• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2011-05-25 13:58:23 följande:
    Du kan köpa allting laktosfritt och testa i minst 3 veckor och se om du märker resultat. Att utesluta laktos själv är inga problem men däremot gluten ska du inte utesluta utan att läkare har sagt ok, det behövs påverkan på tarmen för att antikroppar ska uppträda i blodet, inga antikroppar - ingen fortsatt utredning...

Om magontet går över när du säger att han får vara hemma så är det bara att vända igen och säga att om magontet försvann så kan han ju gå ändå.... Och kolla upp vad som händer på förskolan, vill han inte gå så kan det vara en period eller så trivs han inte kanske....
    Fiaz skrev 2011-05-24 13:54:31 följande:
    Svårt att räkna ut på matdagboken.se då vi lixom har gjort ett storkok med matlådor, men på ett ungefär, om jag då kör på mitt ögonmått så har jag hittils fått i mig 920 kcla 14gr carbs 44gr protein och 77gr fett.....

En sak jag inte förstår är att det står Energibehov 1957 kcla, är inte detta väldigt olika?
    Det blir att testa laktosfritt. Sen ska vi försöka få i honom annat än bara det enformiga han vill äta. Igår fick jag ett annat tips som också kan vara en orsak: navelkolik. Tydligen vanligt i ålder 5-14 år. Barn har ofta mer ont i magen än vuxna utan att det behöver vara något. Självklart ska man hålla uppsikt på andra symtom som kräkningar, förstoppning diarré, minskad matlust osv. Nu har det hänt saker på förskolan men han vill verkligen gå dit. Han trivs där. De dagar han är hemma tjatar han om att få gå men det funkar inte riktigt så eftersom han numera är 15-timmars. 

Jag ska försöka med att skippa frukost och äta den när jag är hungrig. Nu äter jag frukost, lunch och middag och därimellan tar jag en halv kopp kaffe med kokosfett. På kvällen framför dumburken kan det ev. bli några skivor ost. Är jag småhungrig klämmer jag dit en klutt Bregott. Jag äter nog mest frukost för att jag ska, för att maken äter och för att barnen äter. Ibland är jag inte hungrig. Jag ska testa. Vågen vägrar röra på sig och jag pendlar mellan 67,8-68,4. Det känns så tröstlöst! Ibland kan vågen åka ner till 67,3 och jag tror att det börjar vända men sen trillar den upp över 68 igen. Jag fuskar ingenting förutom ½ ruta 90% choklad förra veckan när jag blev sugen. Jag funderar även på om den avslutade amningen gjort sitt, i kombination med kortisonsprutan? När jag slutade amma sonen gick jag först ner snabbt, nästan så jag blev orolig när vågen bara damp men sen gick jag snabbt upp de kilona igen och raskt upp några kilon till på det. För snart 1 månad sen slutade jag amma dottern helt. Nåja, jag äter på. Det känns skönt att äta 3 gånger om dagen men som sagt jag ska testa att hoppa frukosten och peta i mig något när kroppen säger att den är hungrig.  
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Denebola skrev 2011-05-25 14:15:41 följande:
    Fick hem en beställning från bodystore idag, köpte nudlar, Omega-3 och D-vitamin. Testade ett nytt märke av D-vitamin, exakt samma innehåll som Holistics som jag ätit hittills, men billigare. Det roliga är bara att ena burken saknar ettikett, vågar jag äta? Köpte Omega-3 som jag bara behövr äta en kapsel av/dag (är dålig på att komma ihåg den på kvällen, den på morgonen är lättare)
    Är burkarna och kapslarna likadana så är det säkert (observera att jag skriver säkert ) inga problem. Maila bodystore om detta.
  • helene306
    Annanym skrev 2011-05-25 20:16:25 följande:

Helene: Kokosfett... hmmm. Jag vet inte hur mycket? Jag äter 2-4 ischoklad varje dag. De innehåller ca 8 gram kokosfett per styck. Sen får jag förstås i mig smör och annat fett med. Tror du jag ska öka på kokosfettdosen? Hur mycket tar du?

Fanken detta citeringsskit!

Jag tar nog lite mer än 1 msk fm och em i kaffet. Jag bara tar en klick med sked och stoppar ner. Jag använder en tesked men klicken blir betydligt större än så. Vad det väger vet jag inte riktigt. (bara för det blev jag nyfiken och gick och vägde )
    Runt 13-15 g, alltså 26-30 g kokosfett/dag tar jag. Jisses vad mycket det lät.

