Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Postis skrev 2011-11-07 21:05:30 följande:
    Läser hans blogg, den är bra. Men han har ju inte skrivit så mycket än, och jag tycker inte det står så utförligt om just VAD man ska äta.

Har ätit mer eller mindre strikt LCHF i 1½ år. Strikt (runt 20 g kolhydrater/dag) i några månader. Äter sedan ca 1½ v kosttillskott i form av D-vitamin och multivitamin för personer som tränar. Borde jag komplettera med C-vitamin? Har dock bara sett det i brustablettform och den innehåller en massa jox, bla sötningsmedel, så den känns inte så lockande egentligen.

Kan tillägga att jag är på väg att bli dunderförkyld IGEN. Tredje gången på typ en månad. Hur ska jag göra för att bryta det, jag brukar som sagt var aldrig vara sjuk? 

Jonas kommer med en bok inom kort om just LCHF och träning. Karln är som ett vandrande uppslagsverk. Är du en normaltränare så säger Jonas ungefär så här träna två till tre gånger i veckan ät LCHF och inför anaerob träning så lägger du till lite kolhydrater innan och efter träning samt protein. Tränar du hårdare och börjar närma dig elitnivå så behöver du förmodligen en mer träningsanpassad LCHF då det är onormalt och oerhört stressande för kroppen att träna så pass hårt och du behöver fylla på energi (glukogendepåerna måste vara fulla för att du ska orka och ha extra raketbränsle) På strikt till normal LCHF kan du klara av långvarig lågintensiv träning men du är dåligt rustad för högintensiv och styrka.

Hoppas du kryar på dig...inte kul att vara sjuk...  

Apropå vitamin c så gå in på hälsokosten om du vill ha ngt som inte är brus. Äter en själv som är utan tillsatser.     
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Isalisa skrev 2011-11-08 08:11:35 följande:
    Hejsan,

Jag funderar på en sak; många av er har kokosfett i tex kaffet, varför? Är det bara för at få i er extra fett eller finns det fler orsaker? 
    Extra fett och bra fett.

Man har i flera försökn fått bra resultat mot demens och alzeimers med kokosfett så ngt gör det med hjärnan.. En amerikansk läkare som skrivit en bok om hur hennes make tillfrisknade från ngn demenssjukdom enbart genom att börja med kokosfett.  

Lite länkar om kokosfett 

http://matochdryckestips.wordpress.com/2008/08/04/kokosolja-kallpressad-medicin/ 

http://trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett-gor-oss-smala-33-intressanta.html

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745&print=1

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2198&print=1

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2581&print=1

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Bordeaux skrev 2011-11-08 16:34:22 följande:
    Airam är väl ganska känd för att vara liberal, jag upplever iaf hennes recept som liberala. Jag har en kokbok med ett recept på en efterrätt som innehåller florsocker, tror den heter typ airams festmat eller liknande.

Mörk choklad är okej i små mängder och om det är en bra kvalitetschoklad. (min åsikt)
    Hallon är också bra i små mängder, jag har hittat blåbär med lågt kolhydrat innehåll som borde vara okej i mindre mängder.

MIN uppfattning är att vi tolkar lchf olika, endel tycker att strikt lchf är <20g kolhydrater/dag andra tycker att upp <5kolhydrater/dag är strikt. Vissa anser att <100g kolisar är lchf andra anser att gränsen går vid 50g.
    Som att det inte finns tydliga regler utan att det är lite tolkningsfråga.

Adams family kan alldeles säkert förklara bättre än jag.

Tror LCHF magasinets ramar för LCHF är

under 10 gram strikt LCHF

under 20 (30) gram normal LCHF    

under 50g liberal LCHF

Och allt mellan 50 och hundra räknas som kolhydratsreducerad kost enligt dem förvisso ocksp LCHF men inget för diabetiker eller personer unde rvikminskning

Jag kan äta lite rotfrukter, choklad för att jag tycker det är gott, ibland unna mig ett flatbröd, surdegsbröd, etc jag har en sak jag verkligen saknar och det är riktig saltlakrits typ turkisk peppar oh det kan jag ngn gång ibland ta en bit.Men jag har ätit LCHF en bit över två år och ligger på runt 10-40 gram kolhydrater per dag är viktstabil (vågen pendlar upp eller ner ca tre kilo beroende på vilken tid i månaden det är)

Man får ta recept med en nypa salt ibland för det som är LCHF kokböcker och olika bloggar med LCHFrecep kan variera ganska mycket i kolhydratsinnehåll. Sen kan man ju ha i åtanke att de flesta svarar bra på LCHF utan att räkna ett endaste gram kolisar medans några behöver hålla hårt i vågen och väga och mäta varenda gram för att få resultat. Men de allra flesta kan se LCHF som en "njutmetod" där man äter sig mätt på god mat och samtidigt ser cm efter cm försvinna och de flesta klarar ngn eller några morötter i veckan, en bit choklad till helgen etc eller lite bär med grädde som dessert ngn gång ibland         

• mamman i skogen
    Anansi skrev 2011-11-08 22:52:48 följande:

Finns bland chipsen och nötterna på välsorterade affärer.

Japp och nej du får inte fettlever av LCHF det är insulin som är vårt fettinlagrande hormon så mao höjer du ditt blodsocker genom att överäta på en kolhydratsrik kost så lagrar din kropp fett. Fruktos är det mest fettinlagrande sockerformen så den "nyttiga" frukten kan du hoppa över och se som godis.

Kalorilagarna gäller även på LCHF och om du överäter mer än du gör av med kommer kroppen att lagra.

