• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilda Tiger skrev 2011-10-17 11:10:42 följande:
    Du får gärna tipsa mig om du vet vilka ostar Falbygden har! Jag har tre, fyra sorter jag vet är fria från animaliskt löpe om vi talar hårdost, men vidgar gärna mina vyer.
    Dem har en jättebra hemsida där man för varje ost kan se  vad de innehåller och deras ursprung.
    Men tips på hårdost är deras 

Tomme de Chevre, den finska ementalern (finns i varianter) och en ost som heter chevrett. Sedan finns det hur mycket mjuka dessertostar som helst och då äter jag helst getost eller stilton.

• Maruid
    Isalisa skrev 2011-10-17 13:36:41 följande:
    Hejsan,

Jag förljer er tråd men brukar inte skriva. Jag undrar om ni brukar äta mörkchoklad och vilken i så fall? Jag är egentligen inte så förtjust  mörkchklad men i helgen smakade jag en med lite mint i och den var helt ok. Dock vet jag inte om den är så bra, den var bara 70 %. Någon som är choklad expert? 
    Jag gillar marabous 86%. Det är gott till en kopp kaffe men under de veckor jag hållt på har jag bara ätit det en gång. Älskar annars marabous med mintcrisp men den ligger betydligt högre i kolhyderater så det har jag låtit bli sedan lchf starten.
  • Maruid
    Joggi skrev 2011-10-17 12:13:28 följande:
    4 kilo minus den här veckan! *Glaad*!
    Grattis! Det låter ju som du smälter ; )

Grattis också till alla andra, både till nedgång och till bebisar på gång!
  • Maruid
    NSJD skrev 2011-10-18 09:07:40 följande:
    Det är bra här! Lika mörkt och regnigt här :/ jääätte tråkigt :(

Det låter som om det bara är jag som älskar hösten, rugget och vindarna ; )

• Maruid
    Vilda Tiger skrev 2011-10-20 09:15:27 följande:
    Men va skoj, då kan vi hålla handen under resan. Igår åt jag 48 gram kolhydrater, men det var pga att jag fick lågt blodsocker och fick äta en banan (är diabetiker). Skulle hamnat på drygt 30 ananrs. Idag har jag planerat mina måltider och om jag kan hålla dem blir det 25 carbs, 92 protein och 96 fett. Jag har 50/90/90 som gräns, eller mål så att säga, att sträva efter ,men tror jag kommer ligga lite lägre på carbsen än så. Kalorierna blir då mellan 1200 och 1400 nånstans.
    Du har inte testat med en rejäl fettökning? Det kanske du redan provat men jag har hört om många som när de stått still ett gått upp istället minskat in ännu mer på kolhyderaterna och ökat på fettet och då börjat tappa. Du kanske helt enkelt ligger för lågt i kalorier för att kroppen ska vilja släppa efter? 

Jag tror i alla fall rent teoretiskt att alla kan nå sin vikt md lchf men det är ju också allmänt kännt att den som tidigare gått ner med viktväktare eller annan kaloribantning också ofta går upp i vikt inledningsvis med lchf för att sedan, ofta några månader senare, börja gå ner. Kanske är det så att din kropp helt enkelt försöker justera balansen och du måste låta det ta tid? 

Sedan fattar jag att det är frustrerande, känner själv trots nedgång ibland att det inte får fort nog. Samtidigt försöker jag säga till mig själv att det inte är vikten i sig som är det viktigaste utan att jag lever mer hälsosamt, mår bättre över lag och känner mig bättre till mods än med en kolhyderatrik kost. För även om jag blir smal på kemikalierika lightprodukter så är det inte så jag vill leva mitt liv. 

• Maruid
    Ventres skrev 2011-10-20 12:50:47 följande:
    Det är nog därför jag står still i vikt trots 2 månaders LCHF. Har alltid slarvat med maten och hankat mig fram på musli och yoggi eller något annat som höjer blodsockret för stunden.
    Ska kanske försöka få i mig mer fett också, tror jag äter för mycket protein. Men grädde i kaffet måste väl vara ok? Läste någonstans att för mycket mjölkprodukter kan göra att (speciellt kvinnor) har svårt att gå ner i vikt. Int elätt så här i början...
    Att undivka mjölkprodukter är något man kan ta till när det inte fungerar. Men man kan ju börja kolla av intaget av exempelvis proteiner först. Jag själv fick rådet att hålla nere mina proteiner i förhållande till min målvikt och hålla koll på kollisarna. Lite koll på kalorierna har jag så att de inte skenar alldeles men det är inte mitt huvudfokus. Och nu fungerar det för mig. Centimetrar och hekton försvinner, lite i taget men dock.

