Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Marlean skrev 2011-10-22 23:25:31 följande:
    Utav nyfikenhet kommer här en fråga till er alla:

Hur länge har ni hållt på med LCHF och hur mycket har ni gått ner?  
    Lite mer än två år nu har tappat 16 kilo..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    DunklaRum skrev 2011-10-23 21:50:59 följande:
    Här är en av bilderna som finns på bloggen: 

Ha det gött och fortsätt käka fett :)

fruarnalyrehed.wordpress.com 
    tjusigt jobbat! kollade lite på bloggen..gillar den "pedagogiska" fiskgrytan ;-D
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Bedhead skrev 2011-10-24 21:50:53 följande:

Jag har en fråga. Jag är duktig och fuskar inte alls från måndag morgon till fredag kväll. Men på fredagkvällen slinker lite av ungarnas chips in. På lördag kanske några av deras godisar. Sedan tar jag nya tag varje måndag igen. Vad händer när man gör så? Går man ner i vikt, fast långsammare? Eller kan man bli tjockare? Jag har ingen våg, men det enda jag märkt på tre veckor är att magen blivit plattare. Det blev den nästan omgående, men efter det tror jag att jag stått rätt stilla.

Tänk ska du fuska ska det vara värt det.. Du stoppar viknedgången skapar dig ett sug igen beroende på hur känslig du är. Men är det värt att få fuska att man verkligen vill unna sig ngt så gör det men varje helg kanske blir lite för mycket om syftet är att gå ner i vikt.

Jag fuskar sällan men det finns en sak jag inte vill leva utan och det är saltlakrits så jag brukar be ungarna köpa en eller två bitar åt mig när de köper lördagsgodis..Efterssom jag inte är så känslig så funkar det bra men det har tagit mig två år att våga fuska. 

En sak du kan tänka på är att kolhydrater bränner kolhydrater och fett bränner fett fyller du på med kolhydrater så tar din kropp först och främs av de och du håller tillbaks fettförbränningen. Äter du fett väljer kroppen först och främst att plocka av fettet. Så mao om du fuskar kan det vara bra att ha lite högre intensivitet och göra sig av med det du stoppar i dig om det blivit för mycket av det "goda"        
  • mamman i skogen
    änglen skrev 2011-10-25 13:46:26 följande:
    håller med men det enda jag har problem med är att jag ibland mår illa av allt fettet tex ägg majonäs på morgonen men antar att illamåendet går över? :)

Man måste inte äta frukost ;-D Går så bra att hoppa över den och istället äta lite senare..Kolhydratsätarna är däremot beroende av sin frukost när de börjar dala och måste fylla på ordentligt för att klara sig en timme till fikat ...

Testat med att bara ta en kopp the eller kaffe med äggmjölk eller bara med grädde eller kokosfett i ett välfungerande sätt att komma igång på morgonen för många..  
  • mamman i skogen
    Vilda Tiger skrev 2011-10-25 21:24:02 följande:
    Jahopp. 79 gram carbs idag. Men hey, jag fyller 30 och jag KUNDE INTE låta tårtan inte bli äten av mig med. Jag står för den biten! Men sockret blev ju totalt rubbat (är diabetiker) och jag har åkt upp, ner, upp, ner och har fått ta massa insulin. Jag tycker i efterhand att det itne var värt det. Nu är det nya tag fyra dagar och sedan åker vi utomlands en vecka. går jag upp mer så gräver jag ner mig någonstans. Jag har en riktigt viktdepp. Upp 5 kg på två veckor utan att fuska så det kan räknas.

Grattis!! under hundra är ju iallfall lågkolhydratskost...pep pep.. 

Rent spontant tänker jag har du kapat ala mjölkprodukter? Kanske teta med detta och bara behålla smör och grädde som de flesta brukar klara av..    
  • mamman i skogen
    Milleman skrev 2011-10-25 16:42:25 följande:
    jag har nu kört LCHF i 7-8 veckor. NU har jag börjat må illa och är yr... varför då??

Tänker spontant vätska, ngn obalans behöver du kanske ta ett kostillskott med vitaminer och mineraler, en lång övergångsperiod..vissa har ovanligt långa övergångar till ren fettdrift. Behöver du kanske vara lite mer liberal i din LCHF..

Skaldeman har en bra indelning på hur man kan äta sin LCHF...han har delat in det i tre grupper

55+ upp till 55 kilo att tappa  äter initialt under 10 gram kolhydrater när övervikten halverats kan man öka till 20 gram. De kolhydrater som ska finnas på tallriken är gröna blad eller kanske ngn sparris broccolibukett..

25+ de som har upp till 25 kilo att tappa  äter initialt 20 gram kolhydrater och när övervikten har halverats så går man upp till 30 gram. Lite mer grönsaker på tallriken tilåter detta

10+ de som har upp till 10kilo att tappa äter under 4 veckor 20 gram kolhydrater och efter 4 veckor ska man vara i fettdrift och då kan man vara liberal och gå upp till 30 gram kolhydrater per dag.  

