Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jättegrattis till plussen!!Skål

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=4748074   just inslin och bröst och prostatacaner diskuterades flitigt idag båda canerformerna är starkt sammankopplat med intag av snabba kolhydrater..Här kan man lyssna på ett dagsförskt inslag om just prostatacancer

En sak alla föreläsare oh lärare verkar vara överens om är att skulle de drabbas av cancer är det första de skulle göra nolla kolhydraterna och ta terapidoser med vitamin c . Oerhört intressant med endokrinologi och näringsläran måste jag tillägga,
    och för att knyta samman säcken så kopplar fler och fler forskare ihop cancer med vår morderna mat och onaturligt intag av spanmål som är hårdprocessat och höjer vårt blodsocker..   
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Var på en oerhört intressant föreläsning igår... LCHF och KBT i kombination. Caroline Schuck som gått från GI utbildad kostrådgivare hos självaste paulun till LCHF och därefter lagt till KBT till detta.   Intressanta aspekter på varför sjukvården inte kan erkänna LCHF som en fantastiskt behandlingsform och livsstil. (pengar politik och framförallt personlig prestige hos de lärda)

Ett litet utdrag ur hennes blogg ..hon har oerhört många poänger och framförallt att övervikten sitter inte på höfter rumpa eller mage hos oss kvinnor utan den sitter mellan öronen och där bör vi också behandla maten är en läkande process men många behöver läka sig själv på andra sätt än de som man fysiskt kan ta på som körlekshandtagen på höfterna.. http://schuck.se/mirakelmedicinen-heter-sjalvkansla/#more-380

• mamman i skogen

Tentad och klar...komer gråta blod om jag kör på den för det kändes helt under kontroll...Kan verligen rekomendera MF:s kurs det har varit ngt av det roligaste och mest intressanta jag gjort och det har väckt massor med nya frågeställningar och möjligheter...

Nu avslutar vi imorgon med resultat och lite roligheter så jag hoppas på ett godkänt resultat. Ska smälta karamellen en vecka eller två och fortsätta plöja genom en lång boklista.

Men är det ngn som funderat på deras utbildning så kan jag verkligen rekomendera att ta steget. Oerhört imponerande lärare han är som ett vandrande uppslagsverk och jag kommer defenitivt gå fortsättningen när jag känner mig mogen för detta.     

• mamman i skogen
    Beckaa skrev 2011-10-21 07:15:12 följande:
    Lite tankar gällande sjukvård och kosthållning med tanke på ditt inlägg. Jag har precis kommit hem efter att varit inlagd en vecka i samband med operation. De sista dagarna blev jag flyttad till Endokrin (de som håller på med hormoner) och där det var mycket diabetesutredningar i salen. Trots detta fick de kost fullspäckad med socker! En uska tyckte till exempel att en av diabetespatienterna kunde undvika yoghurt på morgonen (pga sockerinnehållet) men de sa ingenting att det serverades aprikossoppa (!) ihop med lunchen. Helt galet...

Ja det är helt sjukt och jag förstår inte för de VET men de kan bara inte tappa ansiktet och omvärdera...för mycket prestige bakom....
  • mamman i skogen

Fick tillbaks tentasvaren idag och det har gått strålande nu har jag mersug på pluggandet...men först ska saker få mogna ett års fundering och komma igång innan jag bokar nästa kurs tror jag det blir...

• mamman i skogen
    poune skrev 2011-10-22 00:49:52 följande:
    hej till er alla

jag ville ha lite hjälp från er ,vill gärna börja med lchf istället för gi

men ville ha lite hjälp jag vet inte vad ska jag äta ?? fett ?? hur mycket??
    grädde?? ost??
    hur kan man gå ner ??
    men som mellanmål vad kan man äta tex??

mängden???

tack om ni kan säga vad äter ni och hur mycket?? 
    Börja med en handflata full med protein grönsaker som är tilllåtna och en rejäl klick med sås eller "klet" på tallriken ät tre mål om dagen från början och har du behov av mellanmål så äter du det tex ett par ostskivor en kopp kaffe med grädde eller kokosfett.

Många som börjar med LCHF märker snabbt hur behovet för melanmål försvinner men detta är helt individuellt.

Läs på tex kostdoktorns sida så hittar du LCHF för nybörjare där ser du vilka grönsaker som är tillåtna.  Om man ska gå ner mycket i vikt kan man initialt tänka att man ska äta väldigt strikt grönsakerna ska bara vara dekoration på tallriken några mörkgröna blad eller ngn sparris men ju mer man gått ner i vikt desto mer grönsaker kan man lägga till..    
  • mamman i skogen
    listoplisto skrev 2011-10-22 07:05:30 följande:
    Efter en månad helt utan något slags fusk, när vikten stått tvärstill i över en vecka, käkade jag "riktig" pizza igår, och HERREGUD så gott jag har sovit. Att föra in kolhydrater i mitt system igen var som att ge mig ett sömnpiller, vilket nog var precis vad jag behövde nu eftersom den där tröttheten/orkeslösheten som kommer under omställningsperioden aldrig har gett med sig. Jag har känt mig konstant utmattad i en månad, men nu har jag sovit typ 11 timmar i sträck. Underbart!!!
    Och nu tillbaka till ett kolhydratfritt liv igen, innan magen kraschar.
    Kan ta lång tid att ställa om ibland är det motiverat att lägga till ngt kolhydratsrikare men kanske inte en pizza;-D Hoppas du slipper en ny nedtrappning.. 

Testa med en msk ris eller potatis till huvudmålet under en period det kan vara alldeles lagom att behålla men undvik gluten som är betydligt mycket sämre

Dricka och fundera på om man saknar ngt vitmin eller mineral kan vara ett bra knep också..Det kanske rent av är så att du behöver vara mer liberal och inte strikt ta bort alla kolhydrater experimentera lite så hittar du rätt..    
  • mamman i skogen
    Beckaa skrev 2011-10-22 20:44:26 följande:
    Tänkte kolla lite hur ni resonerar. Jag äter en del proteinsmoothies som jag gör med lite bär, kesella, proteinpulver och isbitar som mixas ihop. Min fundering är vad ni skulle välja mellan följande:

1. Smoothie gjord på proteinpulver med sötningmedel
    2. Smoothie gjord på naturellt proteinpulver, men istället behöva ha i mer bär (kanske till och med en bit banan) eller en tesked agavesirap eller liknande som sötning

Hur skulle ni valt och varför?

I vilket syfte äter du proteinpulver? Har du svårt att få i dig protein annars? Eller äter du det för att mximera muskeluppbyggnad efter träning?
  • mamman i skogen
    Beccih skrev 2011-10-22 23:00:15 följande:
    Hej hörrni.

Jag blandar sedan någon vecka tillbaka i kokosfett i mitt te, ekologiskt - köpt på hälsokost.
    Har fått en lite extra skjuts i viktminskningen efter det, slump eller inte det låter jag vara osakt.
    Men en fråga - varför äter många av er kokosfett i ert kaffe? För att komma upp i fettintag?

Många får samma effekt;-D   Enkeltsätt att få i sig det lilla extra fettet vaje dag om man har det i kaffe eller the..
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**