Så jag har grädde i kaffet och kokosfett också. Jag dricker i och för sig bara en kopp kaffe på morgonen men att helt utesluta mjölkprodukter skulle vara svårt. Då avstår jag nästan hellre kaffe helt och byter mot te om det skulle bli så att jag måste. Men just nu njuter jag av min morgonkopp ; )

Själv har jag köpt kokosfett (med smak) från LCHF butiken. Det är alldeles utmärkt och betydligt billigare än exempelvis Voltaires.
  • Maruid
    Martina 76 skrev 2011-10-20 22:13:38 följande:
    Vad menar du med att "hålla ner proteiner i förhållande till min målvikt"?

Måste återigen fråga om någon vet hur mycket kolisar det är i automatkaffe med "mjölk"? 
    Tydligen är rekomendationen att äta 1-1,5 gram protein gånger din målvikt. Är målvikten 60 kilo bör du äta mellan 60 och 90 gram protein. Det innebär ungefär mellan 300 och 450 gram råvara så som kött, fisk, ägg, ost etc per dag eftersom exempelvi kött innehåller i snitt 20% protein.

Detta rådet fick jag här i tråden  och tyckte först att det skulle vara svårt men nu har jag så kallat fattat galoppen och nu fungerar det.

Vad gäller kaffe med mjölk i automat har jag ingen aning. Svårt att veta då man inte vet vad innehålet egentligen är. Drick antingen och uppskatta en siffra eller så kanske egen termos vore en lösning, det är ju i alla fall mer fritt från kontiga tillsatsämnen oc liknande.
  • Maruid
    Martina 76 skrev 2011-10-22 15:04:54 följande:
    Men någonstans måste ju gränsen gå för hur mycket kalorier man kan trycka i sig utan att gå upp i vikt. Jag kan lätt dricka 5-6 koppar på en dag. 5-6 koppar med vispgrädde blir MASSOR med kalorier... Vill inte ge upp mitt kaffedrickande heller då jag tycker att det är så gott. Vad göra??? Kanske ta med mig egen äggmjölk då...?
    Ja, man kan inte äta obehindrat med kalorier i någon kosthållning. Dock behöver man oftast inte vara lika strikt som på en kosthållning med kalorifokus.

Frågan är om du dricker kaffe för att stilla något annat? Kanske dra ner en del och dricka vatten istället?

Annars kan du ju testa med äggmjölk, det kan jag inte säga något om för det har jag inte provat.
  • Maruid
    änglen skrev 2011-10-22 12:17:05 följande:
    jag äter knäckebröd varje frukost vad kan jag ta istället? Gillar inte gröt eller naturell yohurt...
    Fröknäcke är jättebra. Jättegott måste jag säga.
    Jag har kört såhär:

Blanda
    2 dl linfrö
    1,5 dl skalat sesamfrö
    1 dl pumpafrö
    1 dl solrosfrön
    4 dl vatten

Rör samman i en bunke och låt stå kallt över natten.
    På morgonen brer du ut smeten tunnt på bakplåtspapper
    Baka i ugnen i 1 timme på 125 grader
    Skär igenom i rutor i lagom form så går det lättare att bryta i snygga bitar när de är klara
    Torka vidare i 100 grader i ca 1 timme
    Känn på kexen och fortsätt torka om de inte känns genomtorra
    Låt sedan svalna och servera i tättslutande burk.

En hel sats innehåller ungefär 18 kolhyderater.
  • Maruid
    änglen skrev 2011-10-22 18:12:20 följande:
    tack :) finns det även färgigt knäcke i butik som e lchf vänligt?
    Som någon annan skrev finns Rene Voltaires förkex men de är jättedyra i jämförelse med vad en sats kostar att göra.

Annars finns ju fincrisp men de innehåller 3,7 kolhyderater per skriva och det tycker jag är lite högt. Dessutom älskar jag dem så jag vågar inte ha dem hemma i rädsla för att äta en hel hög på en gång.

Jag har också hört om ett knäcke som kallas GI knäcke och de ska ha ungefär samma näringsvärde som fincrisp (de ligger högre men bitarna är betydligt större så räknar man om i gram är det ungefär likadant). Dessa har jag dock aldrig hittat i butik men om du googlar på bilder kommer du hitta dem.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**