• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-06-01 14:49:51 följande:
    Ojoj vilken stavning jag fick till, sympatisk ska det ju vara. För lite kollisar, helt klart
    Jag fattade vad du menade ändå . Hjärnan är smart, den kan läsa trots att bokstäver hamnar där de inte ska (och detta klarar den helt utan onödiga kolhydrater )
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

yena: När var BIM?

millchan: Tycker du gör rätt i som skippar detoxen!

Fia: Lchf är ju en hormniellt styrd kost och visst kan det hända att mensen strular men jag tycker det är konstigt i ditt fall om du tagit pillren så länge. Eftersom det kom nu (och har väl inte hänt innan?) så kan du garanterat relatera det till kosten. P-piller rubbar ju menscykel där konstigjorda hormoner styr. Jag åt en sort p-piller i många år och fick sen mellanblödningar. När jag sökte för detta sa barnmorskan att kroppen kan bli "imun eller mättad" på den sorten och man kan behöva byta till en annan sort. Jag gjorde så och mensen blev som den skulle igen. Nu håller jag mig borta från hormoner efter en skräckupplevelse med Cerazette efter första barnet Jag kan säga så här: det är ett under att maken inte tog sitt pick och pack och drog.

• helene306
    IsaCMoJs skrev 2011-06-01 21:31:22 följande:
    Grattis!! Jag fyllde år igår men har tyvärr ätit "skit" i över en vecka nu :(
    Grattis i efterskott!
  • helene306
    Primrose skrev 2011-06-02 00:39:52 följande:
    Jag hade, enligt matdagboken, fått i mig 42 gram kolhydrater i dag. Och då tyckte jag att jag hade ätit pyttelitet av den sorten! Men det verkar vara mjölken i i mitt kaffe som spökar. Utan den hade jag legat på c:a 22 gram. Jag hade fått i mig 2025 kcal - men det ska ju vara oviktigt enligt LCHF.
    Byt mjölken mot grädde eller gör äggmjölk så sparar du ännu mer kolhydrater Äggmjölk i kaffet blir faktiskt himla gott! Jag brukar göra på 2 äggulor, 30 g smör och ev. 2 msk grädde.

Vågen visar -1,3 kg sen i måndags. Hoppas, hoppas det fortsätter så här!
  • helene306
    Primrose skrev 2011-06-02 12:04:24 följande:
    Vad bra - ett recept!   Det låter urmysko, men om ni säger att det funkar så.... Vi gillar att gå på kafé i den här familjen och nu känns det som att jag inte ens kan ta en kaffe (eller kan man be om äggmjölk ) då vi gör det. Äta något går ju inte. Det får bli en mineralvatten.Obestämd

Det här med ägg - det blir ju väldigt mycket av den sorten känns det som. Är det verkligen ok för hälsan?

Här är ett annat x-trainer fan. Fast jag kör i gymmet i stället. "Random" är mitt favoritprogram, men även "Hill". Nu har jag tyvärr inte kunnat träna på en dryg vecka, eftersom mitt diskbråck blossade upp förra onsdagen (när jag precis hade satt på mig träningsskorna i gymmet för att börja träna). Och det är inte att leka med, kan jag säga. De två första dagarna fick jag promenera omkring nästan konstant dygnet runt, eftersom jag inte kunde sitta, ligga eller stå, mer än kortare stunder.Rynkar på näsan Dagen innan hade jag dock kört 60 min på x-trainern. Samt en del core-övningar, som jag kände mig nöjd med. Jag hade haft ischias i tre veckor och sedan small det till ordentligt. Ortopeden och sjukgymnasten säger att jag inte ska träna om det gör ont.  Dock gör det, i princip, aldrig ont när jag tränar, utan först, eventuellt, efteråt. Och jag älskar att träna! Så trist om jag ska behöva avstå pga den förbenade ryggen. Det var också litet pga ryggnederlaget som jag ville pröva LCHF.
    Jag var inet övertygad om äggmjölk till en början men sen när jag testat ett tag kom jag att gilla det jättemycket! Jag gillar inte "navelsträngarna" på äggular så de försöker jag nypa bort och sen mixar jag länge. Är jag på stan och tar en fika ber jag om grädde i kaffet, inte grädde på sprayburk! Ibland tar jag en liten 70% Premium choklad. Och ett glas vatten. Torftligt kanske och de gör ingen jättevinst på mig som kund men jag är nöjd
    HAr de ingen grädde så ta en kaffe med mjölk. Det är skillnad i 1 eller 2 koppar kaffe på stan mot alla hemma där du kan ta i annat för både mer mättnad och mer fetthalt.
    katja74 skrev 2011-06-02 10:25:15 följande:
    ObestämdAlltså, det här med kokosfett... Jag fick magknip from hell, så det blir till att ha vanligt smör i äggmjölkslatten framöver.
    Får man i sig för mycket kokosfett så kan det ge det tyvärr. Eller diarré eller illamående.

