• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

MTG skrev 2011-05-30 13:01:21 följande:
    Hon är tre och en halv månad. Har varit såhär ett tag nu, ammar ofta, men hon går inte upp så bra i vikt. Med första barnet hade jag jättemycket mjölk, men nu känns det knappt att jag ammar, alltså på brösten. Läcker ingenting, inte ens under natten och det är lite mjuka och hängiga ;P som vanligt... jag vet att det brukar vara en liten bökperiod runt tre månader, men hon liksom snuttar lite, släpper och skriker, och så håller det på. vil helst amma över sommaren men det tar på tålamodet att hålla på och kämpa! 

vägningen imorse gick bra! hade gått ner allt som jag hade gått upp vid sista vägningen *förbryllad*

ska beställa lite på lowcarbshop.se och funderar på deras sukrin melis florsocker. står att det är 100 g kolhydrater  i näringsvärdet, men att dessa kommar från sockeralkoholer. Är denna tillåten? Jag bakar mycket och vore perfekt att höra glasyrer med denna.
    Fast men behöver inte läcka och brösten behöver inte vara spända för att innehålla mjölk. De är mjuka och hängiga Mina var det hela tiden (förutom veckan efter förlossning då de var stenhårda bomber så till och med Dolly Parton låg i lä!!). Lita på att du har mjölk, låt henne amma så ofta hon vill.
    Testa hemmagjort amningste för att öka produktionen:

1 liter vatten kokas upp
    Lägg i 1 msk vardera av anis och fänkål
    Låt dra minst 20 min (jag glömde alltid tesilen så den låg kvar)
    Drick under dagen

Sen, försök att slappna av! Stressar du upp dig över detta med amning så kan produktionen minska och bebisar är små barometrar. Är du spänd, småirriterad osv då knölar de vid bröstet. Lägg henne till rätta och slut dina ögon och andas djupt. Låt henne amma på natten ofta (jag vet att det är skitjobbigt) men att amma på natten är ett bra sätt att få upp produktion på.

Sukrin melis är ok inom lchf men man ska ändå vara observant på att man kan få ett ökat sug. Sukrin kan ge en kall metallisk smak om man överdoserar, hur Sukrin melis är vet jag inte för jag har aldrig haft det hemma.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    millchan skrev 2011-05-30 13:18:38 följande:

MTG: Jag hade samma problem med mjölken, prova amningste som finns på LIFE hälsokost funkar jätte bra!!!

En fråga till er alla..... hur länge är man en bitch, surig, lätt irriterad innan man kommer in i gängorna igen?

Jag blir ääääldigt lätt jätte tjurig och allt går över på sambon, jag vill bara gräva ner mig och tappar orken totalt!

I dag har vi knappt haft nån frukost hemma, det blev en macka med två skinkskivor och massa ost på och jag är vrålhungrig ännu, skyller på sambon att han knappt behöver göra nåt för att gå ner i vikt och jag får kämpa för oss båda för att det överhuvudtaget ska hända liiiite!

Ska det gå över menar du? Frågar jag min käre make så ger han mig bara en blick. Med andra ord: jag är rätt ilsk emellanåt
    Nävars, det brukar vara de första veckorna när man gått över till lchf, du har omställningsbesvär, ställer om till fettdrift och har kolhydratsabstinens. Man kan bli retlig, sur, irriterad, trött, orkeslös, få huvudvärk eller må illa. Håll ut, det går över!

Jag var inte hungrig men 11.30 var de små liven hungriga och det känns dumt att sitta och titta på när de äter så jag åt med dem. Det jag reagerade på var att jag åt så lite. Jag blev lagom mätt och har inte känt varken hunger eller sug. Däremot är jag torr i munnen som en snustorr öken men det bidrar en medicin med. Jag tänker fortsätta skippa frukosten och lysna på min kropp. Förhoppningsvis ger det resultat på vågen också
  • helene306
    millchan skrev 2011-05-30 15:11:30 följande:

Jag var deppad redan innan jag började köra LCHF men nu känns det nästan värre!

Har ju inget att trösta med nu, och i skrivande stund rinner tårarna ner!

Jag har två barn med psykomotorisk utvecklingsförsening, grabben 5 år har precis lärt sig att ställa sig upp mot möbler och dotter 14 månader kan inget ännu, inte sitta, rulla från rygg till mage eller tvärtom,inte lyfta huvudet och bröstkorgen i magläge.

Grabbens utveckling år ca 11 månader och dotterns ca 3 månader och jag tycker det är jätte tungt, jag själv står för den mesta träningen då sambons händer har pajat (vibbrationsskada) och han får ont av det mesta han gör!

Våran ekonomi är hel kass jag får ut noll och sambon 9900 + barnbidrag och vårdbidrag så vi har knapert!

Vi har ingen hjälp med barnen av vänner eller sambons föräldrar, min mor hjälper så gott hon kan men klarar inte av nätter då hon har svår fibromiagi eller hur det nu stavas!

