• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

För första gången äcklades jag av kombinationen ägg, majonnäs och räkor. Det blev ursnuskigt i munnen, som någon slemmig gröt och jag fixade det inte. 1½ ägg (tvingade i mig halvan) sen slängde jag allt och mår fortfarande illa vid tanken på sörjan i munnen. Nu är jag hungrig och sugen (gissar att den halva rutan choklad i eftermiddags gjorde sitt?) och några skivor ost har åkt ner och min nödlösning mot sug/hunger: grädde med mjölk. Låter säkert äckligt men jag tycker det är gott och bäst av allt: det stillar sug och mättar

Denebola: Jag har mer och mer smygit över mot ekologiskt faktiskt. Jag har nästan ratat ekologiskt för att det är så mycket dyrare än annan mat, samma mat. Jag har gått efter det som kostar mindre för som sagt, man vill ju kunna leva också. Nu tänker jag mer på att jag vill ha bra mat än prislappen. Närproducerat i den mån det finns och går. Det går ju åt en hel del ägg, det är sant. Innan köpte jag Kronäggs i karta för 36 kronor för 20 st. Nu ger vi 35 kronor för en karta om 30 ägg från frigående höns. Det känns både gott i hjärtat och i plånboken

Natt natt

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Lady32 skrev 2011-05-18 22:17:00 följande:

Hej! Jag försökte skapa en egen tråd för min fråga, men det gick inte av någon underlig anledning. Fick bara upp en blank sida när jag tryckt "posta", så jag hoppas på lite hjälp från er på denna enormt populära tråd.

Jag funderar på att köpa en sk. LCHF Brevkurs. Känner till två företag som säljer dessa; Lifezone (Monique) och Kostgajden (Anna Hallén), men det finns kanske fler?

Är det någon här som provat någon av dessa (eller annan) brevkurser? Vilken i så fall?

Vad tyckte ni? Blev ni nöjda? Var det prisvärt? Informativt? Finns informationen redan ute på t.ex. Internet, eller kändes informationen ”ny” och givande? Hjälpte brevkursen er? Hur?

Många frågor, men det är helt enkelt så att jag har lite ont om pengar just nu, men känner ändå att jag behöver lite hjälp. Men vill ändå känna att produkten är värd pengarna, och verkligen kommer att hjälpa mig, innan jag köper. Så lite tips och information hade verkligen uppskattats!

Jag har inet provat någon brevkurs men jag har varit sugen på att testa. Sen passar det aldrig med ekonomin, man blir inte rik av att gå hemma föräldraledig
    Jag följer Annas blogg så jag funderade på hennes brevkurs. Moniques vet jag ingenting men jag tror det mer är en smakfråga. Jag gillar Anna mer för hennes sätt att skriva om kosten för barn, för Energibarnen som hon kallar dem.

Behöver du hjälp finns det otroligt kunnigt folk här i tråden. jucea har t.ex en informationsfolder om lchf/GI och svarar bra på frågor. Det kanske är värt att häcka här lite innan? Känner du att du behöver mer så kan du fundera mer på brevkurs då?
  • helene306
    Lady32 skrev 2011-05-18 23:15:18 följande:
    Tack för era svar än så länge, och ja, jag håller med om att informationen troligen redan finns tillgänglig på internet, men inbillar mig ändå att en brevkurs kan vara "peppande", lite som att få en kick i ändan en gång i veckan..hehe.. Men det hade fortfarande varit givande att höra från någon som HAR gått en sådan brevkurs, så jag får höra vad det gav vederbörande, om något..?
    Vi är himla peppande här och hårda när sanningen ska fram. Vill du ha hjälp kan du mycket väl finna den hjälpen här. Spark i arslet kan du få också!

Testa här först och beställ pocketböcker om lchf så du vet vad allt går ut på. Alternativt, kolla vad ditt bibliotek har och låna
  • helene306
    KattSvansen skrev 2011-05-19 07:55:50 följande:
    Jag blev så peppad av den här tråden, att jag började med LCHF
    Började i måndags och har redan gått ner två kilo  
    Härligt!
    Fiaz skrev 2011-05-19 09:15:05 följande:
    Har ni några tips på vad man kan servera till gorgonzola fyllda färsbiffar som vi ska ha till middag ikväll? Min fantasi är lika med noll idag :S
    Gräddstuvade grönsaker eller broccoligratäng?
    jeng skrev 2011-05-19 09:38:58 följande:
    Gomorron! Vad ni skriver!!!

