• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilda Tiger skrev 2011-10-13 11:31:13 följande:
    Ja, förr åt man ju tex pannkaka ibland, grönsakssoppa ibland... så är ju inte verkligheten för de flesta LCHFare.

Ang magen - är det bara jag som har skitsvårt (hihi) att bajsa efter att ha börjat med denna kost? Jag håller med om att man fiser mindre, magen bullrar mindre, jag upplever inte magen som så "tom" då jag är hungrig och jag älskar att kunna ha byxorna knäppta även på kvällen. Men jag är så trög! Har kokosfett i teet minst två gånger om dagen, ibland tre, så det blir 20-30 gram om dagen.
    Jag tyckte också att magen blev hård och trög men sedan jag började med frökex så har jag inga problem. Superskönt för jag blir galen när magen inte fungerar på ena eller andra hållet.
  • Maruid
    Anansi skrev 2011-10-13 12:51:11 följande:

Inte riktat till någon speciell utan mer en reflektion av saker jag läser och hör om lchf.

För det första: 0-20 gram kh per dag räknas som strikt lchf, och jag tror att de flesta räknar intag upp till 100 gram kh per dag som lchf-kost. 

Att börja sitt lchf-liv med att börja räkna mängden protein och kalorier tror jag är onödigt! Dels för att kroppen tar en tid på sig att ställa om sig och dels för att det är olika från person till person beroende på startvikt, hormonbalans, ämnesomsättning, hur mycket man rör sig, om man svältbantat tidigare osv osv...

Man måste låta det få ta sin tid. När kroppen ställt om sig kan man känna hunger och mättnad på ett helt annat sätt än tidigare. Fram tills dess är det bättre att äta sig mätt på fett och proteiner trots att det den dagen blev fler kalorier och mer proetin än man tänkt. Om man ätit lchf i några månader genom att hålla sig till kött/fisk/ägg, ovanjord-grönsaker, fullfeta mejerier och nyttiga fetter och ändå inte går ner i vikt eller hamnar på en långdragen och envis platå, då kan man börja räkna på vad man äter och ändra kosten. Men inte efter bara några veckor.

Så tänker jag.    

I den bästa av världar håller jag också med dig. Men jag måste säga att jag känner mig aningen utpekad av ditt inlägg då jag är en av de personer som bara under de senaste dagarna varit inblandad i diskussioner kring liknande frågor.

Men jag kan ju bara svara för mig själv och kan säga att jag för det första har en väldgit stor övervikt att gå ner, det rör sig om många kilo och inte bara lite kärlekshandtag eller en liten mage som ska bort.

För det andra har min relation till mat under i princip hela mitt liv varit störd och det var rätt nyligen jag insåg att jag inte bara äter för mycket utan att jag inte alls kan hantera min relation till mat. Därför är lchf för mig inte bara ett nyttigt sätt att äta utan också ett sätt att hitta balansen, inte bara i vad jag äter utan också i hur mycket.

Så för min del är det (tyvärr) tvunget att räkna och balansera. För jag har helt enkelt inte känsla för de raka begränsningarna i vad och hur mycket jag kan äta som andra säger att dem har.

För min del tycker jag att alla i tråden väl får göra som de vill och trivs med. Vissa räknar, andra räknar inte. Vissa fuskar nästan dagligen (vilket jag gjort i princip jämt förut och se vart det lett mig). Så jag tycker helt enkelt att man får väl göra som man upplever känns bäst och jag har ställt just dessa frågor eftersom jag är en människa om trivs med att grunda mina beslut på fakta. Jag må vara märklig eller ha fel inställning men då får det väl vara så.
  • Maruid
    Lisa79 skrev 2011-10-14 12:50:47 följande:
    Jag är grymt nyfiken på LCHF och jättesugen att testa!
    Dock sitter det gamla tänket djupt inprintat i mig att fett är farligt. Frukt, grönsaker och light är bra.
    Det kan nog bli en tuff kamp bara att tänka om..

Sen är det resten av familjen..
    Min man i stort sett vägrar äta LCHF, han vill heller inte äta vispgrädde-mat så där har jag ett stort problem.