Min släkt bor 130 mil i från mig och jag har bara mig själv att vända mig till, vill prata med nån kunnig för att komma på rätt spår men har inte råd!

Snart fyller jag runda men tror att jag skiter i det för allt är för tungt och vi kommer säkerligen inte få nån barnvakt ändå!!!!

Ursäkta att jag klagar måste bara få ur mig lite!

Klaga måste man få göra och du har det riktigt tufft! Nu när du skriver allt kommer jag ihåg dig från en annan tråd. Du är ingen robot som kan ta och fixa allt själv. Du är en människa med känslor! Klart det blir tungt alltihopa med den situation du har nu.

Det är de första 1-3 veckorna som kan vara tuffa med omställningsbesvär. Jag märker själv hur snarstucken och retlig jag blir om jag käkat lördagsgodis. Nu har jag inet ätit godis på x antal veckor men jag har märkt att jag blir lika retlig om jag fuskat på annat. Därför har jag inte fuskat något. När jag var sugen och petade i mig ½ ruta 90%-ig choklad blev jag mer sugen. Om du känner att du inte fixar att kör astrikt och har det jobbigt med humöret, ät lite mer kolhydrater och trappa ner successivt. Undvik det vita så gott det går, läsk och godis, fikabröd osv. Ni har knaper ekonomi men lchf blir inte dyrare än vanlig kost. Man får leta extrapriser. Era barn behöver mer kolhydrater än vad ni behöver men de äter å andra sidan inte så mycket som 2 vuxna gör. Man kan i stort leva på ägg, kött och smör.

Ni har inte funderat på avlastning i form av familjehem? Jag vet att det låter drastiskt men det kanske är vad ni (eller rättare sagt du behöver) behöver för att få paus? Alternativt om det finns någon mormor eller morfar att annonsera efter så ni får lite uppbackning?

Jag har inet så mycket bra att säga för att lätta ditt humör och få tårarna att sluta rinna. Det jag däremot kan göra är att skicka dig en kram och mina tankar! Hjärta

• helene306
    jeng skrev 2011-05-30 19:13:51 följande:
    Hmm vet inte vad det är Laktulos har min pojk och det har jag testat utan resultat. har testat det mesta faktiskt, men i januari/februari hände nåt och sen dess har jag inte behövt använda vanliga laxerande längre, så nu börjar ju iaf magen få jobba lite mer på egen hand! Det märks också på att fler saker har börjat få effekt på magen!
    Laxoberal är dunderkuren för trög mage När jag jobbade inom äldrevården fick typ var och varannan gamlin droppar både morgon och kväll.

(En kille som studerade till läkare blev så taskigt bemött av de som var på avdelningen. Sista praktikdagen bjöd han på tårta och alla fick lite smått dåligt samvete för hur de behandlat honom och vissa bad om ursäkt. Gissa vad han preparerat tårtan med? )
  • helene306
    Postis skrev 2011-05-30 21:20:49 följande:

Slänger in en fråga här då jag inte fått svar på tråden jag startade tidigare idag: är det någon som vet någon bra LCHF-vänlig restaurang i Motala? Ska dit över helgen och både jag och sambon äter LCHF.

För övrigt kan jag berätta att jag sedan en tid försöker läsa ikapp tråden, men det verkar vara ett hopplöst projekt för jösses vad ni skriver! Men det är trevlig läsning, jag gillar verkligen den här tråden.

Någon renodlad lchf-restaurang finns inte här i stan så man får göra det bästa utav det. När vi äter i stan brukar vi gå till Med eller Utan (Kungsgatan) eller Sjöglimten (Poppelgatan). Där väljer vi ofta vad de har för erbjudande och istället för pommes, ris, potatis osv ber vi alltid om att få fetaostsallad. Inga problem, personalen fixar det. Annars finns Ströget, de har god räksallad. De flesta ställena funkar bara att man ersätter det dåliga mot något bättre. Ska ni köpa skräpmat rekommenderar jag pizzeria Napoli på Ekön och deras kebabsallad. Den går inte av för hackor!

