Inlägg från: ThePointOfItAll |Visa alla inlägg
  • ThePointOfItAll

**Den stora feta LCHF-tråden**

mmm det blir kycklinglasagne/moussaka, det var ett tag sen. Tack!

• ThePointOfItAll
    jeng skrev 2011-03-22 21:36:55 följande:
    gjorde ju nya sesamknäcke idag. satte dom på 125 grader varmluft medan jag tränade, och sen delade jag och ställde in igen. vände efter ett tag och så fick de stå på eftervärmen. och tro på tusan, den här gången är dom rätt så hårda!!! Verkar som att jag har hittat receptet för min ugn! 125 grader i drygt 1h + eftervärme ca 30 minuter alltså. lite skillnad mot de 175 grader i 15 minuter eller nåt som står i receptet!
    Jag har gasugn, det blir inte riktigt bra tyvärr. Antingen sega eller brända, ska testa på ditt sätt nästa gång. Men gott blir det ändå, kan nog bli ännu godare.
  • ThePointOfItAll
    jeng skrev 2011-03-22 22:04:25 följande:
    Ja, min har blivit lite mjukare. men jag tycker det har funkat jättebra också! men den här gången blev de riktigt stela. jag förvarar dock i påse i kylen, så de är ju inte lika stela efter ett par dagar
    Fördelen med 50-talskök är att man har sval Har haft som en extra kyl hela vintern, nu blir det mer som ett lite svalare skafferi... Förvarar dem i burk med lock där.
  • ThePointOfItAll
    Annanym skrev 2011-03-23 16:58:31 följande:
    Är det någon som testat Stevia? Kontra Sukrin? Har själv inte använt något av det, men kanske ska ge mig ut på "marknaden" snart. Jag har ställt frågan förut utan att få svar, så nu hoppas jag att nån kanske har nån kommentar.
    Jag köpte en burk stevia, malda blad. Den är svåranvänd då jag inte vet exakt hur jag ska dosera och så löser den inte upp sig, går alltså inte att ha i vad som helst. Eftersmak av lakrits, inte så gott.

Testade sukrin i lördags, oj vad mitt sötsug satte igång Jag som kan hälla i mig light-läsk utan problem annars...
  • ThePointOfItAll
    Annanym skrev 2011-03-24 08:37:58 följande:
    Mmm. Är också lite rädd att sukrin ska dra igång sockermonstret i mig, så har inte vågat prova än. Men socker med laktritssmak känns ju inte helt okomplicerat heller.

Tack alla som svarat i frågan! Ska överväga nästa "sockerdrag".
    Jag fick en liten sockerkick av sukrinet, men det kan mycket väl vara psykiskt för jag hade lite i ischokladen igår och det funkade fint!
  • ThePointOfItAll

Fastnade på kostdoktorn.se, funderar på om jag ska skriva ut något och lämna till förskolechefen. Jag frågade nämligen personalen för ett par veckor sen om det finns någon möjlighet att få dem sluta servera margarin och lättprodukter på dagis. De svarade att det är vi föräldrar som kan påverka...

Snart ska jag ju börja med smakisar till min lilla tjej(eller om ett par månader rättare sagt), ska bli kul. Har gjort egen mat till båda mina pojkar så det blir ju samma sak nu. Har varit lite orolig förut att maten inte ska vara rätt sammansatt, nu känner jag mig mer säker. Tyvärr kommer maken från ett land som har ris som basföda så barnen äter ju rätt mycket kolhydrater. Men mellansonen verkar gilla min mat i alla fall, han äter gärna grönsaker och sås, men ibland bara riset istället. Har svårt för att få i mellanbarnet protein, han äter inte köttet/kycklingen om jag serverar det. Några tips?

Har lagt märke till en ny förbättring av lchf, mina tänder är rena! Förr var jag alltid skrovlig på tänderna på kvällen efter en vanlig dag, även utan en massa godis. Nu har jag helt blanka tänder dygnet runt, så blanka att jag nästan glömmer att borsta tänderna... Någon mer som lagt märke till detta, ännu ett bevis på kolhydraternas dåliga inverkan!

• ThePointOfItAll
    Denebola skrev 2011-03-24 14:18:12 följande:
    Jag har också tänkt på det med tänderna

Sen är det nog viktigt att komma ihåg att barn faktiskt behöver kolhydrater på ett helt annat sätt än vuxna, eftersom de växer (insulin är ett tillväxthormon om jag minns rätt). Men visst bör de äta av alla matgrupper, inte bara kolhydrater Det funkar inte att servera proteinet i annan form, t.ex. hemmagjorda kycklingnuggets, sätta strimlat kött/köttbullar/etc på spett etc. så att det blir lite roligare att äta?

Bra att du är på dagis angående margarin och lättprodukter!
    Äldste sonen är en spinkis som jag alltid gett extra fett i maten, men det biter inte på honom Han kan tvärtemot lillebror käka 5 kycklingklubbor om han har möjlighet, inga problem att äta kött alls, däremot är han "allergisk" mot allt vad grönsaker heter.
    Lillebror har ätit allt utom protein, antagligen för att det är svårtuggat -han är bara två än så länge. han är knubbig så det är nog ingen fara eg. Ska försöka ge honom lite mer kokt ägg, och köttfärs verkar gå ner.
  • ThePointOfItAll

Fan Gjorde Bounty idag, smeten var jättegod till och med min sockerrotta till make gillade dem. Rullade dem i Lindts 70% choklad och den var inte alls god, har ätit den förut märkte jag och gillar den verkligen inte. Den har någon syrlig/sötsliskig bismak. Uäk, det förstörde mina bountys ju.
    Gjorde på ICAs eko kokos så varje bit blev bara runt 1,6 kh, nästa gång använder jag Lidls 81% choklad som bara har 22,8% kh och smakar gott...

• ThePointOfItAll
    Faile skrev 2011-03-26 14:42:07 följande:
    Men det är egentligen inte så viktigt med detta kilo +.  
    Tyckte bara det var lustigt att det kom just nu, med tanke på att jag överätit kollisarna senaste två veckorna förutom just igår, så därför jag tänkte att det kanske var vatten pga sjukdom eller nåt 
    Jo kroppen kan iaf stoppa förbränningen tillfälligt när man är sjuk, har för mig att jag läst någonstans att man kan samla på sig vatten också.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**