• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

9Kärleken6 skrev 2011-06-25 15:14:32 följande:
    Vad är Lembasbröd och Pones?
    lchf-bröd

Vet inet om det finns recept i recepttråden som finns i ts. Jag har recept i min blogg
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    9Kärleken6 skrev 2011-06-25 16:21:47 följande:
    Kommer inte till bloggen via länken och kommer inte in på din medlemssida. Kan du skicka länken här eller som ett meddelande till mig?

Maddisen: Usch då hoppas han kryar på sig! 

Fupplade jag och skrev fel måntro? Ärthjärnan är igång

Välkommen hit

www.helenesbaksida.blogspot.com

• helene306
    jeng skrev 2011-06-25 22:51:40 följande:
    Verkar som att vi ska åka iväg på semestern redan imorrn istället för på måndag. Så det blir 2 tunga veckor utan internet.... Vet inte vad jag kommer göra... Gå under antar jag!! Blir att packa ett par böcker istället för dator då.... :-P

JAg tycker det är skönt att vara utan internet och tv ibland. Man får liksom göra andra saker som man normalt inte är van vid. Ha en skön resa

• helene306
    Solen73 skrev 2011-06-26 15:07:48 följande:
    Tack! :) ägg är ju gott!
    Själv kör jag två stekta ägg o fyra skivor bacon varje morgon. Än har jag inte tröttnat
  • helene306
    Solen73 skrev 2011-06-26 17:20:19 följande:
    Tack för era synpunkter och tips!! jag ska kolla in matdagboken men vet med mig att jag kommer inte att orka hålla på och väga maten. Men jag får helt enkelt läsa på bättre om LCHF så kanske resultat kommer så småningom. Tycker att den här tråden är väldigt bra. Man får många bra tips!!

Känner du att du behöver något mer mättande och du behöver mellanmål kan du testa att ha kokosfett i kaffet. Rör om baar så du inte bränner dig och nej, det smkar ingenting (om du inte tar kokosfett med smak dvs).

Jag håller med ovanstående i de tips och råd du fått. Mejeri är en riktig bov att dra iväg med kolhydrater och även om det inte drar iväg med kolhydrater kan en del vara känsliga mot mjölproteinet eller om det är mjölksockret och stå still pga det. Jag är en av dom Då gäller det att dra in på mejeri och ersätta med smör/kokosfett.

• helene306

En midsommar helt utan fusk! Eller ja, en extra potion jordgubbar med grädde och typ 10 löksill vräkte jag i mig. Det är helt otroligt för att vara mig. Jag har inte ens druckigt något i alkoholväg. *fick lite tantvibar med en gång *

• helene306
    Beckaa skrev 2011-06-28 07:04:59 följande:
    Jag tillhör de där som inte går ner annars, trots LCHF.
    En eller två skivor ost med smör emellan ger bra mättnad och är säkert bättre än knäcke.
    jeng skrev 2011-06-27 21:36:07 följande:
    Hej.
    Jag checkar in från en camping 1.5 mil från Legoland, och konstaterar att här finns trådlöst internet.

Konstaterar också att nu efter 2-3 dagar på smörgåsar av olika slag, så mår jag bättre än på länge... Så sjukt! Håller mig ju till vitt bröd och saker som jag vet att jag tål, men plötsligt ihop med brödet så reagerar jag inte alls på samma vis på massa annat som jag har smakat av eller "tvingats" äta i brist på annat...

Det här gr ju verkligen mot det jag vill och önskar...

Kan dock meddela att jag är fet som en valross om magen, helt svullen, så det ser ut i ansiktet som jag har gått upp 10 kg, och ringen sitter tvärfast.... 
    Trist konstaterande med svullnad men ändå bra att du mår bra. Hoppas ni får kul i Legoland, vi ska dit om några veckor

Vågen visade nytt ental i morse (ja, jag väger mig varje dag ). Känns riktigt, riktigt skönt! Allt känns så himla skönt, jag gillar känslan i kroppen. Lugnet. Inget sug. Enda smolken är dottern som åkt på någon jobbig hosta. Det hade varit ypperligt att ha henne på dagis nu när det är mindre barn (och jag hade fått "ledigt" iaf 15 timmar denna vecka men nu är hon hemma och är världens mammagris! Äter gör hon knappt heller, eller ja, hon lever på välling och Bregott. Suck.
  • helene306
    Bordeaux skrev 2011-06-28 11:13:07 följande:
    Det blev just nu väldigt tydligt varför GI är bäst och allt annat är pest. www.expressen.se/halsa/1.2482413/tappa-vikt-m... Jag tänker på fotnoten om att pågen och lantmännen sponsrat studien och tycker det är bra att det blir tydligt. Även om ingen kommer läsa det eller tänka på det.
    Undrar hur länge hon som testade lchf testade? Det står inte i artikeln och många tar lchf som en underkur, att man ska rasa typ 10 kg första veckan. Händer inte det menar många att lchf inte funkar. Vad de glömt är att det kan ta tid att se resultat. Klart rågbröd är bra när Lantmännen och Pågen sponsrat, de vill ju fram med sina produkter.
    Nåja, mår folk bra på GP så jättebra för dem! Jag saknar inte bröd eller pasta så jag kommer inte börja äta det, även om det har bra GP
  • helene306
    astro skrev 2011-06-28 11:55:18 följande:
    Vi grillade på nytt sätt igår, stora hela nötstycken på låg värme utan tak på klotgrillen. Oj oj oj vad mumsigt det blev. Utan marinad, bara salt och peppar.

Godaste nötkött jag ätit tror jag! 

*dregel*

Jag har aldrig varit förtjust i marinader. Ganske är jag knäpp men jag tycker liksom inet marinad gör någon skillnad. Jag föredrar kött kryddad med vad jag själv väljer så jag vet vad det är på Salt och peppar räcker oftast. Numera pepprar vi med hemmagjord krydda, den är himla god

• helene306
    Shaun the sheep skrev 2011-06-28 14:52:37 följande:

Hej allihop.

Jag har nyligen tagit tag i mitt liv och styrt upp träning och annat

Tänkte även börja med LCHF (bara som kickstart i nån månad), men jag har tomt på idéer.

Till frukost åt jag idag bacon och ägg och det var ju gott, men det är inget jag skulle klara varje dag.

Andra tips? Keso tycker jag inte om, men annars är jag inte kräsen.

Sen så undrar jag om det aldrig får vara lättprodukter i maten?

Jag brukar göra en fiskrätt med hokifilé, creme fraiche tomat och basilika (lättvariant), cocktailtomater och purjolök. Är det mat som är OK? Kanske om man späder med lite grädde eller?

Jag är inte så insatt som jag hade hoppats tyvärr, så jag tar tacksamt emot tips och eventuella länkar

Det finns en hel del olika frukostar, ÄM-latte, kokt ägg med smör/majonnäs, Lembas eller Pones-bröd, äggröra, turkisk yoghurt med grädde och ev. lite bär (kolhydratbomb förvisso) osv. En del äter middagsresterna till frukost.

Lätt och light gr helt bort enligt lchf. Dels för att det innehåler massa skräp för att efterlikna ursprungsvaran och dels för att den är just lätt. Helfeta produkter ska användas.

Är du inte insatt: läs på innan du ger dig in i detta. Det blir så mycket enklare om du förstår vad som händer i kroppen. I TS finns en hel del bra att läsa så kolla där. Alternativt googlar du och läser eller kollar vad biblioteket har att erbjuda
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**