Vår dotter är hård i magen och hon äter rätt mycket fett (hon älskar att käka Bregottkluttar tex) men hon är ganska hård i magen så vi ger henne kokosfett nu. Jag tycker inte min mage blir bättre om jag ökar på fettet men kokosfett funkar kanon. Konstigt egentligen.
  • helene306
    The Kittycats skrev 2011-05-25 22:04:12 följande:
    Ja verkligen hardcore! Cool
    Linda1976 skrev 2011-05-25 15:58:24 följande:
    Om soja: 

Varning för sojaprotein!
    Soja har av livsmedelsindustrin framhållits som den proteinkälla som ska rädda världen. Denna multimiljarddollarindustri har fått konsumenter världen över att acceptera produkter som tofu, sojamjölk, sojaglass, sojaost, sojakorv o.s.v. Den kanske värsta skadan orsakas av en produkt som redan våra minsta får i sig, nämligen modersmjölkersättningar baserade på soja 

Varför är soja skadlig för människan?
    Alla baljväxter (bönor, linser, ärter) och fröer (t.ex. spannmål) innehåller växtgifter som ska skydda dem mot bl.a. skadeinsekter och svampar. Vad gäller soja är några ingående växtgifter av särskilt intresse: 

Fytinsyra hämmar upptagning av mineraler, som kalcium, magnesium, koppar, järn och zink. Syran neutraliseras inte med normala tillagningsmetoder som blötläggning och långa koktider. Eftersom du behöver mineralerna för att hålla dig frisk och eftersom t.ex. järn är så betydelsefullt för syretransporten i blodet, är det lätt att förstå nackdelarna med intag av fytinsyrahaltiga födoämnen för den som idrottar. 

Höga halter av fytinsyra är skadliga för tillväxten hos barn och ungdomar. Inte bara soja, utan också fullkornsprodukter, innehåller fytinsyra. 

Lektiner har mycket otrevliga egenskaper. De har förmågan att passera genom tarmväggen och, om proteinomsättningen är ofullständig, kan proteinrester följa efter och orsaka allergiska reaktioner. Om proteinresterna liknar kroppens egna proteiner, kan immunförsvaret också börja ge sig på dina egna proteiner och du har fått en s.k. autoimmun sjukdom. 

Lektinerna hämmar liksom fytinsyran också upptaget av mineraler. Dessutom är soja som proteinkälla undermålig jämfört med animalisk föda, eftersom viktiga aminosyror, som metionin och cystein saknas. Metionin är en essentiell aminosyra, dvs. kroppen kan inte bilda den själv, utan den måste tillföras via födan. 

Andra proteinrika baljväxter delar dessa dåliga egenskaper med sojabönan, men sojan innehåller ytterligare dåligheter som är speciella för den. 

Soja förknippas med störningar i hormonsystemet, försvagning av immunsystemet och minskning av sköldkörtelns aktivitet. (sköldkörtelhormonet styr ämnesomsättningen i kroppen). 

Soja innehåller nämligen s.k. fytoöstrogener (liknar det kvinnliga könshormonet östrogen) varför modersmjölkersättningar baserade på soja har satts i samband med en tidigarelagd sexuell utveckling hos flickor och en senarelagd eller hämmad sexuell utveckling hos pojkar. Flickor kan utveckla bröst och pubesbehåring före åtta års ålder och i en del fall före tre års ålder! 

U.S. Food and Drug Administration har en lista på 288 vetenskapliga studier, som tar upp de skadliga effekterna av att äta sojaprodukter. 

Soja används numera också som kraftfoder i djurhållningen. Detta har negativa konsekvenser, dels därför att soja som alla bönor innehåller mycket av inflammationsdrivande omega-6-fett (mer om detta senare) och dels för att produkterna från djurhållningen innehåller fytoöstrogener. Vill du äta riktigt kött, ska du därför äta kött från vilt eller från gräsbetande, ej kraftfoderuppfödda djur. 

Sammanfattning:
    Människan är genom evolutionen anpassad till animaliskt protein. Bra proteinkällor är kött, fisk, ägg, mjölk, grädde och ost. Undvik bönor, särskilt mat baserad på sojabönor! 

Sojabaserad modersmjölkersättning höjer dramatiskt östrogennivåerna hos barnen och tidigarelägger puberteten hos flickor och senarelägger och undertrycker könsutvecklingen hos pojkar.

Har du skrivit ihop det själv, eller finns det någon länk? När jag har googlat på soja, har jag mest bara hittat på engelska (jobbigt att läsa.... Oskyldig)
    http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 10:07:59 följande:
    Hej jag har gått ner 3 kg på en vecka är ganska stolt :)
    Wohoooo! Grattis!
  • helene306
    Tezzan1981 skrev 2011-05-26 13:48:25 följande:
    är det vanligt med b-vitaminbrist vid lchf? jag är illamående då och då faktist...
    Tror inte det faktiskt. Jag åt Pyridoxin (B-vitamin, finns på Apotek) när jag var gravid mot illamåendet och det funkade faktiskt.