De sistnämnda kan kräva att man kompletterar med träning och jag kan tycka en träningsanpassad kost för att orka..Kanske även att helt kapa mjölkprodukter utom smör och grädde. För alla ovannämnda kan man fundera på att ta tillskott av multivitamin under startfasen och även ett bra tillskott av vitamin c, vitmin d3 och ev magnesium.                   
  • mamman i skogen

En liten reflektion så här på morgonen...detta fungerar inte i min LCHF värld men många vill ha kvar sina snuttefltar i form av godis bröd och räknar hellre kalorier...  Det finns mängder av trådar här på FL som reflekterar den allmänna uppfattningen om att man ska äta kalorisnålt och hitta alternativ till godis chips mm. Trådstartarna frågar efter kalorisnåla alternativ till godis chips mm för mig är det så uppenbar att man ska hoppa över light, socker och transfetter om syftet är att gå ner i vikt men den allmänna uppfattningen verkar vara att alla ska få äta allt men i mindre mängd...

De flesta går ju ner i vikt på ett kaoriunderskott men få blir av med sug och hunger..vi som äter LCHF har en klar metabol fördel då vi får äta oss mätta och nöjda (med få undantag) Och vi kan göra goda efterrätter och unna oss att äta bröd på andra råvaror än spannmål, vi har alternativ till snacks och kan släppa våra snuttefiltar som varit vår trygghet i många år..

Jag är ganska övertygad om att vågar man inte släppa taget om skräpmaten, sockret och blir kvitt suget efter bröd pasta godis och chips har man svårt att ett helt liv räkna kalorier och få vardagen att fungera.. Så skönt att inte vara fettskrämd och inte ha behovet av att hitta lågkalorigodis, fettsnåla chips osv... 

• mamman i skogen
    änglen skrev 2011-10-25 17:52:44 följande:
    hur mkt kokosfett ska man ha i te? & är det verkligen gott i kaffe??

Smakar inte så mycket om man har det utan smak vilket jag föredrar...

Börja med en tsk och öka sen succesivt kokosfett kan ha en laxerande effekt om man inte trappar upp det..

Älskar mrs cocosa hon är fantastisk;-D bara possitivt att säga om "henne"

Lite länkar om kokosfett :

http://trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett-gor-oss-smala-33-intressanta.html

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745&print=1

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2198&print=1

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2581&print=1

• mamman i skogen
    Mandel skrev 2011-10-26 07:15:41 följande:
    Problemet är väl med att så många tar lite extra eftersom det är "nyttigt" och då får de i sig lika mycket fett/kalorier/socker ändå...
    De äter mer och tänjer ut magsäcken och kräver sedan mer mat för att bli mätta. En ond cirkel!

Personligen klarar jag inte av detta med att äta lite av allt eftersom jag då blir så jäkla hungrig hela tiden då man inte kan äta sig mätt och vad händer när man går omkring och är konstant hungrig? Jo, i alla fall jag hetsäter allt jag kommer över till slut...
    Så vad vann jag på ett kaloriunderskott i 7 dagar när jag äter sedan äter 3dagars kalorier på en eftermiddag?

Ja hunger och sug är det få som bemästrar ett helt liv.. Och sen kan jag känna ibland att man daltar lite för mycket att alla ska ha rätt att äta allt. En diabetiker ska få äta "lite" socker en överviktig måste ha rätt att äta chips... för mig är det lite likställt med att en en glutenallergiker ska ha rätt att äta "lite" mjöl och en alkoholist eller knarkare ska ha rätt att dricka "lite alkohol eller bara ta "lite" heroin...   

Sen kan man nog i många fall komma till att man vid festliga tillfällen medvetet kan äta en liten bit efterrätt eller smaka på ett par chips många kan nog nå dit och veta om sina begränsningar om man inte har ett starkt beroende. Men långt ifrån alla kan komma dit och måste  begränsa sitt matintag till tillåtna produkter..  
  • mamman i skogen
    änglen skrev 2011-10-26 12:39:16 följande:
    hej hopp kan ni peppa mig? Jag är så rädd att jag ska gå upp i vikt av allt fet... Jag måste komma i en klänning till mitten på dec jag väger 76 nu & måste ner till 71 kilo Har lite fobi för att jag stoppar i mig fett... när börjar man märka jag har hållit på sen måndag kan jag märka skillnad i slutet på nästa vecka tro? Jag är iallafall duktig med att inte äta kolhydrater åtmionstone inte mer än 5 kolhydrater per dag ca... hjälp hoppas det funkar känner mig bara så stressad just nu.

Varva ner:D Stress utsöndrar kortisol och kortisol höjer blodsockret och är fettinlagrande...man kan äta rätt och ändå inte gå ner i vikt sömn och stress kan ställa till en hel del...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**