Hamnkrogen och Wetternmagasinet nere i hamnen kan ha vettig mat också men man får välja bort det dåliga. Jag kollade på Hamnkrogens hemsida igår och de skulle ha grillmixbricka med fläskfilé, kyckling och fisk och 4 olika såser för 2 personer, 399:-  Deras västkustschnitzel är riktigt god.
  • helene306
    Bordeaux skrev 2011-05-30 22:21:33 följande:
    Linda1976 skrev 2011-05-30 21:42:07 följande:
    Det har gått framåt. Finns (iaf här i Göteborg) fantastisk choklad, bla hos Flickorna Kanold
    Kommer tyvärr inte passera varken Malmö eller Göteborg
    Har inte Kahls kaffehandel(eller vad de nu heter) praliner som skulle kunna vara fina lyxiga goda och handgjorda med tanke på priset. Vänta nu det har ju öppnat en chokladbutik i Linköping hmm kanske finns hopp. Skulle vilja unna mig lite fin choklad efter mina tentor så jag har något att se framemot.
    Vart har den chokladbutiken öppnat??
  • helene306
    beccagranen skrev 2011-06-01 10:45:54 följande:
    Någon mer som lider av förstoppning sedan man börjat med LCHF?
    Tycker det känns väldigt skumt, då man äter så pass mycket fett, men jag har aldrig vart förstoppad som jag är nu. Ändå börjar jag dagen med en matsked linfröolja oc´h så brukar jag ha i 1tsk kokkosfett i kaffet/te 1-2ggr per dag.
    Min mage har alltid varit trälig. Ta kokosfett och din mage kommer må bra. Det är vanligt att magen tjorvar ihop i början. Tänk även på att med lchf äter man inte en massa kolhydrater som fyller tarmarna så det är inte ovanligt att man inte går på toa varje dag. Min mage har inte blivit bättre av mera fett men kokosfett har gjort susen.
    Jag tar runt 2 msk varje dag.
    Testa annars det klassiska:

Linfrön i vatten
    Vatten
    Motion
    Psylliumfrön

För mig har inget av ovanstående funkat något vidare bra. Men vi är ju olika
  • helene306

Äsch ... ta mer kokosfett skulle det stå ovan

Jag tror "halvfastan" funkar. Sen i måndags har jag tappat 1,1 kg och jag hoppas att det fortsätter ner nu. För övrigt gillar jag känslan i kroppen något ofantligt! Jag känner mig lätt och tillfreds. Ett inre lugn eller hur jag ska förklara. Jag är inte lika hetsig i humöret som innan (ni som har barn vet att de kan testa ens tålamod ). Det känns så otroligt bra!

• helene306
    Annanym skrev 2011-06-01 11:36:27 följande:
    Vad kör du för halvfasta? *nyfiken och på platå*
    Jag lyssnar på min kropp. Jag är ofta inte hungrig på morgonen så jag äter när jag är hungrig. Jag vet inte hur länge jag klarar mig men jag har ätit vid lunch eftersom barnen äter då. Det känns knäppt att sitta bredvid och titta på när de äter. Vilken signal ger jag liksom? Så jag har ätit vid lunch alla dagar. Tydligen kör Colting detta ibland: han äter middag som vanligt på kvällen men äter inte något förrän dagen efter och då äter han middag igen. Inget överäta utan äta sig lagom mätt. Tiden mellan middagarna dricker man vatten och kaffe eller te. Inget annat. Jag är himla förvånad över att jag klarar mig och orkar! Jag har även märkt att jag äter mindre när jag väl äter. Jag är inte hungrig. Innan var jag nästan tvungen att äta varannan-var 3:e timme för att jag var hungrig. Jag har en härlig känsla i kroppen
    beccagranen skrev 2011-06-01 11:32:17 följande:
    Ja, innan gick jag på toa varje dag. Nu har jag vart det en gång på 11dagar. Är stenhård i magen och känner mig "uppblåst". Fick knappt ut något igår, och det lilla som kom kunde man ta för sten.
    URSÄKT ni kännsliga, för så ingående information ;)

Men jag dricker ca 2-2,5L vatten om dagen (har gjort det de senaste åren), brukar promenera mellan 30-60min om dagen, tar en mtsk linfröolja varje dag, 1-2tsk kokosfett i samband med dryck och så äter jag grönsaker dagligen. Så det borde väl inte bli så stoppat. Men det kanske är omställningen, har ju inte kört i två veckor ännu. Jag ska trycka i mig mer kokosfett och olja, så får vi väl se om det händer något. Funderar på om man ska köa katrinplommondryck.. men det sammar ju dieten :/
    Som jag skrev ovan så är det vanligt att magen tjorvar ihop i början. Eftersom du gör allt enligt konstens regler så tycker jag ändå du ska testa mer kokosfett. Jag har 1 msk i kaffet på fm och em så minst 2 msk/dag får jag i mig. Skulle det bli en kopp kaffe till hyttar jag i kokosfett i den också. Överdosering av kokosfett kan dock ge illamående och diarré.
  • helene306
    millchan skrev 2011-06-01 12:23:03 följande:

Märker visst att det är vanligt med förstoppning, jag har lite åt det hållet åxå!

Tänkte höra med er inbitna LCHF,are om det är ok att köra slaggrensnings kur samtidigt?

Tänkte köra en kur med Mehodraine Detox för att bli av slaggad lite!

Eftersom man inte äter så mycket kolhydrater som innan så brukar man dricka dessto mer vatten och vatten i sig är slaggrenande. Spara dina pengar och drick mer vatten, spetsa med citron. Jag har testat den där detoxen, visserligen för många herrans år sen men jag märkte ingen skillnad. Reklamen visade att man skulle få plattare mage och gå ner i vikt. Pyttsan. Jag var lika svullen efter som jag var innan. Enda skillnaden var att jag kissade mer eftersom detoxen skulle drickas Nä, skippa den och låt lchf lösa detoxen åt dig

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**