Men han ska jag nog kunna övertala

Hur är det med barn och LCHF?
    Jag har en son som är 9 år och mullig.
    Vi har varit hos dietist med honom och enligt henne är det fettsnålt och light som gäller så jag blir så kluven!
    Inte jättebra att ge honom en massa gräddmat + kolhydrater antar jag..

Hade jag bara mig själv skulle jag sätta igång på studs!

Hur gör ni andra med resten av familjen?     

Min man är en vandrande sockerchock men äter gärna fett, grädde och allting annat också. Trots det måste han ha en grym ämnesomsättning då han i princip är underviktigt.

Sedan jag började med lchf tycker jag inte att vi har problem. Om jag gör exempelvis köttbullar så får han potatismos och jag tar blomkålsmos eller gräddstuvad vitkål. Till en biff eller kycklingfilé eller korv så kan man ju variera tillbehören precis som man vill. Han äter också mycket bröd så ofta får han bröd vid sidan av maten om han så önskar.

Men jag tycker generellt att alla vuxna individer är ansvariga för sin egen kost. För helt ärligt, om du är intresserad av lchf och tycker det verkar rätt väg för dig, ska du då stå tillbaka eller behöva komplicera ditt liv för att din man inte ville äta på ena eller andra sättet? Förstår din man ens vad lchf egentligen innebär för många som är väldigt negativa vet helt enkelt inte hur man äter i praktiken. Min man är rätt förvånad över hur bra vi båda äter och har flera gånger tyckt att min mat faktiskt varit att föredra då han smakat. Kanske är det fördomar som du möter och inget mer än så? Hade jag varit du hade jag utmanat min man att testa en månad, efter det tror jag helt enkelt att även han kommer gilla det eftersom det inte bara ger viktnedgång utan många andra hälsofördelar.

Vad  gällande barn så är vår dotter bara 4,5 månad men med med tanke på mina upplevlser av lchf och allting jag läst och rekomendationer jag fått kommer mina barn absolut äta helfet mat och aningen mindre kolhyderater och då av bättre källor så länge jag har något att säga till om. Läs om lchf och barn, det är spännande!
  • Maruid
    poiuy skrev 2011-10-14 10:42:13 följande:
    Jag har åter igen gett lågkolhydratkost ett försök, inne på femte dagen. Men... det känns aldrig som att jag blir mätt? Eller, magen säger att den är full, men kroppen fortsätter säga att den vill ha mer? Som att den får en massa mat den inte vet vad den ska göra av? Jag vet inte, det är jättejobbigt, jag vet inte om jag ska äta mer eller inte, och speciellt inte när det nästan är fysiskt stopp, att jag liksom inte får i mig mer för att jag redan fyllt magen. Det lägger sig dessutom inte heller, det lugnar sig bara lite om jag äter något med lite mer kolhydrater, tex en sked jordnötssmör, eller en mörk chokladbit.

Jag vet inte ens vad jag vill ha sagt med det här, haha. Någon som känner igen det eller har något tips? Det kanske går över när kroppen är mer van?
    Det är ju väldigt vanligt att man är mer hungrig/sugen de första veckorna på lchf. Själv tycker jag inledningsvis att det varit bättre för mig att äta mig mätt på bra saker som fett och proteiner för att inte falla för suget på andra saker. Med tiden jämnar det ofta ut sig och ju mättare man håller sig ju bättre blir det. Exempelvis dricker jag gärna en kopp te med en matsked kokosfett och möjligen en matsked grädde. Det håller verkligen suget under kontroll för mig.
  • Maruid
    Milleman skrev 2011-10-15 11:14:00 följande:
    Vad äter ni till middag idag?

Jag börjar känna mig enformig. kött och bearnaisås i all ära, men ja... Variation krävs... Något tips på nått gott, gärna med feta ost då det är fetaostens dag idag :)

men den kan vara tillbehör bara så den behöver inte ingå i middagen.

jag har torsk, kyckling och fläskytterfilé hemma.     

Jag har flera gånger stekt upp kycklingfilé och lagt i en form. Sedan rört samman creme fraiche, grädde, fetaost och röd pesto. Häll över kycklingen och gratinera i ugnen.
    Jag äter det med sallad och gärna lite oliver.

