl..
    Fast jag räknade på det där, med 1 kg blandfärs, 1 påse fajitakryddor och 1 förp med milda fraiche (hade ingen CF hemma) så hamnade den på 2,5 gr kh/100 gram... fast nu fullkryddar vi inte eftersom barnen inte gillar superkryddat...

Här trillade jag av spåret igår, har hamnat i en svacka eller nåt, känns meningslöst att hålla på med LCHF men på det igen idag! Blev nåt hekto godis och en stor skål popcorn med smör till ESC igår.... Ska försöka hålla hög vätskeintag idag så får vi se på tisdag vad groffandet gav för resultat....
    Det känns som att jag har missat något här. Är det viktigt att dricka mycket för viktnedgången? Varför?
  • Bonanza
    yena89 skrev 2011-05-15 14:38:28 följande:
    Du äter ju itne kolhydrater längre som binder vätska så ja, man borde öka sitt vätskeintag, och det känner man nog av. Ketos kräver också större vätskeintag :)
    Själv drack jag knappt nåt glas om dagen tidigare. Nu dricker jag säkert 1-3 liter om dagen :)
    Jo, men den delen förstår jag. Men hon uttryckte det som att vätskeintaget hade med viktnedgången att göra, därför undrade jag.
  • Bonanza
    Teskedsmamman skrev 2011-05-15 18:57:08 följande:
    Inom all viktminskning är det viktigt att vätska upp kroppen då man sköljer ut slaggprodukter ur kroppen, när jag gick på GI drack jag dåligt och viktminskningen stannade i princip upp helt, jag började sedan dricka ordentligt och vips började kilona trilla igen...
    Okej! Då ska jag se till att dricka mer nu framöver, för jag vet med mig att jag har slarvat något enormt med det.
  • Bonanza
    yena89 skrev 2011-05-15 20:10:01 följande:
    Va inte för ivrig bara, för dricker du för mkt blire vattenförgiftning
    Ha ha, jo men dit är det nog långt. Ligger nog en bit under en liter om dagen som det är nu. Inte alls bra.
  • Bonanza

Jag vaknade med världens ont i halsen och planerade ett ordentligt "avsteg" med makens glass som finns i frysen. Men sedan visade vågen lägsta vikt på länge (om än bara med 2 hekto, men det är ju bättre än inget), så nu håller jag mig nog på mattan.

• Bonanza

En typisk dag för mig idag, och den ser ut såhär:

Fett 76.36%
    Protein 21.14%
    Kolhydrater 2.5%

10 gram kolhydrater.

Sedan efter jag räknade ut det här så åt jag tre bountys (men mina i är i form av chokladbollar), vilket ju lägger på ca 4 gram kolhydrater. Men det ger ju ändå bara 14 gram.

Så jag fattar verkligen inte varför min viktnedgång uteblir. Jag har hållt på i fyra veckor nu, men vågen står still. 2 hekto ner i morse, men det är det första på två veckor.

Vad kan jag göra annorlunda?

• Bonanza
    Linda1976 skrev 2011-05-17 06:54:37 följande:
    Det är ju inte så länge sen du var gravid, jag skulle gissa på att det är hormoner som ställer till det.
    jeng skrev 2011-05-17 08:24:40 följande:
    Bonanza,
    Jag håller med Linda!
    För mig har det båda graviditeterna tagit 5-6 månader innan kroppen gått med på att släppa ifrån sig minsta kilo (förut det man tappade precis i början då)!! Trots att jag har rört mig bra och ätit ganska strikt GI! Sen plötsligt en dag så var det som att kroppen fattade, och så började det går neråt! 
    Men åh vad typiskt. För då blir det nog så att jag blir "tvungen" att gå tillbaka till lågkalorikost, för det gick jag i alla fall ner i vikt med. Hur tråkigt det än var. Och just nu är vikten det absolut primära. Välmåendet får komma sen...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**