Jag rekommenderar också kostdoktorn, men tycker att man får tänkta till lite på skillnaden mellan att äta för att tappa vikt eller att äta för att få bra hälsa! Men det märker ju de flesta efter ett tag också, även om det finns ni lyckliga få som verkar kunna äta precis vad som helst (sålänge ni undviker spannmålen osv) och få bra resultat ändå! Tänk om..... 

Jag har iaf fått ny lägstavikt idag igen, och är superglad! Ett stort mål är nått (även om nästa riktiga mål är en bit bort än) i och med att jag fått se siffran 65 på vågen idag (65.9) och därmed känner att jag är nere på en för mig normal vikt. Jag brukar pendla mycket mellan 60 och drygt 65 normalt, så det känns toppen!!  
    Stort grattis!!! Jag vill också ner till den siffran. Jag har ju varit där och kom iaf ner till 66,1 innan sprutan. Sen gick allt åt h-e. Nu är jag glad att vågen visar under 68. Men men, små steg
    adams family skrev 2011-05-19 09:42:30 följande:
    Haha fick igår en kommentar av en kompis jag chattade med och hon frågade om lchf ..hennes syn på det hela är att många som äter lchf är som sektmedlemmar Kul trodde aldrig jag skulle bli indragen i en sekt men here I am förd bakom ljuset av en totalitär ledare som med järnhand leder mig mot den enda sanningen bladibladi bladi och lite mer skitsnack  Inte så tokigt att vara LCHFsektmedlem ...

För att dra en paralell så är jag glad att jag inte är scientolog fast åandra sida skulle jag då kunnat betala ca 4 miljoner och tagit mig upp till högsta nivå av OT och då blivit en ubermänniska som aldrig sklle drabbas av ngt och kunde bota allt på denna planet...(litet specialntresse för mig)
    Eller så är vi fanatiker Min mamma hävde ur sig det när vi kom ihop oss om kolhydrater. Jag är en fanatiker. Som mår bra! Min mamma gnäller över både det ena och det andra. Själv tror jag alla andra är socker- och kolhydratsfanatiker eftersom de inte kan äta annat än det.
  • helene306
    adams family skrev 2011-05-19 09:55:21 följande:
    Skämt åsido så är det tragiskt vilket grepp maten (sockret kan ha över oss) och jag är glad att jag inte har behovet längre utan äter för att må bra...
    Visst är det hemsk? Varje gång jag läser en bok om lågolhydratkost blir jag skrämmande påmind om hur jag ätit. Och trott att det var det enda rätta!
    Denebola skrev 2011-05-19 09:55:42 följande:
    Exakt, vem är det som är fanatiker igentligen? De som klarar att välja bort, eller de som inte klarar att (/vill) välja bort?
    Nästa gång, om någon kommenterar att lchf är en sekt ska jag klämma ur mig detta. Om jag kommer ihåg. Man blir ju trög utan kolhydrater påstår de som vet
  • helene306
    Nallebjörnis skrev 2011-05-19 11:11:59 följande:
    Alltså måste bara berätta nåt helt underbart mina underbara vänner!!! Efter sååååå lång tid fick jag en ny medicin utskrivet på Infektionskliniken... Och imorse vaknade jag och hade inte ont alls och kan gå, ingen huvudvärk eller svimming SkrattandeSkrattandeSkrattande
    Vad skönt för dig!

Här blev det Lindas pannkakor till lunch. Dottern (13) månader smällde raskt i sig en halv och mumsade vispad grädde. Tänk, hon får fet mat. Vilken hemsk mamma jag är Jag fick i mig 1½ sen var jag mätt.

Var och handlade nyss, fyllde upp kylen med lite kött och korvar som man snabbt kan ta upp när grilltarmen suger Hittade korv från GOL (det ska vara sånt där streck rakt över O:et men jag vet inte hur man gör såna ). Tzatzikigrillare har 1 g kolhydrat och jag köpte några andra nu på 3 g/100. Rätt ok tycker jag.