Idag har jag dock ingen aning om vad det blir. Mannen ska näligen äta linsgryta som han önskat i flera dagar och jag skulle egentligen gått på fest. Har dock ingen ork så bestämde mig för att stanna hemma. Och frågan är då vad jag ska svänga ihop till mig... Just nu lutar det åt kycklingsallad men vi får väl se.

• Maruid
    Vilda Tiger skrev 2011-10-15 21:01:14 följande:
    Idag har jag ätit:

1 pepparkaksfralla a la LCHF med bregott och ost
    omelett på 2 ägg, lite ost och babyspenat
    te med kokosfett och lite vispgrädde
    1/2 dl chokladmousse (vi hade besök) och en klick vispad grädde
    4 LCHFpannakakor, åtta hallon och 1/2 dl turkisk yoghurt
    8 skivor ost med lite smör
    2 bitar 86%ig choklad

Okej, jag vet att jag har ätit ganska mkt "godis" idag, för vi har haft lite kalas. Men hey, är det ovanligt mkt? Vad tycker ni? Skulle ni kunna äta så här eller känns det som väldigt mkt mat? Jag undrar hur ni äter, ni andra, alltså hur i förhållande till mig, och hur ni reagerar på det jag äter. Jag känner att de där bitarna choklad jag åt sist skulle jag ha struntat i, för jag har ont i magen nu.
    Min direkta reaktion - var är maten? Mängdmässigt hade jag kunnat äta det och tror inte att det är konstigt mycket. Vet dock inte hur det ser ut i näringsfördelning men det vet säkert du. Oavsett så äter jag nog själv mycket mer "mat" och hade gärna bytt ut pannkakor, ost och choklad mot middag i form av proteinkälla, grönsaker och sås.

Sedan tycker jag att det är helt normalt att man festar till det ibland och äter saker som kanske inte ingår i ens vardagliga intag, det tillhör ju också livet.

Men om det fungerar för dig att äta så som du beskriver så är det väl bara att tuta och köra : )
  • Maruid
    BeccaStina skrev 2011-10-16 20:27:15 följande:
    är det någon som vet hur många kolhydrater det räknas i frökex som är gjorda på
    2 dl linfrön
    1½dl sesamfrön
    1dl solrosfrön
    1dl pumpakärnor

vet ju inte vad en dl väger i det olika formerna :/
    någon annan som har gjort efter de receptet??
    Jag använder det recepetet.
    En sats väger ca 340 gram och innehåller ungefär 18 kh.
    Jag har skrivit in mitt i matdagboken och väger sedan mina frökex. Två rätt lagom bitar väger typ 20 gram.
  • Maruid
    lina Sofie
    Jag äter mkt omelett och ägg över huvud taget, och ost, för jag äter inte kött, fisk eller fågel. Grejen är att det inte funkar i dagsläget. Jag har inte gått ner på snart tre veckor, och jag gick nog bara nner vattenvikt i början med. Trist!
    Ja, jag vet att du är vegetarian och det kan ju komplicera det hela. Men det går ju att hitta alternativ även om det är svårare. Jag var inbjuden på en middag där vi fick stekt halloumi med rättikagratäng och en sallad med fetaost. Supergott!
  • Maruid

Vågen pinnar neråt sakta men säkert, minus 5,2 kilo totalt. Tycker dock just nu att midjemåttet är mest fascinerande, 9 cm på fem veckor! Woho!

• Maruid
    Vilda Tiger skrev 2011-10-17 09:18:59 följande:
    jag tycker jag har gott om alternativ. En del LCHF;are förbjuder sojaprodukter men det gör inte jag. Jag tycker de är bra och det finns ju inget so säger att de kan sakta ner viktnedgången. Halloumi är jättegott! Det finns gott om sådana utan animaliskt löpe, vilket jag inte äter.
    Nej, äter du soja är ju alternativen absolut fler. Men jag kan ändå förstå att du får trixa oxh fixa mer än oss som äter animaliska produkter. Har vänner som också är vegetarianer och inte äter animalisk löpe men det börjar ju i alla fall komma betydligt fler ostprodukter med vegetabilisk ystningsenzym på maknaden. Falbyggden har till exempel rätt många sorter. Både kul och gott ; )
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**