Inlägg från: Hon den där |Visa alla inlägg
  • Hon den där

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-04-25 08:36:27 följande:
    Hon den där: det beror på vad du ska ha det till ;)

Jag tänkte baka med det, anända det i både kladdkaka och cheesecake
  • Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-25 08:50:40 följande:
    Hon den där: antingen använder du Sukrin (samma mängd som det skulle varit socker) OCH en knivsudd pure Stevia, ELLER så köper du ICA Stevia strö (ser ut som strösocker) som är färdigblandad stevia och erytritol (som är sukrin) och använder samma mängd som vanligt strösocker.

Personligen föredrar jag ICAs! Men tänk på att den inte löser sig i kalla smetar, utan måste värmas upp (typ smält 25 gr smör och smält där i - smör är sällan fel i ett recept!)

Tack för svaret

Men måste det vara Icas egna? Jag såg att det fanns en stor burk Stevia som det var billigare kg pris än Icas. Är det samma innehåll i alla Stevia?

Men ingen av Stevia eller Sukrin påverkar kolhydratinnehållet på en dag då???     
  • Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-25 08:58:05 följande:
    Hon den där: nej, alla som heter Stevia är inte samma. Hermesetas har bland annat en Stevia (stor burk) som innehåller något sötningsämne (minns inte namnet) som påverkar blodsockret o ger insulinpåslag.

De säkraste är Sukrin, Sötis, Ica stevia strö och pure Stevia (som f.ö. kostar 199:- för 40 gram...)
    Vad är sötis för nåt, det såg jag inte i hyllan på ica

Då kommer jag nog köpa icas stevia, så jag vet att det är lugnt att använda den   
  • Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-25 10:31:48 följande:
    För övrigt är det ju absolut bäst om man inte behöver söta alls, då alla sötningsmedel KAN påverkar och ge ett insulinpåslag om man är känslig. Men det är ju upp till var och en hur "mycket" man tål innan ens kropp tror att det är riktigt socker..

Hur vet man om ens kropp blir påverkad?
  • Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-25 10:36:38 följande:
    Man får testa sig fram! Jag är jättekänslig (har med min bakgrund och förhållande till mat att göra) och kan inte äta LCHF-bakverk och okej sötade saker speciellt ofta. Jag stannar av i vikt och går även ibland upp i vikt av det!

Man märker det också på om man efter att man ätit något sött efter en stund "vill ha något annat" - då har du insulinpåslag! 

Aha bra att veta

Idag är 3e dagen jag kör lchf och jag känner inte samma sug längre, så hoppas att det bara blir lättare och lättare nu!   
  • Hon den där
    solrosen81 skrev 2012-04-25 11:09:15 följande:
    Nu hittade jag ett nytt sötningsmedel som heter Sukrin+. Även det en blandning mellan sukrin och stevia. Fast det var dubbelt så sött som socker så man ska halvera mängden.

Är det som icas stevia eller? Det är ju tusan en jungel av sötningsmedel :-P

Är den sorten du hittade bättre och billigare? Finns den i affären? 
  • Hon den där

Är det vanligt att man går upp i vikt i början av lchf? Jag är inte van att äta så mycket fett som jag gjort dom senaste dagarna, och jag tror jag är på väg upp istället

• Hon den där

Får jag vara fräck och fråga om ni som håller på med lchf fick mycket problem med magen i början?

Jag vet inte om min mage klarar allt fett... 

• Hon den där
    Ellaria skrev 2012-04-25 18:35:50 följande:
    Jag blev extremt hård i magen de första tre-fyra veckorna. Det avhjälptes med mer fett. Min mamma, som alltid varit känslig för fett, trodde inte hon skulle palla mängden fett men det gick bra.

Angående ditt andra inlägg kändes det som om jag gick upp i början men det gjorde jag inte. Vissa gör dock, eller så tar det flera veckor för viktminskningen att komma igång. Det är helt personligt och beror på vad man har ätit innan, hur man mår psykiskt, hur ens kropp fungerar, etc.

Tack för svar

Jag blev superdålig i magen efter jag ätit min middag för ca 1 timme sen, blev till att akut springa till toa efter en stund och nu har jag fortfarande magknip så jag blir nästan kallsvettig :-S

Jag brukar inte klara för fet mat men jag trodde det var kombinationen fett och kolhydrater som jag inte klarade, men tydligen vill inte min mage ha fett .

Va fan gör jag nu? Är inte lchf för mig då? Ska jag skära ner rejält på fettet? Tips nån ?   
  • Hon den där

Ellaria skrev 2012-04-25 18:48:28 följande:
    Du har bara hållt på i tre dagar, ge det minst två veckor. Klart magen blir förvirrad när du har bytt kost.
    Du har säkert rätt
    Allrona skrev 2012-04-25 18:48:35 följande:
    Hon den där - jag hade diaree efter ca 1 vecka med lchf, jobbigt men det gick över efter några dagar. Så håll ut och se om det blir bättre!
    Jag ska försöka ge kosten 2 veckor och se om det blir nån förändring
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**