Ägg innehåller allt braigt kroppen behöver förutom vitamin C så ät du ägg utan dåligt samvete. Jag kan äta allt från 2-8/dag beroende på vad jag äter.
  • helene306
    Primrose skrev 2011-06-02 12:32:22 följande:
    helene306: Hur gör man, rent konkret, äggmjölken? Man mixar alltså 2 hela ägg med 30 gr kallt smör?? Eller tar man bara gulorna och smält smör. Ja, hur gör man.Drömmer
    Förlåt, man ska ha i vatten också om man inte har kaffe istället.

Ska jag ha i kaffe tar jag ca 2 dl kaffe (eller mäter upp i en halv mugg), värmer kaffet i kastrull ihop med smöret på spisen, när smöret smällt har jag i 2 äggulor och 30 g smör och mixar sen häller jag upp i muggen.

Annars kan man göra äggmjölk på 2 dl vatten, 2 äggulor, 30 g smör och ev. grädde. Mixa och häll på i kaffet sen.
     Gör du större sats kan du ha det i kylen och ta när du behöver.

Ska jag dricka äggmjölk rent, när jag är lat att göra mat så gör jag så här:
    3 äggulor, 2-3 dl vatten, 50-60 g smör och ev. 0,5 dl grädde. Vill man dricka den ren kan man smaksätta med kardemumma, vaniljpulver, kakao eller vad som
  • helene306
    helene306 skrev 2011-06-02 12:40:45 följande:
    Ska jag ha i kaffe tar jag ca 2 dl kaffe (eller mäter upp i en halv mugg), värmer kaffet i kastrull ihop med smöret på spisen, när smöret smällt har jag i 2 äggulor och 30 g smör och mixar sen häller jag upp i muggen.
    Yrmössan är igång ... Jag har inte i smör sen, det har jag ju i från början ... *suck*
  • helene306
    adams family skrev 2011-06-02 13:02:52 följande:
    Jag mixar mina ägg med kakande vatten för rå äggvita gör att du tar upp b-vitamin sämre många använder bara gulan till sin mjölk av den anledningen
    Jag tar bara gulan för att den är fetare än vitan I början tog jag vitan också men då hade jag ingen mixer så jag vispade ihop allt och av vitan blev det några klumpar som jag äcklades av så efter det tog jag bara gulan.
  • helene306
    Primrose skrev 2011-06-02 14:04:55 följande:
    helene306: Tack för receptet! Jag bryggde kaffe och hällde c:a 2dl direkt i mixern och tillsatte smöret - det smälte av att jag rörde om. Sedan hade jag i de två äggulorna och mixade. Så nu har jag druckit äggmjölkskaffe för första gången! Färgen blev ju precis som en latte - häftigt! Men smaken måste jag vänja mig vid litet. Jag har svårt för det bittra i kaffe och mjölk (inte grädde) är väl det som funkar bäst för att ta bort bitterheten. Antagligen pga det innehåller mycket mjölksocker. Och så brukar jag ju t o m ibland söta mitt kaffe med extra honung eller socker.Skäms

Jag vispade litet grädde och tog ett par matskedar i för att se om jag gillade det bättre - och det blev ok, men inte mer. Men jag vänjer mig kanske. Däremot tror jag att kommer kommer att gilla att dricka ren äggmjölk med någon smaksättning (kardemumma eller kanel t ex), det blir nog gott!

adams family och Denebola: Jaha, man lär sig verkligen något nytt varje dag. Det där med rå äggvita och B-vitamin kände jag inte till. "avidin ska denatureras"? - nu får jag bestämt googla litet.
    Varsågod Det är en vanesak med äggmjölk. Jag gillade det inet i början heller men sen gick jag omkring och var sugen och längtade efter kaffe med äggmjölk Nu var det längesen, jag kör svart kaffe med kokosfett istället. Ett tag gav vi dottern äggmjölk istället för välling och då blev det slattar över som jag tog i kaffet. Helt perfekt. Nu kör hon välling istället och lat som jag är orkar jag inte göra äggmjölk
    katja74 skrev 2011-06-02 14:27:00 följande:
    Ja, det var precis så. Först knip och sen, jaa...
    Då blev det lite häftigt för din mage Jag har fått så några gånger innan lunch och då har det ändå gått ca 1½ timme sen jag drack kaffet med kokosfett. Riktigt knip och sen raka vägen till toa! Jag är tacksam att jag varit hemma de gånger detta har hänt
    jeng skrev 2011-06-02 13:29:32 följande:
    SUCK! Har skrivit ett långt inlägg på FB, men nu vet jag inte om jag ska skicka det..... Blir så himla ledsen över hur en kompis resonerar vad gäller kost... Och så blir jag själv klassad som en fanatiker som säger att alla måste sluta äta grönsaker osv helt...

Nej jag tar bort det istället... 
    Min mamma sa ju en gång att jag var fanatiker och det skrev jag ur mig i min blogg. När man vill väl och får sånt slängt i ansiktet då blir man ledsen! Jag blev det iaf. Min mamma klagar fortfarande på svullna fingrar men vägrar inse att det kan kopplas till allt hon stoppar i sig.
  • helene306
    MTG skrev 2011-06-02 16:56:26 följande:
    Undrar om dottern kör lchf... Sen jag började med bregott så slickar hon bara bort smöret och äter inte upp mackan...
    Vår dotter på 14 månader kan käka Bregott rakt ur byttan om hon skulle få. Får hon kluttar mumsar hon glatt!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**