Inlägg från: ThePointOfItAll |Visa alla inlägg
  • ThePointOfItAll

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nikhita skrev 2011-03-26 19:00:54 följande:
    Hitta ett recept på våfflor, vi ska göra dom nu men kan jag sippa mjölken på nåt sätt?

2 dl grädde
    2 msk fiberhusk
    2 dl mjölk
    2 ägg
    Bklpulver
    skippa mjölken helt bara, jag gjorde på samma ingredienser -mjölk och det blev bra.
  • ThePointOfItAll

Bounty är farliga. Idag har jag varit och handlat med trotsig unge, lagat mat med trotsig unge och sen hjälpt en bekant med en massa formulär samtidigt som trotsig unge gjort allt för att få min uppmärksamhet... Bounty har varit min räddning och jag vet inte riktigt hur många jag stoppat i mig i farten, goda och mättande är dom.
    Men men, jag hamnade nog strax över 30 kh så det får vara idag. I morgon är det vardag igen och då brukar det gå bättre. Jag har i alla fall inte brutit med otillåtna saker på länge nu, bara lite för mycket lchf-gott...

Nu torkar knäcket i ugnen. Ägg, mandelmjöl(ca 10 kh, osäker), kokos(ICAs 1,5 kh) och linfrön, ungefär 0,5 kh per skiva... Gott!

• ThePointOfItAll
    jeng skrev 2011-03-29 12:05:51 följande:
    Oj, ja ursäkta mig. Bäst att vi kallar den för JUCEAS FANATISKA LÅGKOLHYDRATTRÅD, så att dom som råkat benämna sitt matintag med Atkins eller GI också får vara med.
    DO IT DO IT DO IT!!!! Jag hänger på
  • ThePointOfItAll

Hej tråden!

Jucea: Jag beklagar verkligen

Fråga till Jucea bl.a(uträkningar så hoppa över ni som inte vill se):
    Jag tycker inte att jag överdriver med fettet i matlagningen, steker i en klick smör och/eller raps/olivolja samt har lite grädde/cf i såserna, ändå har jag ett lite väl högt fettintag. Inte fel enligt lchf men jag tror att det är onödigt mycket och ffa oekonomiskt.
    Enligt uträkning har jag idag fått i mig ca: kcal 2000, protein 100, kh 17 och fett 220(ungefärliga siffror), ratiot blir 1,8. procent 3/17/81.
    Frukost: liten ägglatte och ett knäcke med ost
    Lunch: kyckling-fetaost sallad med majjodressing
    Middag: köttfärssås med vitkål
    Två kaffe med äggmjölk och en lchf-bounty(1,6kh)

Fikar nu på kvällen med några knäckebröd med ost och the. Kolhydratintaget är perfekt, men jag är ju typ aldrig hungrig så jag äter mest av vana och för att jag tycker att det är gott, ganska regelbundet.
    Vet inte vad jag vill ha sagt egentligen, tycker bara det blir för mycket och vet inte vad jag ska dra ner på utan att bli hungrig,

• ThePointOfItAll
    Kaya skrev 2011-03-29 21:45:18 följande:
    Mal du kycklingen i matberedaren`Blir det inte... slaffsigt...? (skräck vid tanke på rå kyckling)
    Jag brukar göra det, blir bra för mig. Gör fisk-biffar på samma sätt och båda är mycket uppskattade av äldste sonen även kallad matvägraren

Brukar ha i ett ägg och lite fiberhusk samt cf+ smaksättning. I kycklingbiffar blir det väldigt gott med sambal+ingefära och litelite sweetchilisås. Fisk(lax)biffarna med dill och citron.
  • ThePointOfItAll
    jeng skrev 2011-03-30 13:17:27 följande:
    Nu så, tack för påminnelsen Visste i bakhuvet att det var nåt jag hade lovat att svara på

Jag tycker att du ligger rätt så ok. Går du ner i vikt som du vill, eller är det därför du vill göra ändringar?

Det jag reagerar på är isåfall att du säger att du äter mer på rutin än för att du faktiskt är hungrig. Har du svårt att äta "mellan måltiderna" alltså rent praktiskt? Tex att du har ett jobb där du inte kan gå och ta din lunch när du vill, osv..? För då förstår jag ju om du äter på mer rutin.

Sedan försöker jag hitta några rejäla fettkällor, och det gör jag faktiskt inte. Låter inte som att du "öser på" någonstans, utan du äter mat som innehåller fett helt enkelt precis som du själv säger. Är det nån av dina måltider som innehåller ganska många gram fett? hur fördelar det sig där?

"Idealt" om man ser till fördelningar så skulle väl ditt fett ner till 150 gram ungefär, men det är ju ingen katastrof. Och det som funkar det funkar! Ingen mening att ändra på det bara för att.
    Tack!

För mycket bountys i helgen gjorde att jag stod still tills igår, och idag hade jag gått ner 500 g så det ska väl gå än så länge.
    Haha, jag är mammaledig så det är nog snarare av tristess jag lagar lunch Tror att det är där det ligger, jag har så lite för mig just nu så jag har tid att bli sugen, när man har fullt upp hinner man ju inte alltid känna av hungern.
    Jag har inte kollat hur det ligger till riktigt vid måltiderna, ska kolla när jag lägger in på minmat.net.

Tack för din input!
  • ThePointOfItAll
    rasajj skrev 2011-03-30 18:23:41 följande:
    Hade bara vanlig vit vinager. grejen ar att vinagern och bikarbonaten blir en kemisk reaktion som gor att det 'jaser'. Det ar det vinagern ska gora. Vilken syra som helst antar jag skulle funka. Det smakar inte nagot vinager i brodet efterat, utan det ar just jasningsgrejen man ar ute efter.
    Tror du det funkar med balsamico? Tänkte testa brödet då jag råkar ha en massa osaltat jordnötssmör hemma men bara balsamvinäger... Är ingen vinäger-expert direkt
  • ThePointOfItAll
    rasajj skrev 2011-03-30 18:58:01 följande:
    Balsamvinager ar nog for sot... Det ska nog mer at attikahallet..
    Typiskt! Jaja, får fixa i morgon då...
  • ThePointOfItAll
    Denebola skrev 2011-03-30 19:06:35 följande:
    En tanke; om du har tex. citronsyra hemma borde det funka lika bra, om det bara är något surt man är ute efter. Typ att du löser upp lite i en skvätt vatten. Eller citronsaft (kanske inte surt nog?).
    Nej, inget av dem. Men tack för tipset!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**