• mamman i skogen
    FasterK skrev 2011-11-09 00:47:03 följande:
    Får jag fråga duktiga du? ...jag är lite fortfarande lite fundersam på om jag äter för lite. Började för 15 veckor sedan med ca 1500-1600 kalorier i genomsnitt och nu är jag nere på 1300. Har börjat få lite huvudvärk och yrsel fast jag dricker ordentligt och är "mätt". Misstänker att det faktiskt är hungrig jag är när jag känner så. Hungerkänslan är inte densamma som förr.
    Svårt att svara på vad behöver din kropp. Yrsel och huvudvärk tycker jag indikerar på att du äter för lite..

Leptin och grelin är våra mättnads och hungerhormon och detta kan vara lite satt ur spel och man kan känna en "förklädd" mättnad.

Svårt att få ordning på om man inte är hungrig. Jag har själv ibland varit ohungrig och då har jag ökat kolhydratsintaget lite för att trigga hunger..Under sommaren när det har koka ute och man knappt äter ngt alls har detta funkat för mig.

Äter du strikt för att gå ner i vikt? Kan det vara värt att under ett par dagar unna dig ett par finncrisps eller lite extra bär frukt mm för att testa att få igång matsuget igen. Potatis,quorn eller ris i minimal mängd till varje måltid och i övrigt äta LCHF... 

jag är själv en småätare som inte ligger på mitt dagliga intag enligt "experterna" jag äter i runda slängar 1500 per dag och är mätt nöjd, de dagar jag har högre fysisk aktivitet så äter jag lite mer          
  • mamman i skogen
    Louise1987 skrev 2011-11-09 12:17:11 följande:
    Kan man inte köpa askorbinsyra på typ Ica och dosera själv med vatten om man inte vill köra på med de c-vitaminbrustabletterna? Jag tycker att de är äckliga på alla sätt och vis :( hur mycket ska man ta i så fall? :)

Man brukar prata om rekomenderat dagligt intag som är den dos som rekomenderas på baksidan av burkar med vitaminer. Den dosen är enbart för att inte uppvisa bristsymptom (75mg) mao en underhållsdos som är generell. Sen kan man ta en optimal daglig dos som förmodligen är mer av vad vi behöver  när det gäller c-vitamin ligger den ODI på ngnstans mellan 1-9g beroende på vilken näringsterapeut du frågar. Fördelen med vitamin c är ju att det är en antioxidant och kan hjälpa oss med mycket. Även kolesterol är en antioxidant;-D

Sen pratar man om TDI som är terapeutiska doser med vitamin c detta rekomenderar många näringsterapeuter till patienter med cancer bla den terapeutiska dosen ligger upp till 30 g och den skulle jag inte rekomendera ngn att ta men skulle jag själv drabbas av cancer är det det första jag skulle välja till min kost tillsamans med en oerhört strikt LCHF. Men som sagt TDI ska man EJ experimentera med.

Det är också viktigt tycker jag när man börjar med kostillskott att man läser på om överdosering vissa vitaminer vill du inte överdosera.

När det kommer till LCHFkost så äter vi oerhört näringsrikt jämfört med andra kosthållningar men vitamin c d3, magnesium (förbrukas vid dvitminets ombildning bla) och omega 3 med EPA och DHA är ngt som alla även vi som äter LCHF behöver tycker jag då vi i vår processade mat som dessutom är odlad på utarmade jordar och skördad innan den mognar behöver. EPA och DHA kan vi i stort enbart tillgodogöra oss via vilfångad fisk och gräsbetat kött. Kött och fisk som blivit uppfödd på spannmål och soja kan inte själva omvandla omega3 till det livnsnödvändiga EPA och DHA.. (ond cirkel eller hur)

Lite långt utlägg om vitaminer men det är intressant hur maten idag är så närigsfattig att vi behöver kostillskott...
    Ekologikt och biodynamist odlat är det högre näringsinnehåll i..

• mamman i skogen
    spunk skrev 2011-11-09 14:43:44 följande:
    Jag körde igång med lchf i måndags och fullkomligt ÄLSKAR det! Efterssom jag har försökt dra ner på fett tidigare känns det väldigt farligt och förbjudet att använda det nu men oj så mycket godare allt är, och jag håller verkligen mig mätt längre :) När jag känner mig lite sugen så tänker jag bara på vad för gott jag ska göra nästa måltid och då blir det lättare att vänta lite till... Tror nog att detta är en mat-stil jag kan leva med :) 

Men jag undrar... Får man dricka kaffe eller inte? Har kollat runt lite på nätet men blir inte klokare, Jag har druckit kaffe med grädde i + äggmuffins till frukost nu dom här dagarna men jag kanske borde slut med kaffet? Och så undrar jag om det är ok att ta några droppar citron i vattnet som jag har som måltidsdryck, eller ska man bara ta det ibland när man lyxar till det lite? (Försöker vara ganska strikt med kolhydraterna såhär i början för att få bort suget) 

Klart du kan dricka kaffe varför inte testa och ha kokosfett i eller rätt av göra en ägglatte...
  • mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-11-09 23:00:31 följande:
    Jag dricker en del lightläsk för jag triggas inte av det.En näve grönsallad - typ inget. 2 carbs i 100 gram och det är MYCKET sallad! Tre tomater ger väl någon carb skulle jag tro. Två, kanske? Mozzarella ger ofta 1.5/100 och 100 äter man sällan... Keso ger ju 3.5 typ per 100 och en matsked ger ju ungefär 20 gram så det är ju också ytterst lite.

Jag går inte heller ner. Men enligt Anna Hallén ska jag härda ut i tre månader till utan att fuska, för kroppen kan behöva 6 månader på sig att "läka" som hon sa.

Håller fullt med det tar tid ibland mer än ett halvår...men så har man inte fixat till och misshandlat sin kropp med skit på bara en vecka heller utan för de flesta i många år..
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**