Va köper ni för bacon? Jag kör Euroshoppers, innan Tulip. Båda är ju lika preparerade med sånt jag inte vill ha.
  • helene306
    adams family skrev 2011-05-19 12:43:41 följande:
    Köper bacon i rulle från citygross inget rökextrakt i lite tjockare och mycket billigare
    Ok Citygross finns inte i min närhet och det blir aldrig av att jag åker milen för att handla där.
  • helene306
    sasod skrev 2011-05-19 13:10:25 följande:
    Har en fråga: Har kommit fram til att jag måste äta linfrön typ varje dag annars blir jag stenhård i magen (hade en skräckupplevelse förra vecka,,)

Nu äter jag i naturell yoghurt vilket jag helst vill skippa då min mage inte mår så bra av mjölkprodukter. Man kan ju baka något av recepten här men känner mig själv kommer inte göra det hela tiden så kan man göra något enklare?

Dticka i ett glas vatten kanske funkar det?
    Kokosfett får igång en trög mage och håller den bra Jag har i många års tid kört med linfrön och ändå varit trög. Tack vare lchf och sen upptäckten av kokosfett har min mage varit bättre än någonsin.
    Bordeaux skrev 2011-05-19 12:46:47 följande:
    Jag köper den billigaste som ser ut som svensk bacon dvs skivad. Annars kan man köpa en baconbit och skiva eller tärna själv. Innehållsförteckningarna på det bacon jag kollat har väldigt få ingredienser och typ bara ett E-nummer så det känns bra.

Jag tänkte prova din sallad igår men hade inte 4pkt bacon
    Nej det var faktiskt creme fraichen och feta osten jag inte hade så jag fick improvisera lite, gott bidde det.
    Hmmm ... Euroshoppers hade 4 E-nummer i sig. Jag måste kika efter ett annat alternativ nästa gång känner jag. Men ve och fasa människa, har du inte 4 paket bacon?
    adams family skrev 2011-05-19 13:14:27 följande:
    Vi har 5 mil till närmsta citygross men svänger alltid förbi och bunkrar bacon och kött när vi har vägarna förbi
    Vi har nog också runt 5 mil eller om det är 3 mil? men vi har inge ärenden åt det hållet. Aldrig någonsin om jag ska vara ärlig. Jag var på Citygross 2008 när jag handlade inför vårt kommande bröllop. Då hade maken och jag varit där en gång innan och testat Citygross och storhandlade. Det var nog 2004

Alltså, vad är jag för jädra nöt? Här handlar jag vitkål och köttfärs för att göra kålpudding samtidigt som jag handlar kyckling, lax, kött och korv. Frysen är ju full! Vart ska matlådorna in? *suck vad trött jag blir på mina brighta idéer när de inte klaffar*
  • helene306
    sasod skrev 2011-05-19 14:53:32 följande:
    Tack för tipsen! Angående kokosfett vet jag inte riktigt hur jag ska få in det i kosten mer än att steka i och typ bountys. Jag dricker inte kaffe eller te. Några andra användningsområden?
    Gör du varma såser någon gång? Smoothies? Klicka i någon matsked i din sås. Exempelvis.
    Bordeaux skrev 2011-05-19 14:53:51 följande:
    Jag erkänner jag är en dålig människa som inte har kylskåpet fullproppat med bacon

Jag har plats för matlådorna så jag kan ta dem, om du måste bli av med dem

Jag har en tom frys som går att sparka igång men maken som jobbar med el och vill spara energi lär muttra om den sparkas igång, även om den är energisnål
  • helene306
    mrsIce skrev 2011-05-19 15:44:06 följande:
    Här kommer ngt helt OT men ni kanske kan hjälpa mig ändå. Har fått tid för operation av cellförändringar och undrar om ngn av er gjort det? Hur mår man efteråt? Har fått tid den 25e och fyller 30 den 27e med kalas både fredag och lördag, så jag har verkligen inte tid att vara dålig. Åker även på semester veckan efter, så bada i pool/havet skulle vara önskvärt om man kunde. Har inte fått tag på Kvinnokliniken då jag ringde efter telefontid, får kolla med 1177 annars...
    Jag har inte gjort själv men hört av andra att de varit ok efteråt. Allt är ju individuellt hur man reagerar. Hur det är med bad veckan efter vet jag inte dock. Har du googlat om detta?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**