• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Duntoffla skrev 2011-06-15 21:00:06 följande:
    Måste fråga er andra, äter ni några vitaminer nu med LCHF-kost? Jag får ju för mig att jag missar en del väsentligheter i och med att jag inte äter lika mkt grönsaker som jag i normala fall gjort
    Ingenting. Under vinterhalvåret tog jag D-vitamin och vi tuggade i oss en burk vitamintabletter som blivit övergiven. Nu tar jag inget.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    rednose skrev 2011-06-15 20:41:52 följande:
    Helene 306 - tack för ditt svar!
    Nu kommer jag knappt ihåg vad jag svarat men var så god
  • helene306
    nelina skrev 2011-06-16 14:30:46 följande:
    Är det någon som har ett bra recept på lchf pannkaka? Tänkte steka pannkaka till barnen idag och det vore ju kul om jag kunde äta sådana själv också

Jag har gjort efter Linda1976:s recept:

4 ägg

1 dl grädde

1 msk fiberhusk

vaniljpulver

ev. salt

Blir smeten tjock: späd med grädde

Himla smarriga med vispad grädde

• helene306

Jag min jävla dumnöt ... Utan att tänka och på gammal vana (fast det var evigheters evigheter detta var en vana) bredde jag två smörgåsar och käkade. Det var först när jag hämtade mjölk (är så förbenat sugen på mjölk!) som polletten trillade ner i vad jag gjort. Helvete. Nu har jag känningar i magen och jag är ändå hungrig. Jävla skit och hans kollegor!

• helene306
    Emmyjane skrev 2011-06-18 14:45:09 följande:

Vad äter ni till middag/kvällsmat? Behöver inspiration!

Snabbmat i form av stekt kycklingfilé med stekpannesås. Maken fixade. Gott var det
  • helene306
    LinneaEleonora skrev 2011-06-19 12:26:49 följande:
    Hur gör ni för att hålla er till det bra? Och det jag fortfarande efter flera månader har svårt för är att hitta något enkelt och gott till frulle. Tycker inte om lchf bröden jag testat och börjar tröttna på ägg.
    Annars kan jag berätta att jag har minskat  15 cm i midjan sen april. Och då har jag inte motionerat ens :)
    Jag faller med jämna mellanrum. Inte att jag svullar hejdlöst utan lite varje dag och håller på så. Jag jobbar med mig själv. Försöker iaf. Jag är sockerberoende och att bli "botad" tar visst längre tid än jag trott. Speciellt eftersom jag faller emellanåt. Jag är inte sugen ett dugg men så intalar hjärnan mig att jag är sugen eller oftast kan unna mig lite. Jag tar lite och sen är det kört. Inte är det så gott som jag intalat mig heller. Sen är cirkeln igång. Jag tröttnar på mig själv och måste få fram det positiva i varför jag ska äta så här: ha en bra mage, slippa svullen mage, slippa illamående och magont, vara pigg, ha ork och vara glad, TANDHÄLSAN och gå ner i vikt. Som jag hållt på nu står jag still i vikt och det är inte att föredra när jag vill gå ner. Jag måste inse att jag är kolhydrat- och sockerallergisk men det är inte alltid det funkar så ...

Vad har du gjort för bröd? Själv föredrar jag Lembas men även Pones. Jag har testat sesambröd (smakade blä och det åkte till fåglarna) och Oopsies (även det åkte till fåglarna).
  • helene306
    Denebola skrev 2011-06-19 15:08:20 följande:
    Ingen fara.

Fyller i med att säga att LCHF inte är svårt, bara annorlunda mot vad man är van vid.
    Och jag kompletterar med att vill man göra det krångligt eller svårt då blir det krångligt och svårt också.

Man sätter själv gränserna. Många anser det svårt när man äter ute, är bortbjudna osv men det går faktiskt att välja smart eller helt enkelt tacka nej. Jag menar, serveras det pasta, ta lite om det inte finns något alternativ men lassa inte tallriken proppfull. Är man bjuden på fika behöver man inte äta för att behaga värden. Man gör det så knöligt man själv vill ha det
  • helene306
    Mandel skrev 2011-06-19 17:44:32 följande:
    Fast jag har det extra tillägget att jag är medlem i pygméeföreningen och "Vi med för korta ben"...
    Får alltid sy upp alla byxor, men jeans blir aldrig snyggt att sy upp själv och snåltarmen slår till när det gäller att handla på jc...
    Sist jag köpte jeans på JC (före dinosaurietiden typ ) så la de upp jeansen gratis. För att få snygg skavd kant kan man sen gå på lite lätt med sandpapper
  • helene306
    helene306 skrev 2011-06-19 18:15:30 följande:
    Sist jag köpte jeans på JC (före dinosaurietiden typ ) så la de upp jeansen gratis. För att få snygg skavd kant kan man sen gå på lite lätt med sandpapper
    Och nu läste jag lite bättre ... Sandpappra om du lagt upp hemma själv. Då syns det knappt att de är upplagda. Jag är också begåvad med taxben. Jag har hittat ett par (ETT PAR!) byxor som var exakt lagom i benen. Ett par Adidas-träningsbrallor hittade i Paris. Jag var tvungen att köpa dem bara för att de passade.
  • helene306
    yena89 skrev 2011-06-19 19:49:11 följande:
    Personligen tycker jag att allt upp till 100g om dagen kan kallas LCHF.
    Strikt: 0-10g om dagen
    Viktnedgång: 10-20g om dagen
    Mindre strikt: 50g om dagen
    För hälsans skull (mer åt lågkolhydratskost): upp till 100g om dagen.

ENligt SLV ska man äta runt 300g kolhydrater tror jag.

Men det är MIN definition så :)
    Himla bra definition tycker jag!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**