Jag gör äggmjölkslatte på ca 2 dl kaffe, ca 20-30 g smör och 2 äggulor. Ska jag dricka äggmjölk rent gr jag på 3 äggulor, 50-60 g smör och 2-3 dl vatten. Vill jag lyxa till det har jag i 0,5 dl grädde Jag tar enbart äggulorna för att de är fetare än äggvitan.
    Teskedsmamman skrev 2011-05-26 13:47:37 följande:
    Förresten, jag undrar om jag märker av effekterna av ägglossningen nu? Var nere på 68.7, igår på 69.5 och idag på 69.3.... Hade ägglossning i mån/tis (hade ont båda dagarna men mest i mån) och känner mig konstigt svullen...

Men sedan åt jag ju en smal skiva kladdkaka i måndags men hamnade ändå på bara 19 gr kolhydrater på hela dagen, men det kanske spelar roll vad det är förkolhydrater också? Eller? För jag tänkte att kladdkakan kanske drog upp det ändå fast det bara var totalt 19 gr på hela dagen? Förstår någon hur jag tänker? och vet någon?
    Jag tror mer på ägglossningen. Om du inte hade haft ägglossning och hållt dig till 19 g trots kladdkaka så tror jag ingenting har hänt men ägglossning kan göra en hel del. Jag har börjat märka av när jag hade det numera. Svullnar som en ko! (hur nu en svullen ko ser ut ) 2009 blev jag av med svullnadskänslan vid både ägglossning och mens. Sån tur jag jag inte nu och ökar runt 2 pannor eller mer ...
  • helene306
    Faile skrev 2011-05-26 14:25:40 följande:
    Helt OT nu, men måste få lite hjälp.

Ska på begravning imorgon och vet inte vad man har på sig? Klädseln är valfri och jag tror de flesta kommer välja bort helsvart ( eftersom vår kompis 30+ nog inte hade velat det ).
    Ska man ha klänning blir det helsvart för mig. Klänningen är dessutom mer en festklänning då den har lite paljetter, inte mycket men ändå.

Samtidigt känns det som byxor blir lite nerklätt. Vet heller inte hur mycket färg man kan ha till. Tänker mig svarta långbyxor, färgat linne/blus under och en svart eller vit kofta över?

Eller vad tycker ni, mitt huvud är alldeles tomt just nu av all stress och tankar överhuvudtaget
    Först och främst beklagar jag sorgen! Begravningar är alltid jobbiga. Jag är ju en byxmänniska så jag hade kört på det du skriver. Någon frgglad blus till och svart eller vit kofta. Det som passar bäst. Alternativt tagit en kjol som passar till det du tänkt. Jag tycker det kan räcka med att ta ett par snygga skor och man är mer uppklädd. Sist jag var på begravning hade jag en svart och vitblommig kjol och en svart blus med vit kofta till. Till det svarta klackskor. Jag kände mig uppklädd eftersom jag hade kjol, maken tyckte det var precis lagom. Det var hans mormor som begravdes då. De flesta hade svart. Hoppas du hittar någon bra kombination!
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 17:26:33 följande:
    Hej klart de känns på kläderna jag har oftast mjukbyxor för tycker jeans är obehagligt tröjorna börja bli förstora och byxorna håller på att ramla av . jo han vill oftast ha rätt ,men han läser förmycket i tidningar de står ju att fettdiet är farligt men de stämmer inte.

Men man ska absolute inte äta de som de gör på du är vad du äter ,jag ska se de programmet ikväll.
    Du har helt klart bevisat att det funkar både viktmässigt och förlorade centimetrar. Vad mer behöver han? Antagligen är han bara avundsjuk innerst inne och då kan han självklart inte erkänna att han har fel. Man behöver inte tro på olika dieter och kurer men har ens sambo/käresta bestämt sig för att göra en förändring i sitt liv då är det minsta man kan göra är att vara stöttande. Din sambo verkar ha missat hela alltet i detta. Om han körde någon viktminskningsgrej, skulle han inte vilja att du peppade honom då? Undrar vad han läser för tidningar för det ploppar mer och mer upp om att fett inte är farligt och bidrar till förbättringar. Det är bara vissa fettskrämda professorer och träningsgurun som anser att fettdiet är farligt (tup Rössner, Hellenius och denna där Olga)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**